رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 635907

5 نکته مهم درباره بیهوشی که باید قبل از جراحی بدانید

اگر عمل جراحی پیش روی دارید، ممکن است سوالات بسیاری درباره بیهوشی، عوارض آن و نحوه ریکاوری داشته باشید.

ما در این مطلب به 10 سوال مهم درباره بیهوشی پاسخ داده‌ایم. با این حال ممکن است سوالات دیگری در ذهن شما وجود داشته باشد که فقط متخصص بیهوشی می‌تواند به آن پاسخ دهد. شما می‌توانید به راحتی از طریق https://snapp.doctor/ با متخصصان بیهوشی در ارتباط باشید و سوالات خود را از آن‌ها به صورتی متنی و تلفنی بپرسید.

انواع بیهوشی در جراحی چیست؟

اینکه متخصص بیهوشی از چه نوع بیهوشی برای جراحی استفاده خواهد کرد به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله ماهیت جراحی، سلامت بیمار و ترجیح شخصی او. در ادامه شما را با انواع اصلی بیهوشی آشنا خواهیم کرد:

• بی‌حسی موضعی: این نوع بیهوشی، قسمتی از بدن را بی‌حس می‌کند؛ شما بیدار و هوشیار باقی می‌مانید. معمولاً از این روش، برای اقدامات جزئی پزشکی مانند بخیه زدن یا برداشتن خال استفاده می‌کنند.

• بیهوشی تحت نظر: در این نوع بیهوشی از داروهای آرامبخش IV استفاده می‌شود و سطح بیهوشی می‌تواند از حداقل (که بیمار را خواب‌آلود می‌کند اما قادر به صحبت کردن است) تا عمیق متغیر باشد. اغلب از این روش بیهوشی برای روش‌های کم تهاجمی مانند کولونوسکوپی استفاده می‌شود.

• بی‌حسی ناحیه‌ای: این نوع بیهوشی، قسمت بزرگتری از بدن را بی‌حس می‌کند، مانند حین زایمان یا جراحی‌های دست، پا یا شکم. شما آگاه باقی می‌مانید، اما ناحیه خاص از بدن شما بی‌حس است.

• بیهوشی عمومی: این روش بیهوشی برای جراحی‌های بزرگ، مانند تعویض مفصل زانو یا جراحی باز قلب مور استفاده قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که شما هوشیاری خود را از دست بدهید.

متخصص بیهوشی شما درباره اینکه از چه نوع بیهوشی برای انجام جراحی استفاده خواهد کرد، شما را مطلع می‌کند و تصمیم می‌گیرد که کدام نوع برای نیازهای خاص شما ایمن و مناسب خواهد بود. اگر ترجیحات یا نگرانی‌هایی در این باره دارید، حتماً آن‌ها را با متخصص بیهوشی یا پزشک جراح خود در میان بگذارید.

استفاده از هر نوع بیهوشی ممکن است چه خطراتی داشته باشد؟

خطرات و فواید مرتبط با انواع مختلف بیهوشی بر اساس روش جراحی و عوامل فردی بیمار متفاوت است. در اینجا به صورت اجمالی خطرات و فواید انواع بیهوشی را بررسی کرده‌ایم:

بی‌حسی موضعی

فواید: سریع انجام می‌شود و نیازی به متخصص بی‌هوشی ندارد. زمان بهبودی سریعی دارد و عوارض جانبی آن کم است، زیرا بر ناحیه کوچکی از بدن بیمار اعمال می‌شود.

خطرات: معمولا بعد از تزریق، فرد در محل تزریق احساس درد می‌کند. به ندرت، فرد ممکن است دچار واکنش‌های آلرژیک یا سمیت (سردرگمی، کاهش ضربان قلب، مشکلات تنفسی، تشنج) شود.

بی‌حسی ناحیه‌ای

فواید: فرد بیمار هوشیاری خود را در زمان جراحی از دست نمی‌دهد. اغلب برای زایمان و جراحی‌های اندام استفاده می‌شود.

خطرات: احتمال آسیب عصبی، عفونت یا خونریزی در محل تزریق وجود دارد. همچنین ممکن است فرد دچار واکنش‌های آلرژیک شود که احتمال تجربه آن بسیار کم است.  

بیهوشی تحت نظر 

فواید: امکان تعیین میزان بیهوشی از سطح کم تا عمیق را به پزشک می‌دهد و اجازه استراحت بدون بیهوشی کامل را برای بیمار فراهم می‌کند. از آن برای روش‌هایی مانند اندوسکوپی و جراحی‌های جزئی استفاده می‌شود.  

خطرات: می‌تواند باعث خواب آلودگی طولانی مدت، تهوع و استفراغ شود. در بیهوشی عمیق‌تر، خطر کاهش تنفس نیز وجود دارد.

بیهوشی عمومی

فواید: به بیمار کمک می‌کند تا در زمان جراحی کاملا بیهوش باشد و این اطمینان را به می‌دهد که بیمار در طول عمل جراحی کاملاً بی‌حرکت و فاقد حافظه باشد.

 خطرات: احتمال بیشتری برای ایجاد عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، لرز، سردرگمی و گلو درد ناشی از لوله تنفسی وجود دارد. خطرات جدی شامل مشکلات تنفسی، واکنش‌های آلرژیک و سردرگمی پس از عمل جراحی نیز وجود دارد.  

اثرات بیهوشی چه زمانی از بین می‌رود؟ 

اثرات بیهوشی و زمان لازم برای از بین رفتن آن می‌تواند بسته به نوع بیهوشی استفاده شده، مدت زمان جراحی و عوامل فردی مانند سلامت کلی شما و نحوه متابولیزه کردن داروها توسط بدن شما متفاوت باشد. در اینجا به صورت اجمالی زمان از بین رفتن اثر هر نوع بیهوشی را بررسی کرده‌ایم:

بی‌حسی موضعی: معمولاً چند ساعت پس از تزریق دارو از بین می‌رود.

بی‌حسی ناحیه‌ای: این نوع بیهوشی بر قسمت بزرگتری از بدن اعمال می‌شود؛ مثل از کمر به پایین. بی‌حسی ممکن است چندین ساعت طول بکشد، اما بهبودی کامل می‌تواند چهار تا هشت ساعت زمان ببرد.  

بیهوشی تحت نظر: شما ممکن است چند ساعت پس از عمل احساس خواب آلودگی داشته باشید. بیماران معمولاً سریعتر بیدار می‌شوند و زمان بهبودی آن‌ها نسبت به بیهوشی عمومی کوتاه‌تر است. با این حال، شما نباید رانندگی کنید و باید حداقل چند ساعت اول پس از بازگشت به خانه فردی از شما مراقبت کند.  

بیهوشی عمومی: احتمالاً با احساس سرگیجه و گیجی بیدار می‌شوید و این احساسات می‌توانند چند ساعت ادامه داشته باشند. بهبودی کامل از بیهوشی عمومی می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و نیاز است که اگر اجازه بازگشت به خانه را دارید، فردی از شما مراقبت کند. شما ممکن است عوارض جانبی مانند تهوع، سرگیجه و گیجی را هنگام بیدار شدن از بیهوشی تجربه کنید. همچنین معمول است که به دلیل لوله تنفسی استفاده شده در طول جراحی، گلو درد داشته باشید.

قبل از بیهوشی باید چه اقداماتی انجام داد و چطور برای بیهوشی آماده شد؟ 

قبل از جراحی و دریافت بیهوشی نیاز است که نکاتی را رعایت کنید و شرایط جسمانی خود را برای بیهوشی با کمترین عوارض آماده کنید. در اینجا برخی دستورالعمل‌های کلی برای کمک به شما ارائه شده است:

• تاریخچه پزشکی خود را در اختیار پزشک و متخصص بیهوشی خود قرار دهید: در مورد هرگونه شرایط پزشکی، آلرژی‌ها، داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

• دستورالعمل‌های ناشتایی را دنبال کنید: احتمالاً برای جلوگیری و به حداقل رساندن عوارض بیهوشی باید از خوردن یا نوشیدن برای یک دوره خاص قبل از بیهوشی پرهیز کنید.

• هیدراته بمانید: تا روز قبل از جراحی، آب فراوان بنوشید، اما دستورالعمل‌های خاص خوردن و آشامیدن در زمان مشخص شده قبل از عمل را رعایت کنید.  

ریکاوری پس از بیهوشی عمومی چگونه انجام می‌شود؟ 

ریکاوری پس از بیهوشی شامل مراحل و اقداماتی است که برای اطمینان از بهبودی ایمن و موثر بیمار پس از عمل جراحی انجام می‌شود. این مراحل شامل: 

  • مراقبت‌های فوری: بیمار پس از بیهوشی در ریکاوری تحت نظر پرستار قرار می‌گیرد تا علائم حیاتی او مانند فشارخون، ضربان قلب و تنفس بررسی شود.  
  • کنترل درد: برای کنترل درد بیمار، براساس نظر و دستور جراح و پزشک معالج، داروهای مسکن به او تزریق می‌شود.  
  • کنترل عوارض جانبی: برخی افراد ممکن است بعد از بیهوشی دچار تهوع و استفراغ شوند. برای کمک به بیمار، داروهای ضد تهوع توسط پزشک برای او تجویز می‌شود.  
  • اکسیژن رسانی: در صورت نیاز برای کمک به تنفس بهتر، به بیمار اکسیژن داده می‌شود.   

مشاوره آنلاین با متخصص بیهوشی 

رفتن به اتاق جراحی حتی برای درمان یک بیماری ساده ممکن است اضطراب آور باشد. فکر کردن به سوالاتی مثل جراحی چطور انجام می‌شود، چطور بیهوش می‌شوم، بعد از جراحی و در زمانی که از خواب بعد از بیهوشی خارج می‌شوم چه شرایطی خواهم داشت و ده‌ها سوال دیگر ممکن است اضطراب شما را برای جراحی بیشتر کند. اگر عمل جراحی پیش رو دارید، مشورت کردن با یک متخصص بیهوشی می‌تواند به شما کمک کند تا جراحی راحت‌تری را پیش رو داشته باشید. شما می‌توانید در هر زمانی بدون حضور در مطب یا بیمارستان با متخصص بیهوشی اسنپ‌دکتر مشاوره آنلاین دریافت کنید. واضح است که متخصصان بیهوشی در زمان جراحی فرصت کافی برای پاسخ دادن به سوالات شما را نخواهند داشت ولی شما می‌توانید با استفاده از اسنپ‌دکتر، مشاوره بیهوشی قبل از عمل از طریق این لینک داشته باشید. جمعی از متخصصان بیهوشی در اسنپ‌دکتر آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. کافی است وارد سایت اسنپ‌دکتر شوید و از لیست متخصصان بیهوشی، پزشک مورد نظر خود را انتخاب و در لحظه مشاوره فوری از او دریافت کنید. همچنین امکان ارسال مدارک پزشکی از طریق اسنپ دکتر پیش از مشاوره برای شما فراهم شده است. 

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها