رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 629081

نباید اجازه دستکاری افکار عمومی را داد

ساعت 24 - مسئله انتخابات با افکاری عمومی پیوند می‌خورد و افکار عمومی هم امکان دستکاری، سوگیری و جهت‌گیری غیرواقعی دارد، می‌شود با سرمایه‌گذاری روی افکار عمومی آن را جهت داد. انتخابات از جهتی کمک می‌کند تا مطالبات واقعی مردم شنیده شود و از طرف دیگر ممکن است همین مطالبات جهت‌گیری‌های غیرواقعی پیدا کند.

بنابراین تیغ دو دم است و خود این نیازمند برنامه‌ریزی و طراحی است که در عین اینکه منافع مشارکت انتخاباتی محقق شود ما از آن آسیب‌ها و مشکلاتی که ممکن است داشته‌باشیم، به دور بمانیم.

به گزارش ایسنا، جوان آنلاین نوشت: در شرایطی که به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم و بخش‌های زیادی از جامعه در گیرودار مسائل مربوط به انتخابات در حال بررسی افراد و شرایط شرکت در این عمل جمعی هستند، یکی از مسائل جالب‌توجه تاثیر انتخابات بر زندگی جمعی افراد در کشور است؛ اتفاقی که خود بخشی از زیست‌جمعی افراد در کشور ما محسوب می‌شود، تاثیرات متفاوتی را در جامعه ایرانی ایجاد می‌کند که خود می‌تواند سرآغاز اتفاقات زیادی در زندگی جمعی ایرانیان باشد. «جوان» به منظور بررسی تاثیرات انتخابات بر جامعه به سراغ میثم مهدیار، جامعه‌شناس رفته است.

از دیدگاه جامعه شناسی انتخابات چه تاثیری در جامعه دارد و شرکت در آن چه ضرورتی برای افراد یک جامعه می‌تواند داشته‌ باشد؟

در ابتدا باید توجه داشت که شاید مهم‌ترین قوای حاکمیتی قوه مقننه است که تصمیم‌گیری‌هایی که در آن انجام می‌شود و سرنوشت جامعه را تعیین می‌کند، قوانینی که توسط افراد منتخب تصویب می‌شوند، می‌تواند آینده یک جامعه را تغییر دهد و به هر حال انتخابات مجلس از این جهت حائز اهمیت است.

از طرف دیگر ماجرا، اینکه مردم احساس کنند می‌توانند کارگزارانشان را انتخاب کنند چه تاثیری بر جامعه دارد و چنین جامعه‌ای چه تفاوتی با جامعه شاهنشاهی یا دیکتاتوری دارد که در آن مردم حق انتخاب ندارند؟

این مسئله دو وجه دارد. مسئله احساس مشارکت و اینکه نماینده‌ای که انتخاب می‌کنند نمایندگی آن‌ها را انجام می‌دهد، یک بخش ماجراست، ولی بخش دیگر این است که هرکسی احساس کند انتخابی که انجام می‌دهد در سرنوشت و منافع فردی خود مفید و موثر است و این احساس قطعاً موجب تمایل بیشتر می‌شود و بر این اساس افراد احساس بهتری برای حضور پیدا می‌کنند،. 

از طرف دیگر نماینده باید بتواند منافع عمومی و جمعی مردم را نیز نمایندگی کند، نه اینکه صرفاً به دنبال منافع کوتاه‌مدت ذینفعانی باشند که به او رای می‌دهند، کما اینکه ما خیلی از جاها شاهد بوده ایم مثلاً در خیلی از شهرستان‌ها بسیاری از نمایندگان به دنبال منافع محلی خود هستند و پیگیری می‌کنند تا منافع حوزه انتخابیه خود را تامین کنند، منافعی که حتی ممکن است در بلندمدت با منافع فردی یا حوزه انتخابیه‌ای که نمایندگی آن را برعهده دارد، در تضاد باشد یا برخلاف منافع جمعی و ملی بلند مدت کشور باشد. جامعه وقتی با این تناقض روبه‌رو می‌شود که به فردی رای داده که قول‌هایش حتی اگر عمل شود، به نفع جامعه نیست چه تاثیری می‌پذیرد؟ طبیعتاً باید منتظر باشیم عده‌ای از افراد با دیدن چنین چیزی از حضور در انتخابات دلسرد شوند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها