رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 202862

لیستی از معروف ترین ماهی های زینتی آب شیرین

برگرفته از اطلس رنگی جیبی ((ویژگیهای زیستی و ریخت شناسی ماهیان آکواریومی)) به نویسندگی الینور لاورنس و ساوهارنس ، ترجمه ارمغان دامغان پور از انتشارات نقش مهر.

Trewavas Cichlid 12Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یکی از سیچلایدهای موث بریدر با رنگ روشن از دریاچه مالاوی است که گاهی اوقات بعنوان سیچلایدهای نیاساشناخته میشود. بدن جنس نر همیشه آبی روشن با رنگهای قرمز و نارنجیبر باله های پشتی و مخرجی است. جنس ماده هم ممکن استآبی یا خاکستری، قهوه ای و نارنجی مات مرمری باشد.
نسبتا مهاجم است و باید در یک آکواریوم اختصاصی با آب نیمه سنگین نگهداری شود. گیاهخوار است و همچنین طیف وسیعی از غذاهای زنده و خشک را میپذیرد. صخره های فراوان را برای مخفی شدن دوست دارد. جنس ماده تخمها را در دهانش هچ میکند.
منشا این ماهی دریاچه مالاوی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 25 درجه سانتیگراد است
آکارای آبی Blue Acara 15Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یکی از اعضای جالب توجه خانواده سیکلیده که براحتی نگهداری میشود. بدن به رنگ قهوه ای مایل به سبز با یک تلالو آبی در پهلوهاست باندهای عمودی پلوها تیره ترند. باله های علامتهای مایل به سبز دارند.
نگهداری آسان و تکثیر به سهولت صورت میگیرد گونه ای صلح جو است که میتواند در یک مخزن اجتماعی با کونه های بزرگتر نگهداری شود. تخمها روی صخره ها یا در فضای آزاد بر روی بستر ریخته میشوند. تخمها و بچه ماهی ها مورد توجه والدین قرار میگیرند که این یک مشخصه برای سیچلایدهاست. آنها غذایی از حشرات، سخت پوستان و کرمها را میپذیرند.
منشا این ماهی آمریکای مرکزی و ترینیداد است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 26 درجه سانتیگراد است
سیچلاید پرچمی Festivum 15Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و گونه ای سیچلاید با اندازه متوسط، به رنگ زرد تا سبز است که چندین نوار پهن عمودی تیره تر بر روی بدن دارد. خطی سیاه از انتهای عقبی باله پشتی با عبور از روی چشم تا دهان کشیده شده است. یک خال سیاه با حاشیه زرد در ساقه دمی اش وجود دارد.
گونه ای آرام و نسبتا خجالتی است، که به مخزنی پرگیاه و ریشه هاییبرای فراهم آوردن مخفیگاه نیازمند است. نزدیک بستر شنا میکند. برای نگهداری و تکثیر کاملا آسان است. و میتواند در یک مخزن اجتماعی بزرگ و با دیگر ماهی های بزرگ نگهداری شود. بهترین حالت را بصورت تک جفتی در یک مخزن اختصاصی دارد. تخمهایش را روی گیاهان میریزد.
منشا این ماهی گوایانا، رودخانه آمازون است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 26 درجه سانتیگراد است
دیسکس Discus 12Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یک سیچلاید دیسک شکل که بدنش از پهلو پهن و به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری است و خطوط پهن آبی خاکستری و رنگ آمیزی بسیار متنوعی دارد.
یک ماهی آرام وگروهی است بهترین ماندگاری را علاوه بر اینکه نیازمند مراقبت های ویژه ای در شرایط خوب هستند، همراه با همنوعان خودشان دارند. آنها به یک مخزن با عمق زیاد، آب با اسیدیته ضعیف و بستری از تورب تصفیه شده ، گیاهان بلند و فضای کافی برای شنا کردن نیاز دارند. غذاهای زنده را میپذیرند و به مقداری غذای گیاهی نیز نیازمندند. تخمها روی سنگها و برگهای پهن ریخته میشوند.
منشا این ماهی رودخانه آمازون است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 24 - 30 درجه سانتیگراد است
سیچلاید تگزاسی Texas Cichlid 25Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یک سیچلاید نسبتا بزرگ است که بدن و باله های طرح دار قهوه ای و نقره ای دارد.
نسبتا مهاجم است و نباید با دیگر گونه ها نگهداری شود. مثل بعضی دیگر سیچلایدها گیاهان را از ریشه در می آوردو بنابراین آکواریوم باید با ریشه ها و صخره هایی بر روی یک بستر سنگریزه ای آماده شود. تخمها روی سنگ های صاف و تمیز ریخته میشوند. رژیم غذایی اش متنوع است.
منشا این ماهی تگزاس و شمال مکزیک است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 15 - 25 درجه سانتیگراد است
اسکار Oscar 30Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین است که چند نوع رنگی از این سیچلایدبزرگ شامل اسکار قرمز، اسکار ببری طلاییو سبز شناخته شده است. در نوع اصلی، رنگ زمینه ای خاکستری مایل به سبز است که با خالهای نامنظم قهوه ای مات به قرمز در پهلوها زیست یافته است.
اگر چه برای نگهداری و تکثیر کاملا آسان است ولی این ماهی برای یک آکواریوم نرمال خانگی خیلی بزرگ میشود و همچنین تغذیه کننده ای پرخور و مشتاق حفاری و ریشه کن کردن گیاهان آکواریومی است. تخمها در فضای باز روی سنگها ریخته میشوند و لاروهای از تخم درآمده توسط هردو والد محافظت میشوند.
منشا این ماهی آمازون، رودخانه نگرو و رودخانه پاراگوئه است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 27 درجه سانتیگراد است
فرشته ماهی Angelfish 15Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یکی از مشهورترین ماهیان آکواریومی است. دارای بدن نقره ای دیسک مانند ونوارهای سیاه و باله های پشتی و مخرجی بال مانند است. چندین وارینه از لحاظ رنگ و باله تکثیر شده اند.
برای نگهداری آسان اما نیازمند یک مخزن بلند پر گیاه با تعداری صخره است. به آهستگی در سطوح میانی آب شنا میکندوبهترین ماندگاری را در یک گروه کوچک دارد. گونه ای آرام ومناسب برای یک مخزن بزرگ اجتماعی است. غذاهای معمول زنده و خشک را می پذیرد. تخمها روی سنگهای صاف یا سطوح گیاهان پهن برگ ریخته میشود.
منشا این ماهی حوضه رود آمازون است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 30 درجه سانتیگراد است
گورامی عسلی Honey Gourami 4Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یکی از کوچکترین گورامی های متعددی است که امروزه بعنوان ماهیان آکواریومی نگهداری میشوند. رنگ آن طلایی قهوه ای با درخشش نقره ای است. بهنگام تکثیر گلو وشکم جنس نر از سبز مایل به آبی تاسیاهی توسعه می یابد. باله های شکمی مثل شاخکهای بلند و باریک تغییر شکل یافته اند.
برای نگهداری و تولید مثل کاملا آسان است. این ماهیهای کوچک بصورت جفت در آکواریوم پر از گیاه اختصاصی بهترین ماندگاری را دارند. چون از ناآرامی ای که بقیه ماهیان فعال ایجاد میکنند متنفرند ویک بستر از تورب تصفیه شده را ترجیح میدهند. آنها لانه کوچکی با حباب هموا و بزاق دهان برای تخمها می سازند. غذای خشک و زنده را می پذیرد.
منشا این ماهی شمال شرقی هند و بنگلادش است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 24 - 26 درجه سانتیگراد است
گورامی کوتوله Dwarf Gourami 6Cm
بدن این ماهی گرمسیری آب شیرین، دارای نوارهای مورب آبی نقره ای و قرمز روشن یا زرد مایل به قرمز است که در باله ها بصورت خال در می آیند. باله های پشتی، مخرجی و دمی با رنگ قرمز حاشیه دار شده اند. جنس نر مخصوصا در زمان تولید مثل رنگین تر است.
یک آکواریوم خوب نوردهی شده یا آفتابگیر برای پرورش جلبک با توده های متراکمی از گیاهان و گیاهان شناوررا بعنوان پوشش دوست دارد. غذاهای زنده و خشک شده را میپذیرد. مثل بیشتر گورامی ها، لانه ای حبابی میسازد. یک ماهی عموما آرام است که البته جنس نر در زمان تولید مثل مهاجم می شود.
منشا این ماهی شمال شرقی هند و بنگلادش است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 26 درجه سانتیگراد است
گورامی راه راه Banded Gourami 10Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین است که بدن جنس نر قرمز مایل به قهوه ای خوشرنگ، با باندهای مورب آبی بر روی پهلوهاست. باله های پشتی و مخرجی عمدتا آبی وکمی قرمز هستند. دم قرمز است و خالهای مایل به آبی دارد. جنس ماده از رنگ آمیزی کمتری برخوردار است. باله های شکمی مانند شاخکهای بلندو باریک تغییر شکل یافته اند.
یک مخزن پرنور جهت پرورش جلبک،با پوشش متراکم گیاهی و گیاهان شناور را دوست دارد. یک ماهی آرام و نسبتا خجالتی است. که میتواند با دیگر گونه ها نگهداری شود. اگر چه جنس نر به هنگام تولید مثل مهاجم میشود. غذاهای معمول زنده و خشک را میپذیرد. جنس نر یک لایه خیلی بزرگ حبابی میسازد.
منشا این ماهی هند ، برمه ، تایلند و مالزی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 – 26 درجه سانتیگراد است
گورامی مرواریدی Pearl Gourami 11Cm
این ماهی گرمسیری آب شیرین، یک ماهی تزئینی است با یک طرح تور مانند کمرنگ که زینت دهنده بدن سبز زیتونی متالیک آن است. باله ها ظریف و دارای خالهای کمرنگ هستند. خط سیاهی از چشمها تا دم کشیده شده است. گلو به هنگام هیجانزدگی در جنس نر نارنجی میشود.
یک ماهی آرام و آسان برای نگهداری است همچنین تکثیرش کاملا به سهولت انجام میگیرد. شرایط عمومی اش مانند بقیه گورامی هاست و آب نه چندان عمق را ترجیح می دهند. غذاهای زنده و خشک را می پذیرد. میتواند با دیگر گونه ها نگهداری شود.
منشا این ماهی تایلند ، مالزی ، برونئی و سوماترا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 30 درجه سانتیگراد است
گورامی بوسنده Kissing Gourami 30Cm
اشکالی که معمولا در این ماهی گرمسیری آب شیرین در اسارت دیده می شوند بدن هایی مایل به صورتی با مایل به زرد کمرنگ دارند. همچنین یک نوع مایل به سبز تیره از این گونه وجود دارد. همه آنها با لبهای کلفت جلو آمده ای دارند. جنس ماده بطور قابل ملاحظه ای تنومند از جنس نر است.
یک ماهی صلح جوست و برای یک مخزن اجتماعی پر نور به هنگام کوچکی مناسب است البته یک گیاهخوار بزرگ و پرخور است که به سرعت گیاهان نرم برگ را غارت میکند. همچنین غذاهای معمول خشک و زنده را نیز میخورد. نامش را از رفتار نزدیک شدن و بوسیدن صورت دیگر ماهیها می گیرد.
منشا این ماهی تایلند ، مالزی ، برونئی و جزایر اندونزی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 28 درجه سانتیگراد است
فایتر Siamese Fighting Fish 6Cm
این ماهی گرمسیری آب شیرین، یکی از مشهور ترین ماهیان آکواریومی با باله هایی است که به طور خوشرنگ و زنده ای رنگین و موجدارند. اشکال قرمز و روشن، ارغوانی، سبز وآبی از آن تکثیر یافته اند. جنس ماده کمرنگ تر است و باله های کوچکتری دارد.
اگر چه نرها با شرارت میجنگند و باله های همدیگر را می کنند تا پاره پاره شود اما اصالتی ماهیانی آرام، خوش بنیه و آسان برای نگهداری اند. یک نر میتواند با یک ماده یا بیشتر در یک مخزن اجتماعی خوب گیاهکاری شده با آب سبک نگهداری شود. این ماهی ها از حباب هوا و بزاق لانه ای برای تخمهایشان میسازند.
منشا این ماهی جنوب شرقی آسیا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 26 - 30 درجه سانتیگراد است
رنگین کمان ماهی سلبس Celebes Rainbow Fish - Silfish 8Cm
بدن این ماهی گرمسیری آب شیرین، به رنگ زرد قهوه ای با یک درخشش نقره ای است که در جنس نر باله مخرجی و دومین باله پشتی بزرگتر شده است. خط سبز آبی درخشانی در امتداد پهلو وجود دارد که به سمت دم بسیار برجسته تر است. همه رنگین کمان ماهیها دو باله پشتی دارند.
یک ماهی صلح جو و فعال است که بهترین ماندگاری را در یک گروه در آبی با سختی متوسط و کمی شور دارد. غذاهای زنده و خشک را میپذیرد. ممکن است بادیگر گونه ها ترجیحا در یک مخزن طویل با فضای کافی برای شنا کردن نگهداری شود.
منشا این ماهی اقیانوس هند است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 25 درجه سانتیگراد است
بارب حلب Tinfoil 33Cm
ماهی پهن گرمسیری آب شیرین ، که ارتفاع پشتش با پیشرفت سن بیشتر می شود . دارای بدن نقره ای جلاداری که روی شکم کرم رنگش سایه می اندازد . همه باله ها بجز باله های سینه ای ، نارنجی پر رنگ است. وقتی کوچک است بعنوان یک ماهی ظریف و زیبا برای آکواریوم های خانگی محسوب میشود اما به سرعت رشد کرده و خیلی بزرگ میشود . گیاه خوار است و در فقدان غذای کافی ، گیاهان داخل مخزن را غارت میکند . در آکواریوم بندرت تکثیر میشود.
منشا این ماهی سوماترا ، برونئی ، مالزی و تایلند است .
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20-25 درجه سانتیگراد است
قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها