رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641462

اشغال کشور با مذاکره!

ساعت 24 - ادبیات روابط بین‌الملل از زمان جنگ جهانی اول و دوم نشان می‌دهد که هرگاه سازش حاصل شد، در مرحله اول آرامش حاکم می‌شود ولی مرحله بعد، جنگ و منازعه شدیدتر خواهد بود.

«مذاکره» پرتکرارترین کلیدواژه در فضای سیاسی یه دهه اخیر کشور است. دو تفکر درباره این کلیدواژه وجود دارد. اولی فکر می‌کند که طرفین یک میز در مذاکرات می‌توانند هر دو برنده باشند. تفکر دیگر، معتقد است که مذاکره برای قدرت غربی ابزاری است در جهت مهار نه ایجاد گشایش. مصادیقی نیز برای آن وجود دارد. قمار ابرقدرت سابق! پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) سال ۱۹۸۷ میان ریگان و گورباچف امضاء شد. هدف، منع ساخت موشک با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود. در مجموع ۲۶۹۲ موشک کوتاه برد و میان برد تا ضرب الاجل اجرای معاهده در ۱ ژوئن ۱۹۹۱ (۶ماه قبل از فروپاشی شوروی) منهدم شد. 🔹پیمان INF به نفع آمریکا بود:آمریکا از غرب، به‌اندازه بزرگترین اقیانوس جهان (آرام) و از شرق، به‌اندازه دومین اقیانوس بزرگ جهان (اطلس) با دیگر قاره‌ها و قدرت‌های نظامی جهان فاصله دارد.

تنها خطر احتمالی برای قلمروی آمریکا از همسایگان جنوبی این کشور در آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی می‌توانست باشد که با INF از میان رفت.🔹پیمان INF به سه دلیل به ضرر روس‌ها شد:۱: این کشور با قدرت‌های نظامی جهان نظیر ژاپن، چین و قدرت‌های اروپایی ناتو نظیر فرانسه و انگلیس قرابت جغرافیایی دارد. فرانسه و انگلیس با موشکی معادل موشک «خرمشهر» ایران می‌توانند پایتخت روسیه را زیر سایه موشکی خود ببرد. ۲:

پیمان INF برگ برنده مسکو را از او گرفت. قوای روس در کشور‌های آمریکای لاتین نظیر کوبا (۲۰۰ کیلومتری آمریکا) مستقر بودند. سراسر خاک آمریکا می‌توانست در برد موشک‌های بالستیک ساخت شوروی نظیر (SS-۴ و SS-۵) با قابلیت حمل کلاهک اتمی در کشوری نظیر کوبا باشد. اما این پیمان، ابهام موشکی درباره شوروی را از بین برد. ابهامی که می‌توانست موازنه وحشت را میان مسکو و واشنگتن را حتی بعد از وقایع مرتبط با بحران موشکی کوبا پابرجا نگه دارد. همین ابهام درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز بود. برای غرب سوال بود که ایران سلاح اتمی دارد یا نه؟ برجام این ابهام را به صورت رایگان رفع کرد!در عوض، آمریکا ۵۰ کلاهک اتمی در ترکیه دارد که خطری بالقوه علیه ایران و ایضاً روسیه است. ۳: آمریکا سال ۲۰۱۹ از پیمان خارج شد. دیگر تهدید نظامی بزرگی به اسم شوروی و دولت‌های اقماری آن وجود خارجی ندارد. ناتو در جنگ سرد پشت دیوار برلین بود و ۲۰۰۰ کیلومتر با مسکو فاصله داشت. واشنگتن بعد از اتحاد دو آلمان قول داد که ناتو از دیوار برلین به سمت روسیه پیشروی نمی‌کند اما کرد. الان ناتو دیوار به دیوار روسیه شده و فقط به‌اندازه شلیک یک موشک ۶۰۰ کیلومتری از لتونی با مسکو فاصله دارد! اشغال تدریجی یک کشور! فلسطین روز نهم آبان ۱۲۹۶ (۳۱ اکتبر ۱۹۱۷) توسط بریتانیا اشغال شد. دو روز بعد نطفه اسرائیل بسته شد! «بالفور» وزیرخارجه وقت انگلیس روز ۱۱ آبان ۱۲۹۶ نامه‌ای خطاب به «والتر روچیلد» یکی از رهبران وقت صهیونیسم جهان نوشت که به اعلامیه بالفور (Balfour Declaration) شهره شد. در این اعلامیه آمده بود که پادشاهی انگلیس یک کشور برای یهودیان می‌سازد! نحوه اشغال فلسطین به این صورت بود که رژیم صهیونیستی ابتدا با قوای نظامی اشغال، سپس بعد از مدتی، از طریق سازمان ملل و مذاکره، اشغالگری خود را مشروع می‌کرد. اشغال تدریجی فلسطین عمدتاً در ۲ دوره زمانی رخ داد: 🔹۱: اشغال رسمی ۵۵% طی ۳۰ سال اول! تزریق یهودی از سراسر جهان به فلسطین طی ۳۰ سال اشغالگری انگلیس باعث شد که جمعیت صهیونست‌ها در ۱۹۴۷ میلادی ۳۳% کل جمعیت فلسطین شود. فاتحان جنگ جهانی دوم نیز در همین سال، فلسطین را با قطعنامه ۱۸۱ سازمان ملل به دو قلمروی فلسطینی و‌ یهودی تقسیم کردند. تقسیم‌بندی جالب بود. فلسطینیان ۹۴% از کل اراضی فلسطین تاریخی و ۶۷% از کل جمعیت را دارا بودند، اما این قطعنامه ۵۵% از زمین فلسطین را به یهودیان داد!پس از اعلام موجودیت اسرائیل در روز ۱۴ می ۱۹۴۸ میلادی (نکبت)، پنج ارتش عربی به مصاف رژیم صهیونیستی رفتند اما شکست خوردند. اسرائیل در این جنگ ۷۸% کل فلسطین تاریخی اشغال کرد که به آن «اراضی ۱۹۴۸ میلادی» می‌گویند. اما طبق قطعنامه فقط ۵۵% آن از منظر بین‌المللی مشروع بود. در آینده‌، ۲۲% دیگر نیز از طریق مذاکره به قلمرو اشغالی اسرائیل اضافه می‌شود! 🔹۲: اشغال رسمی ۲۲% دیگر با مذاکرات!کل فلسطین تاریخی در جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ اشغال شد. به اراضی اشغال شده در این جنگ «اراضی ۱۹۶۷ میلادی» می‌گویند. حدود ۳۰ سال بعد از جنگ شش روزه، جناح «یاسر عرفات» به عنوان یکی از جناح‌های اصلی فلسطینی، اسلحه را زمین گذاشت و تسلیم شد.

زمین داد تا صلح شود. اسرائیل را به رسمیت شناخت تا وجود یک دولت فلسطینی را تایید کند. جناح مقاومت اسلامی فلسطین اما مخالف اسلو بود. مذاکرات پنهانی طرفین فلسطینی و اسرائیلی در «اسلو» پایتخت نروژ انجام شد. روز ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳ (۲۲ شهریور ۱۳۷۲) پیمان اسلو در واشنگتن منعقد شد. پیمان دوم اسلو نیز در سال ۱۹۹۵ امضا شد. اساس این توافق مبتنی بر سیاست ۲ دولت فلسطین و اسرائیل بود. مشابه آنچه در تقسیم بندی قطعنامه ۱۸۱ سازمان ملل آمده بود. اراضی ۱۹۶۷ میلادی (غزه و کرانه باختری) به عنوان قلمرو دولت فلسطینی تعیین شد. مابقی برای اسرائیل!اسرائیل با مذاکره و سازمان ملل توانست از منظر بین‌المللی خود را مالک ۷۸% کل فلسطین (اراضی۱۹۴۸) اعلام کند. اما ۲۲% مابقی به فلسطین داده نشد! کرانه باختری طبق اسلو به سه منطقه تقسیم شد. منطقه سوم که ۶۰% کرانه باختری است به طور کامل در کنترل امنیتی و نظامی اسرائیل است. شهر و روستا‌های فلسطینی نشین نیز در منطقه اول و دوم به صورت جدا از هم قرار گرفته است. مشابه زندان‌های جدا از هم است که راهی به هم ندارند. اما موضوع به همین نقطه ختم نمی‌شود. کرانه باختری تقریباً شهرک نشین شده است.

شهرک نشین به آن دسته از صهیونیست‌هایی می‌گویند که در زمین و املاک خصوصی فلسطینی‌ها در کرانه باختری و بیت المقدس زندگی می‌کنند. عمده شهرک‌های صهیونیستی به طور کامل یا جزئی در اراضی ۱۹۶۷ ساخته شده است. در حال حاضر بیش از ۷۰۰/۰۰۰ شهرک نشین در ۱۵۰ شهرک (settlement) و ۱۲۸ مقر (Outpost) در کرانه باختری اشغالی زندگی می‌کنند. این عدد ۱۰% از جمعیت ۷ میلیون نفری صهیونیست‌هاست.گفتنی است که مقر (Outpost) به سازه‌هایی می‌گویند که از نظر خود رژیم صهیونیستی نیز غیرقانونی است!

این مقر می‌تواند یک کانکس باشد یا یک مجموعه اقامتی ۵۰۰ نفره باشد. سازنده و ساکن آن نیز تندروترین‌ یهودیانی هستند که معتقدند باید زمین فلسطین را پرکنیم تا فلسطینی مجبور به خروج شود!اسرائیل درست پس از تصرف کل فلسطین تاریخی در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ شروع به شهرک‌سازی کرد و حدود ۴۰% از اراضی اشغالی کرانه باختری اکنون در کنترل شهرک‌ نشین‌هاست. مابقی را نیز ارتش اسرائیل پر کرده است! سازش؛ مقدمه جنگ! #ابراهیم_متقی استاد تمام دانشگاه تهران در جریان دیدار جمعی از اساتید و نخبگان دانشگاه‌های ایران با رهبر انقلاب در روز ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ به مفهوم قدرت و سازش در ژئوپلیتیک تهدید و آشوب منطقه پیرامونی ایران پرداخت. متقی در این دیدار پیش‌بینی کرد که تهدیدات منطقه‌ای روز به روز بیشتر خواهد شد.  

این سخنان در شرایطی گفته شد که آمریکا هنوز در #برجام بود و رئیس جمهور وقت در جریان انتخابات همان سال، وعده مذاکرات مشابه برجام در حوزه غیر از هسته‌ای را هم داده بود!این استاد روابط بین‌الملل در جریان سخنرانی خود گفت: جوامعی دچار ضعف و تهدید شدند که دیدگاهشان نسبت به مساله قدرت و تهدید ماهیت شکلی و مرحله‌ای داشته است. فکر نمی‌کردند که اقدام امروز آنان چه پیامدی دارد.

ابراهیم متقی پیرامون مفهوم سازش گفت: «#سازش در ادبیات بین‌الملل زمینه #جنگ است. ادبیات روابط بین‌الملل از زمان جنگ جهانی اول و دوم را در نظر بگیرید، هرگاه سازش حاصل شد، در مرحله اول آرامش حاکم می‌شود ولی مرحله بعد، جنگ و منازعه شدیدتر خواهد بود. هرگاه #موازنه_قدرت برهم بخورد، زمینه برای گسترش تهدید و جنگ فراهم می‌شود. امروز برخی می‌گویند #ایران چه نیازی دارد که قدرت منطقه‌ای باشد؟ این ژئوپلیتیک ایران است که می‌گوید باید یک قدرت منطقه‌ای باشد. فکر نکنیم که اگر رویکرد خود را تغییر دادیم، اگر امروز قدرت‌های بزرگ به ما گفتند باریکلا! فردا هم جواب تلفن ما را هم می‌دهند. »

فارس

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها