رفتن به محتوا

اخبار سیاسی

  • ساعت 24 -حصار کشی در بوستان لاله تهران طی روزهای اخیر با واکنش‌های مختلفی از سوی شهروندان روبه رو بوده و به نظر می‌رسد پروژه مد نظر شهرداری به دلیل واکنش‌ها فعلا تعلیق شده است.

  • ساعت 24- مصر که تلاش‌های جدیدی را برای حصول توافق بر سر غزه آغاز کرده است، همچنین به رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح، منطقه‌ای که سرپناه بیش از یک میلیون آواره فلسطینی است، هشدار داده است.

  • ساعت 24- رئیس جمهوری ترکیه امروز (جمعه) تعلیق مبادلات تجاری با رژیم صهیونیستی از سوی آنکارا را اقدامی ضروری دانست و نخست‌وزیر رژیم اشغالگر را فردی بی‌رحم توصیف کرد.

  • ابراز خرسندی مقام ها و رسانه‌های دولتی ایران از حمله به اسرائیل، می‌تواند نمایانگر این باشد که جمهوری اسلامی در مسیر یک موازنه با اسرائیل حرکت می‌کند، به رغم برتری هوایی، فن آورانه و اطلاعاتی اسرائیل. به نظر می‌رسد که رهبری ایران به این نتیجه رسیده که موقعیت ئواستراتژیک کشور به یمن توانمندی‌های راهبردی بهتر، شبکه‌ای از نیابتی‌ها و حمایت روسیه و چین به تدریج بهبود می یابد. پاسخ سنجیده اسرائیل به حمله 19 آوریل ایران، به دو طرف این امکان را داد که موقتا دور کنونی نزاعشان را ببندند. با این حال، کارزار پایدار میان دو طرف بعید است که پایان پذیرد و سابقه‌ای که مداخلات مستقیم نظامی شان برجای گذاشته، گزینه تازه‌ای را روی میز هماوردی قرار می‌دهد. روشن نیست که آیا تهران پیامی را که اسرائیل با واکنش اش در نظر داشت، دریافت کرده باشد یا نه؛ پیامی که اشاره به امتناع اسرائیل از تن دادن به موازنه تازه با ایران داشت. انتقال هماوردی ایران و اسرائیل به یک فاز تازه، ریسک آفرین است. تشدید نمایان میان دو کشور در این چند هفته، درونمایه نیرومندی از بدسنجی را در نبود کانال‌های ارتباطی، مورد تاکید قرار داد. این خطر، حتی جدی تر هم می‌شود اگر ایران وضعیت کنونی اش به عنوان یک دولت در آستانه هسته‌ای را تغییر دهد و سیاست اش را در مسیر دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای قرار دهد. نزاع تشدیدشونده میان اسرائیل و ایران، انتقال نزاع غیرمستقیم به هماوردی مستقیم و وضعیت آستانه هسته‌ای ایران، ارزیابی بی چون و چرای برقراری کانال‌های ارتباطی میان دو طرف و امکان ایجاد آن‌ها را به یک ضرورت تبدیل کرده است؛ حتی اگر این کانال‌ها پنهان و غیرمستقیم باشد تا دو کشور بتوانند پیام‌های خود در زمینه تنش زدایی را منتقل کنند. این تحولات همچنین باید اسرائیل را ملزم کند تا سیاست اش در قبال ایران را بازبینی کند، یک سیاست جامع و به روز شده را در برابر تهران در پیش گیرد تا امکان واکنش موثرتر به تهدیدات جمهوری اسلامی علیه امنیت ملی اسرائیل را فراهم سازد، بویژه تهدید هسته ای، تقویت نظامی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران. برخورد با ایران، تلاش اسرائیل برای کار با آمریکا و نیز کشورهای عربی را ضروری می سازد، از جمله همکاری با عربستان سعودی، مصر، اردن و امارات متحده عربی. در تقابل با نگرش تازه ایران به خاورمیانه، اسرائیل باید رویکرد جایگزینی را دنبال کند؛ رویکردی که متمرکز بر ایجاد یک معماری منطقه‌ای تازه، تعمیق پیوندها با ایالات متحده و پی جویی فرایندهای عادی سازی در جهان عرب بویژه با عربستان سعودی است.

  • ساعت 24 - وزیر دفاع ترکیه مدعی شد در مقابله با گروه پ ک ک، عناصر این گروه به داخل مرزهای ایران فرار می‌کنند اما طرف ایرانی حضور آن‌ها را انکار می‌کند.

  • ساعت 24- مقاومت اسلامی عراق بامداد جمعه اعلام کرد که یک هدف حیاتی را در منطقه «بئر السبع» در سرزمین‌های اشغالی هدف حمله موشکی قرار داده است.

  • ساعت 24- خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت ترکیه روز پنجشنبه (دیروز) تمامی واردات و صادرات به اسرائیل را به دلیل اقدام نظامی جاری این کشور در غزه به حالت تعلیق درآورد و متعهد شد تا زمانی که دولت اسرائیل اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

  • ساعت 24 - وزارت تجارت حکومت طالبان گفت این کشور برای احداث تاسیسات لجستیکی در غرب افغانستان با کشورهای قزاقستان و ترکمنستان به توافق رسیده است و قصد دارد این کشور را به «کانون صادرات منطقه‌ای» از جمله انتقال نفت روسیه به جنوب آسیا بدل کند.

  • حسن روحانی رییس جمهور سابق جمهوری اسلامی با اشاره به وعده دولتمردان سیزدهم گفت: آن‌ها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک می‌کنند تا مشکلات حل شود. گفتند این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم. ۲۷۲۱۵

  • ساعت 24 - کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: حماس بعد از توافق آتش‌بس هم ماندگار خواهد بود و نمی‌شود به یک طرف گفت باید از صحنه حذف شوید ولی طرف دیگر ماندگار بماند. . انتهای پیام/

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها