رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 200966

غذای طبیعی و اهمیت آن در تغذیه ماهی ها

غذای طبیعی که اصطلاحا به آن غذای زنده نیز گفته می شود،در پرورش ماهی اهمیت بسیار زیادی داردبه کلیه مواد غذایی تولیدی در استخر اعم از مواد گیاهی یا جانوری که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به مصرف ماهیان می رسد، غذای طبیعی می گویند

غذای طبیعی که اصطلاحا به آن غذای زنده نیز گفته می شود،در پرورش ماهی اهمیت بسیار زیادی داردبه کلیه مواد غذایی تولیدی در استخر اعم از مواد گیاهی یا جانوری که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به مصرف ماهیان می رسد، غذای طبیعی می گویند.اگر به ماهی غذایی مورد نیاز آن، به خصوص اسید آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی کافی به آن نرسد، باعث ضعیف شدن ماهی و سپس آلوده شدن آن به انواع بیماری ها و سرانجام باعث کاهش رشد مرگ ومیر خواهد شد پس تأمین غذای مناسب و کافی از مهم ترین عوامل مؤثر در پرورش ماهی به شمار می روداین مسأله به ویژه در مرحله پرورش لارو یا بچه ماهیان نو رس که هنوز سیستم گوارشی آنها تکامل نیافته است، اهمیت زیادی دارد.در این مرحله غذاهای طبیعی از جمله روتیفرها، با به همراه داشتن مواد غذایی ضروری برای ماهی بهترین نوع غذا و غذای دستی به تنهایی جوابگوی نیاز غذایی ماهی نمی باشد .پروتئین حیوانی اسیدهای آمینه، املاح و ویتامین های مورد نیاز برای رشد ماهی را تأمین می کند، در نتیجه ماهی قادر به رشد سریع طبیعی خواهد بود.این موضوع در رشد و نمو سلولهای تخم نیز تأثیر فراوانی خواهد داشت.برای ماهیان مولد جهت تولید تخم و اسپرم باید شرایط مطلوب محیطی و غذایی فراهم باشد مصرف مواد غذایی طبیعی در پرورش ماهیان مولد و تولید مواد تناسلی مهم بوده و ماهیانی که در محیط های طبیعی و با غذای طبیعی رشد یافته اند، به مراتب بهتر از ماهیان پرورشی می باشد.وترکیب جیره غذایی باید دارای پروتئین حیوانی باشد .

انواع غذا های طبیعی ماهی عبارتند از:

گیاهان عالی موجود در آب:

گیاهانی هستند که در آب به شکل های مختلف کروی، بیضی، لوله ای و.... وجود دارند. بسیاری از آنها در استخرهای پرورشی با منابع آبی مورد تغذیه ماهی آمور قرار می گیرند و به تولید استخرها می افزایند. بسیاری از آنها نیز ضمن انجام عمل فتوسنتز باعث افزایش اکسیژن محلول در آب می شوند و بعضی هم با خروج اکسیژن از طریق تنفس، موجب کاهش اکسیژن محلول از آب می شوند. همچنین آنها با ایجاد سایه در سطح استخرها مانع رسیدن نور خورشید به ستون آب شده و باعث کاهش تولیدات طبیعی استخر می گردند.

الف-پلانکتون ها ی گیاهی یا زی شناوران

1 – گیاهان غوطه ور در آب

این گروه، گیاهان کف زی و غوطه ور در آب هستند و از املاح و مواد غذایی بستر استخر استفاده می کنند و مقدار زیادی توده گیاهی تولید می نمایند.

2 - گیاهان شناور در آب

این گیاهان در سطح آب رشد کرده و گاهی سطح استخر را کاملا می پوشانند. تراکم این نوع گیاهان عالی سبب جلوگیری از نفوذ نور خورشید در استخرهای پرورش ماهی شده و در نتیجه مانع از عمل فتوسنتز جلبکها می شود. ریشه و ساقه بعضی از این گیاهان در آب شناور بوده و بعضی دیگر نیز ریشه در کف استخر دارند. این گیاهان مواد غذایی سطح آب و کف استخرها را جذب کرده و در سطح آب تولید بیوماس گیاهی می کنند و اکسیژن حاصل از فتوسنتز خود را در هوا آزاد می کنند و با عمل تنفس باعث کاهش اکسیژن محلول در آب نیز می شوند.

3 – گیاهانی که ساقه و گلهای آنها خارج از آب قرار دارد(گیاهان ریشه در آب)

این گیاهان ریشه در کف استخر دارند و مواد غذایی را از آب و خاک استخر گرفته و با استفاده از نور و گاز کربنیک هوا در بالای سطح آب رشد می کنند و اکسیژن حاصله را نیز در هوا آزاد می سازند. این گیاهان بر روی استخر ها سایه انداخته و به آلگهای موجود در آنجا اجازه فتوسنتز را نمی دهند و فقط از فرسایش خاک ریزه های استخر جلوگیری می کنند.

شکوفایی جلبکی:

به تولید مثل سریع ازگونه‌های شناور گیاهی را شکوفایی جلبکی ویا(bloom) شدن می‌نامند. ودر اثر حضور رنگدانه‌های مختلفی که در این سلول‌های جلبکی وجود دارد رنگ آب تغییرمی یابد تغییر رنگ آب میتواند به رنگهای: قرمز، زرد، نارنجی، قهوه‌ای، سبز، ارغوانی دیده شده و گاهی H2Sبوی بدی نیز به مشام می‌رسد.

تأثیرات شکوفائی جلبکی سرخ redعبارتند از:

1- تغییرات میزان اکسیژن و گاز کربنیک

2- مرگ و میر انبوه ماهیان و آبزیان

3- انسداد آبگیرهای دریایی- آب شیرین کن

4- توقف و لطمه به فعالیتهای پرورش آبزیان

5- توقف فعالیتهای گردشگری

6- مرگ و میر دیگر موجودات مانند پرندگان دریایی- پستانداران دریایی مانند دولفینها

7- ورود توکسین به آب دریا

8- مسمومیت آیزیان و غذاهای دریایی – مرگ و میر انسانها

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها