رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641463

مطالبه بدهی از فراریان مالیاتی با هوشمند سازی

ساعت 24 - دریافت مالیات عادلانه از مهم‌ترین مطالبه‌های مودیان است که با هوشمندسازی نظام مالیاتی و ارتباط مستقیم و سیستمی با سازمان‌های متولی در جهت داده‌محوری، راه‌های فرار مالیاتی را بسته و با صدور برگه مطالبه بدهی مالیاتی، فراریان مالیاتی را به پرداخت مالیات موظف کرده است.

به گزارش ایرنا، یکی از اقدامات سازمان امور مالیاتی حرکت به سمت هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های جدید در دریافت اطلاعات دقیق و درست از نهادهای متولی در جهت محاسبه مالیاتی برای مودیان است. در همین راستا روش مالیات‌ستانی بر اساس چانه‌زنی منسوخ شد و مالیات‌ستانی بر اساس داده‌محوری مورد تاکید قرار گرفت.

سازمان امور مالیاتی با استفاده از ظرفیت‌ها و اطلاعات دستگاه‌های مختلف، اطلاعات درست از مودیان را تهیه کرد تا اخذ مالیات بر اساس محاسبه مالیاتی دقیق و بر اساس داده‌محوری انجام شود. این در حالی است که در گذشته میزان مالیات بر اساس چانه‌زنی بین ممیزی و مودی انجام می‌شد که عادلانه نبود و همچنین راه فرار مالیاتی را هموار کرده بود.

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و راه‌اندازی سامانه مودیان، اطلاعات خرید و فروش و فاکتورها جای خود را به دفتر حسابداری شرکت‌ها داد و بر این اساس به صورت شفاف و دقیق سهم درآمدهای مودیان مشخص و بر اساس اطلاعات درج شده مالیات ستانی صورت گرفت.

طبق این سامانه، مودیان به وسیله پایانه فروشگاهی که دارای حافظه مالیاتی و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، اقدام به صدور صورت‌حساب الکترونیکی می‌کنند ضمن اینکه ویژگی‌ها و مشخصات فنی پایانه فروشگاهی، حافظه مالیاتی و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مربوط، نحوه تبادل اطلاعات میان حافظه مالیاتی با سامانه مودیان توسط کارگروه راهبری سامانه مودیان تعیین می‌شود.

بر این اساس، همه کالاها و خدمات در سامانه مودیان کدگذاری شده و به لحاظ مالیاتی به طور یکسان با آن‌ها برخورد می‌شود. این سامانه از رسیدگی‌های سلیقه‌محور جلوگیری کرده و به شفافیت در نظام مالیاتی منجر شده است.

در کنار سامانه مودیان، تشکیل دفتر حسابرسی سیستمی، شناسایی راه‌های فرار مالیاتی، فشار بر فراریان مالیاتی، شناسایی مودیان جدید، بررسی حساب‌های بانکی مشکوک، راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی، سختگیری مطالبه‌گری بدهکاران مالیاتی، شناسایی سهم مالیات خودروها و خانه‌های گران‌قیمت و دیگر موارد، به افزایش سهم مالیات وصولی و عدالت در دریافت مالیات منجر شده است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها