رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 628524

مردم مشکل معیشتی دارند

ساعت 24 - نماینده سابق مجلس گفت: بزرگترین مشکل مردم کشورمان معیشت و اقتصاد است و از مجلس دوازدهم انتظار است به این مسئله بپردازد.

به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان در برنامه فی‌المجلس با مجری‌گری بهروز افخمی که به موضوع درسها و عبرتها با نمایندگان ادوار پرداخت، گفت: بین مجلسی که باید در راس امور باشد با مجلس فعلی تفاوت وجود دارد.

وی ادامه داد: وظایف نظارتی و قانونگذاری و نماینده ملت بودن از اصلی‌ترین وظایف هر مجلسی است اما هر چه از ابتدای انقلاب فاصله گرفتیم کارآمدی مجالس در این سه حوزه گرفتار ضعف‌ها و نقایص بیشتری شد که مجلس یازدهم نیز در اوج آن‌هاست.

این فعال سیاسی در پاسخ به پرسش مجری که نظرش را درباره اصلاح قانون اساسی براساس نظام ریاستی یا جمهوری پارلمانی پرسید، پاسخ داد: نظام انتخاباتی ایران، لیستی است و نقش احزاب به روشنی مشخص نیست. در انتخابات‌ها صحبت از جبهه‌ها و تشکل‌ها می‌شود اما ردپای احزاب سیاسی دیده نمی‌شود. تا قبل از سال ۱۳۶۸ گفته می‌شد رییس‌جمهور ایران نیمه پارلمانی و نیمه ریاستی است اما در عمل این اتفاق نیفتاد و به نظر بنده در حالت سردرگمی و بلاتکلیفی است.

وی ادامه داد: جمهوریت سوم را شاهدیم. از ابتدای انقلاب تا سال ۱۳۶۸ جمهوریت اول، از ۱۳۶۸ تا ۱۴۰۲ جمهوری دوم و از ۱۴۰۲ به بعد نیز شاهد دوره جمهوریت سوم هستیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: باور به وجود احزاب در حاکمیت وجود ندارد. هر چند که انتخابات خبرگان با انتخابات مجلس و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌شود اما باور جدی به تحزب در حاکمیت وجود ندارد. اصلی‌ترین شاخص انتخابات، رقابت است و اصلی‌ترین شاخص رقابت، حزب است اما وقتی شاهد چنین رویه‌ای نیستیم بنابراین نتیجه‌گیری می‌شود که نظام حزبی در ایران جایگاه و نقش روشنی برای تشکیل کرسی‌های پارلمانی یا انتخاب رییس‌جمهور ندارد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها