رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 631476

به سوی جنگ فراگیر یا صلح همه جانبه

ساعت 24 - کارشناسان خارج از حوزه قدرت نهادهای رسمی در ایران با بررسی‌های رخدادهای پس از یورش اسرائیل به یک مرکز دیپلماسی ایران در سوریه و شهید کردن برخی از نفرات ارشد سپاه قدس و سپاه پاسداران و رفتارهای مقام‌های سیاسی ایران و اسرائیل به این نتیجه رسیده‌اند که این دو کشور در آستانه جنگ فراگیر یا صلح کامل ایستاده‌اند.

به این معنی که نظام جمهوری اسلامی ایران زیر فشار و زیرتیغ هواداران سرسخت خود و نیز برای نشان دادن توانایی‌هایش ازصیانت نیروهای مشهور به نیروهای مقاومت در منطقه و نیز برای نشان دادن نیروی نظامی که همواره آن را به رخ می‌کشد نزدیک به انتقام بزرگ و فوری ایستاده است.

 فشار فوق‌العاده از سوی نیروهای یادشده و نیز انتظارات هواداران نظام در میان مردم عادی دقایق و ساعت‌های سختی را برای تصمیم‌گیرندگان فراهم کرده است. آیا نظام سیاسی همانطور که محسن رضایی گفته است و دیگر مقام‌های لشکری و کشوری بر آن پا فشاری می‌کنند با انتقام‌گیری این نقطه توقف را پشت‌سر می‌گذارد و راهی را برای اسرائیل می‌گشاید که بخواهد با استفاده از آن راه نیروهای نظامی دیگر کشورها به ویژه آمریکا را به جنگ با ایران باز کند؟

در این صورت آیا توازن قوای دو طرف برای جنگ فراگیر و حتی چندروزه تعادل دارد؟ آیا گرفتاری‌های داخلی در دو طرف تخاصم یکسان است؟ آیا تعادل در نیروهای نظامی دو سوی معادله جنگ برقرار است؟ آیا مقام‌های نظام جمهوری اسلامی محاسبه‌های لازم برای پس از انتقام سخت و آنی را انجام داده‌اند؟ به نظر می‌رسد شروع جنگ فراگیر احتمالی برای نظام سیاسی جمهوری اسلامی کار آسانی نیست. در داخل به دلیل نارضایتی اقتصادی شهروندان که همه مقام‌های سیاسی به آن اعتراف دارند می‌تواند مساله را پیچیده کند. از سوی دیگر واکنش نظام‌های سیاسی نیروهای مقاومت متحد ایران در لبنان و در عراق برای درگیر کردن کشورهای‌شان به جنگ فراگیر نامشخص است.

به همین دلایل است که کارشناسان پرشماری در خارج از حوزه قدرت رسمی و سیاسی به نظام سیاسی توصیه می‌کنند انتقام‌گیری پرشتاب و سنگین را کنار بگذارد و روندی آرام‌تر را برای مقابله برگزیند. در برابر این گزینه دشوار و پرهزینه شاید بشود روزنه‌هایی از امید برای صلح کامل در منطقه را نیز احساس کرد.

به این معنی که همه طرف‌های جنگ در خاورمیانه و کشورهای منطقه به این نتیجه برسند برای گرفتن برگ برنده اسرائیل در منازعه منطقه‌ای راهی برای صلح بیابند. اگرچه این روزنه‌ای کم‌سو شاید هرگز به روشنی باز نشود و آرزوی صلح همه‌گیر به دلیل دخالت قدرت‌های جهانی لباس عمل نپوشد اما احتمال آن را نباید صفر گرفت. واقعیت تلخ این است که برای نظام سیاسی ایران نیز بررسی مقوله آشتی فراگیر می‌تواند مفید باشد تا منطقه نابود نشود.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها