رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 628590

پیام های ترسناک قتل ناوالنی

ساعت 24 - صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: در این لحـظەی تاریخی، مرگ ناوالنی و سقوط قریب الوقوع شهر آودیوکا در شرق اوکراین، یادآور تراژدی سرکوب خونین انقلاب مجارستان در اکتبر ۱۹۵۶ است.



ب

او نوشته است : مرگ دردناک آلکسی ناوالنی، سرشناس ترین ناراضی روس در زندانی در قطب شمال، چیزی به دانستەهای ما دربارەی قساوت بی پردەی رژیم پوتین نمی افزاید. اما حاوی درسی به مراتب تلخ تر است؛ درست در زمانی که تصور می شد استبداد کرملین به علت شکست در اوکراین در سرازیری است، در هر دو جبهەی داخل و خارج در حال نشان دادن ضرب شست‌های تازه است. در داخل بی محابا و بدون هراس از پاسخ گویی، رهبر معروف اپوزیسیون را می‌کشد. در خارج هم با شکست ضد حملەی بهارەی ارتش اوکراین، در حال تثبیت دستاوردهای ارضی دو سال پیش است.

سرکوب در داخل و کشورگشایی در خارج، از دیرباز سنت آشنای نظام‌های استبدادی حاکم بر کرملین بوده است. در این لحـظەی تاریخی، مرگ ناوالنی و سقوط قریب الوقوع شهر آودیوکا در شرق اوکراین، یادآور تراژدی سرکوب خونین انقلاب مجارستان در اکتبر 1956 است.این بار هم به نظر می‌رسد مانند اکتبر 68 سال قبل، عامل نجات بخش کرملین، یک درگیری غیر مترقبه در خاورمیانه است.

بعد از هفت دهه به نظر می‌رسد تاریخ تکرار شده است. جهان در حال مقابله با کشورگشایی روس‌ها در شرق اروپا بود که خاورمیانه مشتعل شد. شاید تنها تفاوت، موضع گیری منفعلانەی آمریکا در قبال نسل کشی اسرائیل در غزه است.  آمریکای امروز بر خلاف سال 1956 که هنوز به هیات متحد استراتژیک اسرائیل در نیامده بود، با دادن چک سفید امضا به تل آویو، خطایی جبران ناپذیر را دچار شد. چه هم اعتبار اخلاقی ناشی از همدلی با اوکراین را در جوی‌های خون مردم غزه خرج کرد و هم در شرق اروپا گرفتار تنگنایی استراتژیک شد. پیامدها و الزامات برخاسته از سیاست داخلی در سال انتخابات هم بر پیچیدگی این معادلەی چند مجهولی افزوده است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها