رفتن به محتوا

اخبار اقتصادی

  • ساعت 24 - معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران و مدیر نظارت بر بورس‌ها با اشاره به وقایع رخ‌داده در تاریخ ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت سال گذشته، مجموعه اقدامات سازمان بورس بعد از تاریخ مذکور را شرح دادند. به گزارش تسنیم، رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران با اشاره به وقایع 17 اردیبهشت سال گذشته و انتشار باتاخیر مقدار مصوب نرخ خوراک گفت: مجموعه اقدامات سازمان بورس بعد از تاریخ مذکور نیاز به ارائه دارد. بعد از آنکه در تیرماه مصوبه نرخ خوراک منتشر شد، همکاران ما در نظارت بر بورس‌ها معاملات در آن تاریخ 17‌ـ18 را بررسی کردند، بررسی‌ها در چند بعد بود که کلیات آن را مطرح می‌کنم. وی ادامه داد: اولین کار بررسی معاملات اشخاصی بود که در لیست دارندگان اطلاعات نهانی بودند، که آی‌پی این افراد بررسی شد، قصد ما این بود که افرادی که مظنون به معامله بر اساس اطلاعات نهانی بودند بررسی شوند. عیوضلو گفت: از بررسی‌های صورت‌گرفته، موضوع چشم‌گیری عاید نشد و ما گام بعدی را شروع کردیم که بررسی لیست افرادی بود که در تاریخ مذکور بیشترین فروش را داشتند که بالغ بر 2400 شخص حقیقی و حقوقی بودند که مجدداً آن‌ها هم فیلتر شدند و در نهایت به لیست 500نفره رسیدیم و الگوی معاملاتی افراد را بررسی کردیم، در نهایت به یک لیست 40نفره از افراد حقیقی و حقوقی رسیدیم که مشکوک به استفاده از اطلاعات نهانی در تاریخ 17‌ـ18 اردیبهشت بود. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران گفت: این لیست به مرجع قضایی ارسال شد و آن مرجع هم بررسی‌های خودش را آغاز کرده و اطلاعات تکمیلی را از ما گرفته است. همچنین قادر معصومی، مدیر نظارت بر بورس‌ها نیز با اشاره به مجموعه اقداماتی که توسط سازمان بورس بعد از تاریخ مذکور انجام شده است، گفت: مجموعه فعالیت‌های سازمان بورس عبارت است از؛ 1 ـ بررسی مجدد کلیه هشدارها و تریگرهای نظارتی، 2 ـ شناسایی ای‌پی سازمان برنامه و بودجه و نهاد ریاست‌جمهوری و…، 3 ـ تهیه گزارش ماتریسی از معاملات، 4 ـ انجام مکاتبه در خصوص اخذ فهرست کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی درگیر در فرایند مصوبه نرخ خوراک، 5 ـ تهیه فهرست اشخاص با بیشترین خالص ارزش افزوده فروش در روز 17‌ـ18 اردیبهشت، 6 - تحدید جامعه آماری کدهای حقیقی مشکوک، 7 ـ انجام 16 فقره مکاتبه با نهادهای دولتی که ظن اطلاع از مصوبه مذکور را داشتند، 8 ـ انجام 6 فقره مکاتبه با نهادهای دولتی در خصوصی اعلام فهرست دارندگان اطلاعات نهانی. 40 نفر به مراجع قضایی احضار شدند لازم به ذکر است مشخصاً مکاتبات با وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دولت بوده است و بین این سه ارگان بانک مرکزی هیچ پاسخی نداده است. محمد جوانمردی، معاونت حقوقی، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس در نهایت اعلام کرد که 40 نفر متهم شامل اشخاص حقیقی و حقوقی به دستگاه قضایی احضار شدند. عیوضلو در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم، مبنی بر اینکه آیا خود سازمان بورس ظرفیت نظارت و بررسی کدهای حقوقی و حقیقی را در خود سازمان دارد یا خیر، گفت: به‌هرحال چون این موضوع به مراودات مالی افراد برمی‌گردد لازم بود با مراجع قضایی ورود کنند اما این بررسی صورت گرفته است که فروش حقوقی‌ها در چه صنایعی صورت گرفته است و ممکن است حقوقی‌ها فروش در صنایعی داشته باشند اما در صنعتی که نامه به آن مربوط بود فروش قابل‌توجهی نداشته‌اند. نکته دیگر اینکه پرتفوی حقوقی‌ها شفاف است و قابل پیگیری است و سعی شده است بررسی جامع در خصوص آن‌ها صورت گیرد.

  • ساعت 24 - رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: در فروردین امسال میزان دارایی‌های ارزی کشور حدود ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته که به معنای تراز مثبت ۲۰۰ میلیون دلاری خرید دارایی‌های ارزی نسبت به فروش آن است.

  • ساعت 24 - یک تولیدکننده سیمان اعلام کرد: ارزان‌فروشی سیمان صادراتی باعث شد بعد از عراق، کشور امارات عربی متحده نیز واردات سیمان و کلینکر از ایران را به‌استناد قوانین ضددامپینگ با گذاشتن تعرفه گمرکی ۶۷درصدی عملاً ممنوع نماید.

  • ساعت 24 - فروش خودروهای وارداتی از ساعت ۱۶ امروز برای آن دسته از متقاضیان که اسفندماه ۱۴۰۱ در سامانه یکپارچه پول بلوکه کرده بودند آغاز می‌شود.

  • ساعت 24- مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ضمن تاکید به ماده ۲۵ قانون جهش تولید و ساخت مسکن، گفت: ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای تامین مسکن نیروهای مسلح در کشور ساخته خواهد شد.

  • ساعت 24- قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۵ درصد افزایش به ۲۳۱۲ دلار و ۱۹ سنت رسید.

  • ساعت 24 -سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد که برای کسانی به صورت غیرمجاز از برق برای تولید رمزارز استفاده می‌کنند، جرایم سنگینی تا بیش از ۱۰۰ برابر نرخ انرژی در نظر گرفته شده است.

  • ساعت 24 - یک کارشناس سرمایه با اشاره به اینکه ۴ بازار کلاسیک و معتبر در ایران فعال است، گفت: مردم باید بدانند از میان این بازارها کدام‌یک برای سرمایه‌گذاری مناسب تر است.

  • ادعای دلارزدایی و قرارداد دلاری

    ساعت 24 - نهاد دولت در ایران از انجام هیچ کاری ترس ندارد. بخشی از سر نترس دولت به این دلیل است که به ریشه‌ها و پیامدهای کارش آگاه نیست. به‌طور مثال بسیار دیده شده که هرگاه راه ورود درآمدهای نفت صادراتی مسدود یا تنگ و تاریک می‌شود، صادرات به مقوله‌ای ارزشمند تبدیل شده و به صادرکنندگان جایزه و رانت داده می‌شود.

  • ساعت 24 -بر اساس اصلاحیه مصوبه هییت وزیران برنج و روغن خام به لیست کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی اضافه شد.

تازه‌ترین خبرها