رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 376901

آداب و رسوم مردم ترکیه و گرجستان

رپورتاژ / در ادامه درباره آداب و رسوم مردم ترکیه و گرجستان بیشتر بخوانید.

a href="https://theculturetrip.com/europe/turkey/articles/8-turkish-traditions-youll-find-fascinating/" target="_blank">آداب و رسوم مردم ترکیه

ترکیه در نقطه ای قرار گرفته که در همسایگی کشور های اروپایی قرار دارد و این همجواری بر روی آداب و رسوم مردم استانبول و دیگر شهرها تاثیر بسزایی گذاشته است. استانبولی ها ور در کل ترکها مردمانی مهمان نواز و خونگرم هستند.در خانواده مرد رأس خانه و بزرگ به شمار می رود و زن ها نیز طبق قانون، بعد از ازدواج نام خانوادگی شوهرش شان در ادامه اسمشان می آید. تور استانبول می تواند تجربه ای به یاد ماندنی برایتان باشد. هتل های استانبول از بالاترین استاندارد های صنعت توریسم برخوردار است و همچنین علاقه مندان به خرید می توانند از مراکز خرید بسیار شیک و مدرن این شهر دیدن کنند.

یکی از مواردی که به محض سفر به ترکیه آن را متوجه می شوید، اجتماعی بودن مردم این کشور است که بخشی از آداب و رسوم ترکیه است. مردم ترکیه همیشه دوست دارند تا با افراد جدید آشنا شوند و شاید بتوان گفت هیچ چیز به اندازه ی صحبت با یک فرد غریبه در طول روز آنها را خوشحال نمی کند و به همین دلیل است افرادی که به این کشور سفر می کنند، از این طبیعت گرم آنها کمی متعجب می شوند.

فقط مردان!

اگر یک خانم هستید، تنها جایی که در ترکیه باید از رفتن به آن خودداری کنید، «چایخانه های ترکی» هستند. هم از نظر سنتی و هم فرهنگی، خانم ها به چایخانه ها نمی روند، به جای آن اگر هوس خوردن چای در بیرون کردید، می توانید به کافه یا باغ های سرو چایی ای که در آن خانوداه ها هستند بروید. اگر شک داشتید که آیا جای مناسبی برای شماست یا نه، کافیست ببینید چه افرادی آنجا هستند. مکانی با تعداد زیادی میز که روی آنها مردان نشسته اند به این معناست که در آنجا جایی برای خانم ها نیست.

دورهمی های اجتماعی!

در ترکیه خیلی این احتمال وجود دارد که ناگهان از طرف شخصی به یک مهمانی یا عروسی دعوت شوید حتی اگر با آن شخص فقط چند روز آشنا شده باشید و اعتقادشان هم بر این است که باید شاد بود و در این کشور، کلمه ی غریبه مفهومی ندارد. در واقع تنها چیزی که مردم آنجا می خواهند این است که احساس غریبی نکنید و از بودن در جایی که هستید، لذت ببرید. اگر خواستید به نشانه ی تشکر و برای احترام برای آنها هدیه بخرید، دادن کادوهای نختلفی مثل پیراهن های خاص، طلا و حتی پول مرسوم است.

به خانه شان دعوت می شوید!

مردم ترکیه زیاد مهمان به خانه شان دعوت می کنند حتی افرادی را که خیلی کم می شناسند! ممکن است فقط برای صرف صبحانه یا یک چای معمولی باشد. ورود به خانه با کفش خیلی مرسوم نیست و به جای آن، به شما دمپایی داده می شود. اگر برای شام دعوت شدید، مطمئن شوید که یک شکم گرسنه ی بزرگ دارید! چون مردم این کشور عادت دارند بشقاب های مهمانشان را خیلی پر کنند و هیچ بهانه و عذری را هم نمی پذیرند. غذای اصلی معمولا یک وعده ی خیلی بزرگ است و بعد از آن، میوه و آجیل و بعد هم چای و قهوه ترک سرو می شود. اگر برای صرف غذا به خانه ی کسی دعوت شوید، بهتر است همراه او به آشپزخانه بروید و پیشنهاد کمک بدهید. آقایان هم عادت دارند در این موقع در اتاق نشیمن کنار هم باشند و درباره ی مسائل مختلف با هم صحبت کنند.

مراسم ازدواج در ترکیه همراه بارسوم وعقاید خاصی است.مثلأ هنگامی که دختری ازدواج میکند تمام دوستان وی نامشان رادرون کفش عروس مینویسند ودر پایان مراسم ازدواج اگرکسی نامش از داخل کفش پاک شده باشد, به این معنی است که به زودی ازدواج خواهد کرد.

درمحله های ترکیه تقریبأ هیچ محله ای بدون قهوه خانه نیست ومردهای ترک ساعت ها با دوستانشان در کافه ها وقهوه خانه ها می نشینند وصحبت می کنند.زنان هم برای چای بعد از ظهر درزمان های معینی , به نام دوره های 7 تا 17 روزه , با دوستان و همسایگان خود در یک جا جمع می شوند.

اگرچه مردم ترکیه به خاطربرخورد با فرهنگ های اروپایی غیررسمی ترشده اند, اما با این حال همچنان اصطلاحات مؤدبانه و تعارف در بین آنها وجود دارد.مثلأ واژه آبی به معنای برادر بزرگتر ع درمقابلش قارداش به معنای برادر, آبلا به معنای خواهربزگتر در مقابل باجی به معنای خواهر , برای ایجاد تمایز بین بزرگ تر و کوچک تر استفاده میشود.

ترکها مردم مهمان نوازی هستند.آنها ازدعوت مهمان به منازلشان لذت می برند.اگر مهمانان زود از خانه بروند ,نوعی بی احترامی به صاحب منزل وحمل برخوش نگذشتن به مهمان میشود.در مواقع عزاداری , همسایگان تا روز سوم غذاهای آماده شده ی خورا به منزل داغدیده می فرستند.حلوانیز تنها غذایی است که خانواده مرحوم می پزد و برای همسایگان می فرستد. دوستان نزدیک مرحوم حلوا را آماده می کنند ؛ به طوری که نفر اول , ملاقه را به نفر بعد می سپارد و او هم در حالی که حلوا را هم ی زند , به ذکر خاطره ای از آن مرحوم میپردازد.معمولأ حلوا زمانی آماده می شود که تمام افراد حاضر درمورد مرحوم به ذکر جمله ای پرداخته باشند. این مراسم ساده سبب می شود که مردم از اوقات خوش خود با آن مرحوم حرف بزنند وبرای لحظه ای غم خودرا فراموش کنند و پیوندهای بین خودرا محکم نمایند.

آداب و رسوم مردم گرجستان

مردم

جمعیت گرجستان در سال ۱۳۸۷، ۰۰۰/۶۳۰/۴ تن بوده است، که ۸/۸۳ درصد آنان از نژاد گرجی بوده اند که به زبان گرجی صحبت می‌کنند، این زبان دارای خط ویژه خود می‌باشد. سایر نژادهای ساکن در گرجستان؛ آذری،روسی، آبخازی، و اوستیایی هستند.

رقص گرجی

از سری رقص‌های فولکلوریک مردم گرجستان است که از نسلی به نسل بعدی منتقل و در این پروسه توسعه و شکل گرفته‌است و در میان رقص‌های فولکلوریک جهان جایگاهی ویژه دارد.

ویژگی رقص گرجی را فقط یک گرجی می‌تواند به نمایش بگذارد و اگر توسط ملیتی دیگر اجرا شود حرکتهای وی مکانیکی خواهد بود. رقص فولکلوریک گرجی رقصی است نفس گیر و پر شکوه و نشان دهنده تاریخ زنده قرنها هنر، فرهنگ و رسوم گرجی است.

رقص فولکلور گرجی چندان در دنیا مشهور نیست ولی شکوه و زیبایی آن با یکبار دیدن فراموش نشدنی خواهد بود. در طول تاریخ، رقص گرجی گروههای بسیاری را از حرفه‌ای تا آماتور تجربه کرده‌است که هر یک به طریقی جهان را با زیبایی خود هیپنوتیزم کرده‌اند. لباسهای زیبا هنر و تاریخ را در یک هارمونی در هم می‌آمی‌زد و این همه با هم با حرکات موزن و منظم در بیننده اثری مهیب می‌گذارد.

ویژگی اصلی رقص گرجی این است که هر رقص نوع زندگی هر منطقه را که برخاسته از آن است مجسم می‌کند و این دلیل منحصر بفرد بودن و گوناگونی رقص گرجی را می‌رساند. رقص کوهستانی مانند خووسورولی، قزبگی و یا متیورولی بشدت از رقص‌های به اصطلاح دره‌ای مثل آچارولی و دورولی متمایز می‌شوند. لباس‌ها و پوشش‌ها برای هر رقص متفاوت است و نشانگر لباس‌های سنتی و تاریخی می‌باشد.

مهمان نوازی گرم از خصوصیات مردم این کشور است.

مقام و منزلت اجتماعی

جامعه گرجستان دارای سلسله مراتب است.

به هنگام معرفی، ابتدا افراد مسن که جایگاه خاصی دارند معرفی می شوند.

بزرگ خاندان مسئولیت تصمیم گیری مسائل تجاری یا خانوادگی را بر عهده دارد.در مورد آفرهای تورها گرجستان لحظه آخری بیشتر بخوانید.

رسم ملاقات در گرجستان

در ملاقات اولیه، در حالی که با طرف مقابل دست می دهید بگویید «گام جوبا» ، یعنی سلام.

تنها نزدیکان یکدیگر را با اسم کوچک صدا می زنند.

آداب و رسوم هدیه دادن

همانند بیشتر اروپایی ها، کادوها در جشن تولد و سالروز میلاد مسیح داده می شود.

لازم نیست کادو گران قیمت باشد.

به هنگام دعوت شدن به منزل یک گرجستانی، با خود گل یا شکلات ببرید.

در صورت دادن گل، تعداد آن ها عدد فرد باشد. زیرا گل به تعداد زوج در مراسم تدفین کاربرد دارد.

آداب غذا خوردن

عموما با آرامش و بدون هیچ عجله ای غذا می خورند.

غذا خوردن بهانه ای است برای لذت بردن از کنار یکدیگر بودن.

میزبان به راحت بودن، رضایت و پذیرایی مناسب از مهمان توجه خاصی دارد.

در صورت امکان تمام غذای موجود در سفره را بچشید.

به مهمان حداقل سه بار غذا تعارف می شود و در صورتی که هر بار غذا بکشد، میزبان خوشحال خواهد شد.

نباید غذا در بشقاب باقی بماند.

نکاتی که باید بدانید

• دعوت های رخدادهای فرهنگی را بپذیرید؛ به خصوص اگر این دعوت ها از جانب خانواده میزبان یا همکاران شما باشد. به خاطر داشته باشید که گرجی ها بسیار میهمان نواز هستند و حضور شما را به عنوان نماد موفقیت می بینند.

• زمانی که با یک گرجی ملاقات می کنید با او دست بدهید. می توانید برای ایجاد روابط نزدیک تر به او بگویید «gamarjoba» که به معنای «سلام» است.

• هنگام خطاب کردن افراد از کلمات «Batono» به معنای آقا یا «Kalbatono» به معنای خانم استفاده کنید.

• جامعه گرجستان یک جامعه سلسله مراتبی است. افراد بسته به سن، موقعیت و قدرت شان لایق احترام هستند. از آنهایی که در راس این هرم هستند انتظار می رود تا برای کل گروه تصمیم بگیرند؛ تصمیماتی که برای گروه شان بهترین تصمیم است.

• افراد مسن عموما از اعتبار و احترام بالایی برخوردار هستند.

• جلسات اغلب طی نهار یا شام صورت می پذیرد. طی این مدت به میزبان گرجی خود اجازه دهید تا در مورد شما بیشتر بداند. از میز شام تان لذت ببرید. صرف غذا زمانی را برای با هم بودن و لذت بردن از حضور یکدیگر فراهم می کند.

• تماس چشمی خود را حفظ کنید. ارتباط چشمی مستقیم صداقت شما را می رساند. عدم این کار و تماس های چشمی گاه به گاه ممکن است به غلط این گونه استنباط شود که شما حقیقت را نمی گویید.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها