رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641636

حزب الله بی دفاع انیست

ساعت 24 این استدلال منطقی به نظر می‌رسد که اسرائیل تلاش دارد تا قبل از توسل به دیپلماسی، تا حد امکان حماس و حزب الله را تضعیف نماید. از نظر تئوریک این یک رویکرد صحیح و یک اصل کلاسیک در جنگ و روابط بین الملل به شمار می‌رود: وقتی دستتان پر نیست نباید مذاکره کنید. اما در این مورد خاص اسرائیل دارد با بیش از آنچه که در دست دارد بازی می‌کند.

بلال صعب در یادداشتی در پایگاه اینترنتی اندیشکده چتهم هاوس نوشت: تشدید خشونت‌ها بین اسرائیل و حزب الله در اصل یک نبرد اراده‌ها بین اسرائیل و ایران است. تهران می‌خواهد از طریق ایجاد ارتباط نظامی و وابستگی احتمالی بین جبهه‌های جنگ غزه، عراق، سوریه، لبنان و یمن واقعیت استراتژیک جدیدی را بر اسرائیل تحمیل نماید. اسرائیل نیز از طریق نیروی بی رحم نظامی در پی مقابله با نقشه ایران است. نتیجه این تقابل، شکست استراتژیک برای هر دو طرف، بر جای ماندن ده‌ها هزار کشته در میان غیرنظامیان و آوارگی و تخریب گسترده زیرساخت‌ها و خانه‌ها بوده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: هرچند گروه‌های مسلح وفادار به تهران از عراق و یمن به اسرائیل حمله کرده‌اند، اما دو منطقه اصلی تقابل غزه و لبنان هستند، جایی که اسرائیل در حال نبرد با حماس و حزب الله است. اولین اعمال واقعی دکترین نظامی جدید ایران، عملیات نظامی حزب الله علیه اسرائیل بود که در روز ۸ اکتبر یعنی یک روز پس از حمله حماس به جنوب اسرائیل و بر جای گذاشتن ۱۲۰۰ نفر تلفات آغاز شد. از آن زمان تاکنون حزب الله می‌گوید که حملاتش علیه اسرائیل در حمایت از حماس پس از تهاجم اسرائیل به غزه بوده است.

این جنگ تاکنون هیچ برنده مشخصی نداشته و احتمالا در آینده نیز نخواهد داشت. توان نظامی حماس از بین رفته و حزب الله متحمل آسیب‌های سنگینی شده که قبلا هرگز در رویارویی ۴۲ ساله با دولت صهیونیستی آن را تجربه نکرده بود. با این حال به رغم موفقیت‌های تاکتیکی، اسرائیل به هیچ وجه در آستانه دستیابی به دستاورد‌های استراتژیک قرار ندارد. مناطق شمالی این کشور تقریبا به طور کامل از جمعیت تخلیه شده، وجهه بین المللی اش بابت کشتار و تحمیل درد و رنج بر ده‌ها هزار غیرنظامی به شدت لطمه دیده، اقتصادش دجار مشکل جدی شده و سیاست داخلی آن درگیر آشفتگی گشته است.

عدم وجود یک استراتژی دیپلماتیک و تداوم سرکوب حماس و حزب الله هرچند از نظر سیاسی برای نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو مفید است، اما دردی را از هیچ یک از چالش‌های پیش گفته اسرائیل دوا نخواهد کرد. بر عکس، اتکای صرف اسرائیل بر ابزار نظامی، موجب نخواهد شد که امن‌تر شود. دهه‌ها و نه فقط سال‌ها تقابل با این گروه‌های مسلح مقاوم و مصمم گواهی بر این مدعاست.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها