رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 365791

کاهش چشمگیر هزینه‌ها در انبارهای مجتمع مس سرچشمه

مس پرس: «حسن اکبریان» رئیس انبارهای مجتمع مس سرچشمه از صرفه جویی چندصد میلیونی در انبارهای این مجتمع از طریق کاهش هزینه‌های انبارداری خبر داد.

h3>
کاهش چشمگیر هزینه‌ها در انبارهای مجتمع مس سرچشمه

به گزارش مس پرس به نقل از روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، اکبریان گفت: از طریق کاهش هزینه‌های انبارداری ناشی از حذف کدهای تکراری و اصلاح مشخصات و بسته‌بندی کالا،‌ نظارت دقیق بر نحوه ارسال کالا و اجرای انبارگردانی با استفاده از دستگاه‌های بارکدخوان موفق به صرفه‌جویی چندصد میلیونی در انبارهای مجتمع مس سرچشمه شدیم.
رئیس انبارهای مجتمع مس سرچشمه با بیان این مطلب از نصب برچسب مشخصات کالا همراه با بارکد در انبارهای مجتمع مس سرچشمه خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه؛ که یکی از خروجی‌های سیستم کدینگ است؛ پیش‌بینی می‌شود از یک‌سو با اصلاح مشخصات کالا و حذف کدهای تکراری از راکد شدن کالاها جلوگیری شود و ازسوی دیگر با نظارت بر نحوه ارسال (به‌ویژه کالاهای پرگردش) و اصلاح بسته‌بندی، کاهش چشمگیری در هزینه‌های انبارداری به وجود بیاید و تنها با خرید و نصب چند دستگاه بارکد خوان که در حال انجام است، سالانه حدود 100 میلیون تومان در هزینه‌های انبارگردانی میان‌دوره‌ای و پایان دوره صرفه‌جویی شود.
وی افزود: مجموعه انبارها از منابع انسانی و خط تولید پشتیبانی کرده و کلیه کالاها و اقلام موردنیاز کارخانه را تأمین می‌کند.
اکبریان تصریح کرد: همه کالاهایی که به هر نحو در خط تولید مورداستفاده قرار می‌گیرند ازطریق اعلام نیاز ازسوی واحدهای مصرف‌کننده و برای کالاهای پرمصرف ازسوی اداره سفارش‌ها، سفارش‌گذاری صورت می‌گیرد و بعد از خرید، وارد انبار دریافت و ارسال کالا شده تا پس از انجام مراحل قانونی در انبارهای مربوطه قرار گیرند.
رئیس انبارهای مجتمع مس سرچشمه اظهار داشت: ارسال و دریافت کالا مشهور به انبار ترانزیت برای تعیین تکلیف کالاها در بدو ورود به مجتمع بوده و کالاها بلافاصله برای نگهداری نهایی و تحویل به مصرف‌کنندگان به انبارهای مخصوص خود انتقال می‌یابند.
وی با بیان این‌که انبارها از چندین بخش تشکیل شده است، درباره میزان موجودی انبارهای این مجموعه بیان داشت: با توجه به این‌که از 40 سال قبل کالاها به شکل‌های مختلفی وارد مجموعه شده‌اند، به‌طوری‌که با ورود دستگاه‌های جدید یا تغییر تکنولوژی کدهای جدیدی برای کالاهای جدید معرفی‌شده و کد کالاهای از رده خارج نیز در سیستم باقی ‌مانده‌اند و هم‌اکنون حدود 175 هزار قلم کد کالا داریم که حدود 100 هزار قلم از این مقدار موجودی دارند و برای مابقی که از قدیم‌الایام کد تعریف‌شده کالایی اکنون موجود نیست، تلاش بر این است که به‌منظور حفظ سوابق کالاهای بدون موجودی به جای حذف کدهای مذکور،‌ آنها را غیرفعال کنیم.
اکبریان با اذعان به این‌که با وجود نگاه روز دنیا به مقوله انبارداری که تلاش می‌کنند انبارها را خالی نگه دارند، فضای انبارهای مس به شکل قابل‌توجهی پر شده‌اند و در حال حاضر جا برای کالای جدید نداریم، تأکید کرد: در این راستا دو پروژه «کدینگ» و «ام.آر. او» تعریف شدند که بر اساس این پروژه‌ها مقرر شد اقلامی که در انبارها بلااستفاده بوده یا گردشی ندارند را تعیین تکلیف کرده و از انبارها خارج کنیم و در اسرع وقت با همکاری واحدهای ذی‌ربط به فروش برسانیم. این قضیه از سال‌های قبل شروع شده ولی سیستماتیک نبود. اما با تعریف این پروژه‌ها این اقدامات شتاب بیشتری گرفته است.
وی با بیان این‌که با این اقدام مشخصات کالاهای انبار واقعی شده و سفارش‌گذاری خیلی راحت‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: این دو پروژه به مراحل پاپانی خود می‌رسند و تاکنون بیش از 400 قلم کالا تعیین تکلیف شده‌اند و شرایط برای فروش آنها فراهم‌شده است، امیدواریم تا پایان سال بخش عمده‌ای از کالاهای راکد تعیین تکلیف شده و به فروش برسند تا فضای انبارهای ما باز شود و بتوانیم کالاهایی را که اجباراً در محیط روباز داریم به داخل انبارها منتقل کنیم.
رئیس انبارهای مجتمع مس سرچشمه با اشاره به این‌که در سال 97 تعیین تکلیف اقلام راکد انبارها سرعت قابل‌توجهی خواهد گرفت، یادآور شد: پس از آن، چیدمان کالاها مورد بازبینی قرار گرفته تا بتوانیم از قفسه‌ها استفاده بهتری ببریم.
وی همچنین از ساخت انبار محصول در این مجتمع خبر داد و گفت: با توجه به بازار رقابتی دنیا لازم است محصولی را که با زحمت زیاد کارگران تولید می‌شود با همان کیفیت به فروش برسانیم بنابراین برای جلوگیری از کاهش کیفیت ناشی از اکسید شدن کاتد تولیدی، نشستن غبار روی کاتدها، پوسیدگی بشکه‌های کنسانتره فلزات گرانبها و ... و ایجاد رضایت مشتری برای محصولاتی که در معرض بارش باران و برف هستند، مصر هستیم سال آینده انبار محصول را احداث کنیم.
اکبریان از تغییر فرآیند برای کالاهای رفاهی در انبار ترانزیت نیز خبر داد و افزود: به‌منظور جلوگیری از آسیب‌پذیری کالاهای رفاهی، در سال آینده کالاهای رفاهی خریداری شده را با هماهنگی امور مالی مستقیماً تحویل واحد مصرف‌کننده خواهیم داد که در صورت تحقق این امر ضمن صرفه‌جویی قابل‌توجهی که در نیروی انسانی، هزینه ماشین‌آلات (لیفتراک، کامیون، جرثقیل) و حذف جابجایی‌های مکرر می‌شود، فضای انبار نیز بازشده و امکان استفاده برای نگهداری کالاهای دیگر فراهم خواهد شد.
رئیس انبارهای مجتمع مس سرچشمه با تأکید بر این‌که انبارداری فعلی با سال‌های قبل متفاوت شده و اکنون نیروهای انبارداری لازم است سطح سواد بیشتری داشته باشند، خاطرنشان کرد: متأسفانه قبلاً ملاک مدرک برای انبارداری دیپلم بوده؛ اما امیدوارم متولیان مربوطه با رویکرد جدیدی این قضیه را موردبازنگری قرار دهند تا گامی مؤثر در جهت حرکت به‌سوی انبارداری نوین برداشته شود.
اکبریان با اشاره به این‌که در تلاش هستیم میزان کالاهای موجود در انبار را بهینه کنیم، یادآور شد: سرمایه موجود در انبارها چندین میلیارد تومان است، بنابراین ضمن توجه به دغدغه و نگرانی خط تولید درخصوص در دسترس بودن قطعات موردنیاز، امور انبارها و سفارش‌ها در تلاش است تا با کنترل موجودی انبارها، هم نیاز خط تولید را برآورده کند و هم از خواب سرمایه جلوگیری کند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها