رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 628625

کاذب‌المقدمه‌های دولت سیزدهم و شکست

ساعت 24 - فیلسوف‌ها و اهالی منطق می‌گویند اگر فرد یا گروهی با «کاذب‌المقدمه‌های غلط» تصمیم بگیرند، عمل کنند و دست به مقایسه بزنند روزی در دورها یا نزدیکی‌ها نتیجه ناامید‌کننده این عمل با کاذب‌المقدمه‌ها یا همان پیش‌فرض‌ها را خواهند دید.

دولت سیزدهم در شرایطی ویژه تاسیس شد و با کاذب‌المقدمه‌های شگفت‌انگیز شروع به کار کرد. واقعیت مهم این است که دولت سیزدهم بر پایه‌های ناراست و سست برپا شده و این هنوز ادامه دارد. پایه‌های سست و ناراست دولت چه بوده است؟ دولت سیزدهم از سر آگاهی و فهم دقیق یا از سر ناآگاهی و درک نادرست به این باور رسیده بود که دولت سیزدهم بی‌عرضه بوده و به همین دلیل نتوانسته است در اداره اقتصاد پیروز باشد.

این یک مقدمه کاذب بوده و هست، زیرا شجاعت را نمی‌توان در این‌گونه از مسائل اندازه گرفت. برخی اوقات ممکن است شجاعت با ناآگاهی و بیهوده به استقبال خطر رفتن تفاوت داشته باشد. دولت سیزدهم علاوه براین باوری نادرست داشته و دارد که دولت دوازدهم از نظر دانش و تجربه کاری و نیز داشتن ایده‌های نو از مجموعه دولت سیزدهم پایین‌تر است. این در حالی است که مقایسه تک‌تک وزیران و معاونان رییس دولت دوازدهم با دولت سیزدهم خلاف این را نشان می‌دهد.

یک مقدمه کاذب نیز این است که مدیران دولت سیزدهم تصور می‌کرد‌ند تضاد منافع دیگر سر بر نمی‌آورد و همه گروه‌های سیاسی و اقتصادی تن به خواسته‌های دولت می‌دهند. پس از سپری شدن بخش بیشتر دوره قانونی فعالیت دولت سیزدهم مدیران پیدا و پنهان این دولت و هواداران از هر قشر و گروه و نهادی باید بدون چون و چرا به این داوری که دولت سیزدهم در اداره اقتصاد کشور به دلیل کاذب‌المقدمه‌های یادشده شکست خورده است تن دهند.

این شکست خوردن نیاز به واکاوی پیچیده ندارد. نخستین سنجه برای تن دادن به شکست از سوی دولت سیزدهم می‌تواند میزان رضایت شهروندان از وضعیت امروز خود باشد. یک نظر‌سنجی کارشناسانه و بدون دستور‌های دولتی هرچند محدود در هر جای این سرزمین و از هرگروه و جمعیتی این را نشان خواهد داد. دومین معیار برای اینکه نشان داد دولت سیزدهم شکست خورده، نرخ تورمی است که اکنون در ماه آخر سال خود را آشکار کرده است.

سومین مقوله برای نشان دادن شکست دولت سیزدهم در اداره اقتصاد محقق نشدن وعده‌هایی است که رییس دولت در جریان مبارزه انتخاباتی به مردم داده است. ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال، رونق بورس، یافتن راه‌حل برای رشد سرمایه‌گذاری و کسری بودجه فزاینده می‌تواند نشانه‌های این شکست باشد.

محمدصادق جنان‌صفت - روزنامه جهان صنعت 

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها