رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 202859

معرفی ماهیان زینتی آب شیرین

برگرفته از اطلس رنگی جیبی ((ویژگیهای زیستی و ریخت شناسی ماهیان آکواریومی)) به نویسندگی الینور لاورنس و ساوهارنس ، ترجمه ارمغان دامغان پور از انتشارات نقش مهر.

نی ماهی Reedfish 90Cm
این ماهی گرمسیری آب شیرین، مار مانند مایل به قهوه ای مات است. جنس نر و ماده از روی تفاوت تعداد شعاع های باله مخرجی از هم تشخیص داده میشود. جنس نر 12 – 14 شعاع و جنس ماده 9 – 12 شعاع دارد.
صلح جو نسبتا خجالتی و شب خیز است. مانند یک مار روی کف مخزن حرکت میکند. از انواع غذاهای جانوری تغذیه میکند. میتواند بصورت هوازی تنفس کندو برای نفس کشیدن به سطح رود. میتوان با دیگر ماهیان نگهداری شود اما آنجنان بزرگ میشود که در یک آکواریوم خانگی متوسط نمیتوان آن را نگهداری کرد.
منشا این ماهی مناطق گرمسیری آفریقا، دلتای رود پنجر و کامرون است
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 27 درجه سانتیگراد است
دم بربطی پرسان Plumed Lyretail 5Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین، ویک کپور دندان دار تخمگذار با بدن سبز – آبی و تعداد فراوانی خال قرمز روی بدن وباله ها است. جنس ماده با رنگ مات تر فاقد شعاعهای توسعه یافته در باله های دمی و مخرجی است.
بهترین ماندگاری را بصورت تک جفتی در یک مخزن اختصاصی دارد. مخزنی با تراکم گیاهی پوشش دهنده سطح و بستر نرم در سطوح میانی آب به سر میبرد. خذاهای زنده و خشک را میپذیرد. آب سبک، اسیدی و دارای تورب تصفیه شده را ترجیح میدهد. تخمریزی بر روی کف مخزن ویا نزدیک به آن صورت میگیرد.
منشا این ماهی جنوب غربی نیجریه است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 24 درجه سانتیگراد است
دم بربطی Lyretail 6Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین ویک کپور دندان دار تخمگذار است بدن با پهلوهای نقره ای و خالهای قرمز به روشنی رنگ آمیزی شده و در حاشیه های بالایی و پایینی باله دمی بربط مانندش نارنجی با نقطه های سفید است. خال های قرمز روی باله دمی و مخرجی حاشیه های سیاه دارند. از این ماهی یک نوع طلایی هم وجود دارد.
به آب سبک، کم اسیدی با یک بستر از تورب تصفیه شده احتیاج دارد. یک مخزن پرگیاه و ریشه ها و صخره هایی برای مخفی شدن را ترجیح می دهد. غذاهای زنده و خشک را میپذیرد. بهترین تکثیر را در آب خیلی سبک با ریختن تخمها بر روی گیاهان نرم برگ دارد و بهترین ماندگاری را در یک آکواریوم اختصاصی دارد.
منشا این ماهی برکه های سایه دار در آفریقای استوایی، کامرون ، گابن و زئیر است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 28 درجه سانتیگراد است
پانچاکس آبی Blue Panchax 7Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و عضوی از خانواده کپور ماهیان دندان دار تخم گذار است. شکلی شبیه یک کلنگ کوچک دارد و بالای دهانش در پوزه قرار دارد. رنگ بدن جنس نر خیلی متنوع، و معمولا زمینه بدنش قهوه ای زیتونی با نقطه های آبی و باله های نارنجی است. یک لکه سیاه در پایه باله پشتی دارد.
ماهی ای است که در سطح به سربرده و از همان سطح تغذیه میکند. غارتگر است اما با ماهیهای هم اندازه خودش در یک مخزن اجتماعی مدارا میکند. یکی از راحت ترین کپورهای دندان دار برای نگهداری و تکثیر است. تخمها در میان گیاهان نرم برگ رها میشوند. آب سبک و یک مخزن پر از گیاه با گیاهان شناوری که قسمتی از سطح را میپوشاند دوست دارد.
منشا این ماهی شمال شرقی هند، برمه ، تایلند و شبه جزیره مالایا است
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 25 درجه سانتیگراد است
گوپی Guppy 3Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین اشکال بسیار رنگی و باله بلنداز این ماهی مشهور زنده زا تکثیر شده اند. الگوی باله در جنس نر با رنگهای غالب قرمز، آبی، زرد و نارنجی بسیار متنوع است. ماده وحشی از نر بزرگتر و رنگش مات است.
گونه ای خوش بنیه و صلح جووخیلی آسان برای نگهداری و تکثیر است.میتواند در یک مخزن اجتماعی با ترجیح آب نیمه سنگین،قلیایی و شور نگهداری شود. غذاهای معمول و خشک وزنده و همچنین جلبکها را میپذیرد.
منشا این ماهی شمال آمریکای جنوبی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 24 درجه سانتیگراد است
پلاتی Platy 5Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین، زنده زا که نوع وحشی اش بدن مایل به سبز با سایه های آبی دارد. اشکال متنوع رنگینی، شامل پلاتی قرمز Variatus Platy برنگ سبز زیتونی استو لکه هایی برنگ های مختلف دارد.
هر دو خوش بنیه اندو طیف وسیعی از تغییرات شرایطی محیطی را تحمل میکنند و برای نگهداری آسانند. آب کمی سخت و قلیایی را ترجیح داده و مخزن خوب گیاهکاری شده و روشنایی زیاد را دوست دارند. تکثیرش آسان است و میتوان آنها را در یک مخزن عمومی نگهداری کرد.
منشا این ماهی بره ها و دریاچه های آمریکای مرکزی ، مکزیک است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 25 درجه سانتیگراد است
مولی سیاه Black Molly 10Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یک کپور دندان دار زنده زاست. بیرون آمدن لاروها از تخمهای بارورشده و رشدشان در درون بدن ماده صورت میگیرد. چندین نوع از این ماهی مشهور تماما سیاه شامل یک فرم دم بربطی تکثیر شده است.
کونه ای آسان برای نگهداری و تکثیر است. شبیه همه مولی ها بطور پیوسته تغذیه کرده و یک مخزن آفتابی برای فراهم آوردن رشد جلبک و گیاه و همچنین به تغذیه مکرر از غذاهای زنده و خشک نیاز دارد. آب کمی شور را ترجیح می دهد.
منشا این ماهی جنوب غربی ایالات متحده، در سرتاسر آمریکای مرکزی تا ونزوئلا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 28 درجه سانتیگراد است
مولی باله بادبانی Sailfin Molly 10Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یک کپور دندان دار زنده زا با بدنی زرد مایل به سبز و فلسهای تیره و روشن است باله پشتی اش بزرگ، قوس قزحی و خالدار و در جنس نر اغلب به حالت عمود و افراشته است. جنس ماده باله های پشتی و دمی کوچکتری دارد.
بهترین ماندگاری را بصورت تک جفتی در یک مخزن اختصاصی ویا اجتماعی دارد. به فضای زیادی برای شناکردن در یک مخزن پر گیاه یا سنگها و ریشه هایی برای مخفی شدن نیاز دارد. سختی متوسط آب و شوری جزئی و مقدار زیادی غذای سبز ، بعلاوه غذاهای معمول خشک و زنده را دوست دارد.
منشا این ماهی خورهای جنوب شرقی ایالات متحده است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 – 24 درجه سانتیگراد است
سوارتیل (دم شمشیری) Swordtail 12Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و چندین نوع با رنگ آمیزی روشن از این گونه های زنده زا ، شامل نارنجی و دم بربطی تکثیر شده اند.
لوب پایینی باله دمی در جنس نر بشکل شمشیر کشیده شده است. نوع وحشی به رنگ نقره ای مایل به سبز است.
یک ماهی فعال و برای نگهداری و تکثیر آسان است. اما پرخور بوده و برای یک مخزن اجتماعی همراه با گونه های بزرگتر مناسب است.
به فضای زیادی برای شنا ردن و رشد و نمو متراکم گیاهی بعنوان مخفیگاه و آب نیمه سنگین ومی قلیایی نیاز دارد. از غذاهای معمول خشک و زنده تغذیه میکند.
منشا این ماهی مکزیک، گواتمالا و هندوراس است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 25 درجه سانتیگراد است
ماهی چهارچشم Four Eyes 20Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و زنده زا که توسط چشمهای برآمده اش در بالای سر متمایز شده است. بدن برنگ زرد قهوه ای و بسیار کشیده است. یک باله دمی مدور دارد و باله پشتی کوچکش با فاصله از پشت قرار گرفته است.
معمولا در نواحی سطحی یافت میشود و در حال شنا نیمه بالایی چشمش بالای سطح آب قرار میگیرد. به منطقه سطحی زیادی اما نه به عمق زیاد نیاز دارد. حشرات زنده در سطح را میگیرد. میتوان آنرا در یک مخزن عمومی وسیع با پوشش گیاهی زیاد و یک سرپوش مناسب و محکم نگهداری کرد. آب نیمه سنگین و شور را دوست دارد.
منشا این ماهی منطقه شمالی و مرکزی آمریکای جنوبی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 25 درجه سانتیگراد است
سیچلاید دهان آتشی Firemouth Cichlid 15Cm
این ماهی گرمسیری آب شیرین، بدن آب تیره که به وضوح با شکم ودهان قرمزروشنش تضاد دارد. خال بزرگ سیاهی بر روی سرپوش آبششی اش وجود داردکه به رنگ زرد حاشیه دار شده است.
گونه ای صلح جو وبرای نگهداری آسان است. میتواند با دیگر گونه های بزرگتر در یک مخزن اجتماعی نگهداری شود. برخلاف بعضی دیگر سیچلایدها با حفر گودال همه گیاهان آکواریوم را نابود نمیکند. از خذاهای معمول زنده و خشک تغذیه میکند.
منشا این ماهی آمریکای مرکزی، یوکاتان و گواتمالا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 25 درجه سانتیگراد است
سیچلاید کوتوله آگاسیز Agassiz Dwarf Cichlid 6Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یک سیچلاید کوچک که جنس نر برنگ بنفش کمرنگ با یک تلالومتالیک است. باله پشتی یک نوار پهن ارغوانی در پایه دارد. باله دمی با رنگ سفیدحاشیه دار شده است. ماده کوچکتر و درخشش رنگین کمتری با یک باله دمی مدور دارد.
کاملا برای نگهداری و تکثیر آسان است و میتوان آن را با دیگر گونه ها نگهداری کرد. قبل از تخمریزی جنس نر محل تخمریزی را در یک غار کوچک آماده میکند وسپس هر دوجنس از لاروهای جوان مراقبت میکنند. آب سبک اسیدی و بستر دارای تورب تصفیه شده را دوست دارد و از غذاهای معمول زنده و خشک تغذیه میکند.
منشا این ماهی حوضه رود آمازون است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 25 درجه سانتیگراد است
کری بن سیس Kribensis 8Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین، با بدن نقره ای رنک که با بزرگ شدن به سرعت از آبی کمرنگ به ارغوانی و شکم و باله مخرجی اش به قرمز پر رنگ درخشش های زرد و رنگهای دیگری بر روی بدن و باله ها نمایان میگردد. سابقا بعنوان pelmatochromis Kribensis شناخته میشد.
یک سیچلاید صلح جو وهمه چیز خوار است که اکثرا در نزدیکی کف بسر میبرد. میتوان آنرا بادیگر گونه ها نگهداری کرد. به آب شور نیاز ندارد. تخمها در یک غار کوچک گذارده شده و توسط هر دو والد طبق روال معمول سیچلایدها مراقبت میشوند.
منشا این ماهی مناطق ساحلی نیجریه است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 24 - 27 درجه سانتیگراد است
موث بریدر مصری Egyptin Mouthbrooder 8Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یک سیچلاید کوچک زیباست. قسمت پشت بدنش ارغوانی تیره با سایه های آبی و سبزی است که تا شکم زرد کمرنگش ادامه یافته است. فلسها لبه های نقره ای دارند. باله های دمی، مخرجی و پشتی با نقطه های سفید مایل به آبی لکه دار شده اند. حاشیه باله مخرجی در جنس نر قرمز است.
یکی از سیچلایدهای موس بریدر، که جنس ماده از تخمها نگهداری کرده و لاروهای جوان را در دهانش نگهداری و مراقبت میکند. یک ماهی پر طاقت است که بدون هیچ نیاز مخصوصی مثل کیفیت آب ، برای نگهداری آسان و برای تکثیر خیلی آسان است. رژیم غذایی متنوعی شامل قطعات کوچک گوشت تازه دارد.
منشا این ماهی رود نیل از مصر تا تانزانیا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 25 درجه سانتیگراد است
کروماید نارنجی Orange Chromide 8Cm
رنگ زمینه بدن در این سیچلاید و ماهی گرمسیری، نارنجی آمیخته به قهوه ای – خاکستری است. که در فصل تولید مثل پهلوها به سبز پر رنگ تغییر می یابد. بر روی بدن نقطه های قرمز بصورت ردیفهای افقی وباله ها با نقطه های تیره علامت دارشده اند. اغلب یک خال سیاه بزرگ در نیمه امتداد طولی بدن دارند.
این یک ماهی نسبتا حساس است که احتیاج به آب سخت و شور دارد. گونه ای صلح جو بوده و میتواند با دیگر ماهی های کوچکی که به شرایط مشابهی نیاز دارند نگهداری شوند. برخلاف برخی از سیچلایدها به گیاهان یورش نمیبرند. از رژیم غذایی متنوعی برخوردار است.
منشا این ماهی نواحی ساحلی هند و سریلانکا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20- 26 درجه سانتیگراد است
قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها