رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 228659

علت زرد شدن برگ های کاج مطبق

اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت هوای منطقه ما جوری میشه که بعضی روزها گرم و بعضی روزها بهاریه. این نوسان دما باعث میشه که معمولا کولرها روشن نباشه. اونهایی که گل دارن هنوز عادت به همون فرمول زمستانی آبیاری رو دارن و کولرها هم هنوز روشن نشده.

style="text-align: right;">

اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت هوای منطقه ما جوری میشه که بعضی روزها گرم و بعضی روزها بهاریه. این نوسان دما باعث میشه که معمولا کولرها روشن نباشه. اونهایی که گل دارن هنوز عادت به همون فرمول زمستانی آبیاری رو دارن و کولرها هم هنوز روشن نشده. گاهی در طول هفته یکی دو روز هوا گرم میشه که این نوسانات دمایی باعث صدمه به گل هایی میشه که با این هوا عادت ندارن. تو این شرایط نیاز آبی هم بیشتر میشه اما برا گل هایی مثل کاج مطبق که این نیاز رو دیر نشون میده طرف متوجه نیاز آبی گیاه نمیشه. در نتیجه گیاه دچار تنش گرمایی و خشکی میشه و شروع به زردشدن برگ ها، خشک شدن و ریزش میکنه.

برگ های زرد که دیگه همه رو جدا کردیم اما با روشن شدن این کولری که کنارشون میبینید و تنظیم آبیاری دیگه شاهد زردشدن برگی نبودیم و کاج مطبق نفس تازه ای کشید.

+ یادتون باشه کاج مطبق رو باید جای مرطوب با اکسیژن بالا گذاشت. به نظرتون تو هوای خنک اکسیژن بیشتره یا هوای گرم؟؟؟

این توضیحات هم از کتاب " گلهای آپارتمانی و مشاوره گیاه پزشکی " آقای مهندس اسماعیل پیش بین گرفتم. بفرمایید:

فارسی اصیل: کپی ناژ ( کپی= میمون + ناژ= کاج ) اشاره به ریشه نام لاتین آن

فارسی رایج: کاج مطبق

نام انگلیسی: Norfolk island pine

نام علمی: Araucaric excelsa

گیاهی است سوزنی برگ زیبا و از خانواده " آراکریاسه" با شاخه های مطبق، موطن اصلی جزیزه نورفولک استرالیا رشد آن در محیط طبیعی زیاد ولی در آپارتمان به کندی رشد می نماید و حداکثر 150سانتی متر می رسد. احتیاج شدیدی به اکسیژن فراوان دارد و درجه حرارت بالا را تحمل نمی کند، گیاهانی که از طریق کاشت بذر بدست آمده اند شاخه هایی بیمار و نامنظم تولید می کنند و بهتر است در ازدیاد آن از قلمه های جوانه های انتهایی استفاده گردد.

نیازها:

نور: در تابستان از تابش نور مستقیم آفتاب به آن جلوگیری کنید. اگر چه سایه را تحمل می نماید ولی نزدیک به پنجره با نور ملایم نگهداری کنید، در بهار و تابستانم هر هفته یکبار آن را 180 درجه بچرخانید در غیر این صورت گیاه به طرف نور خم می شده و شکل طبیعی خود را از دست می دهد.

دما: حداقل درجه حرارت مطلوب در زمستان 5 درجه سانتی گراد و حداکثر آن در تابستان 16 درجه سانتی گراد، در صورت امکان بهتر است در تابستان بیرون از اتاق نگهداری شود.

آبیاری: در تابستان هفته ای دوبار و در زمستان هر هفت تا ده روز یکبار آبیاری کافی است، خاک را همیشه مرطوب نگه دارید، در صورت امکان از آب سبک بدون املاح استفاده گردد.

رطوبت: هفته ای یکبار در زمستان و هفته ای دوبار در تابستان احتیاج به غبارپاشی با آبفشان دارد.

تغذیه: با شروع فصل رشد ( بهار و تابستان ) جهت تغذیه مصنوعی از کود محلول در آب استفاده کنید بعلت نیاز کم این گیاه به تغذیه مصنوعی نصف آن مقداری که روی بسته توصیه شده کافی است.

خاک مناسب: خاک مورد نیاز این گیاه کمپوست سبک است.

تعویض گلدان: قبل از اینکه ارتفاع گیاه به یک متر برسد هر سال گلدان را با یک درجه بزرگ تر تعویض نمایید پس از ان خاک های سطح گلدان را با آرامی خارج و با خاک کمپوست نو تعویض نمایید.

تمیز نمودن برگ ها: غبارپاشی با آبفشان در این خصوص کافی است. از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

تکثیر: ریشه دار نمودن قلمه و کاشت بذر ( پایه های بذری دارای طبقات نامنظم هستند)

هرس: شاخه های خشک پایینی را تا انتها قطع کنید و پودر گوگرد و روغن وازلین به محل قطع بمالید.

*** رشد کاج مطبق بسیار کند است و در سال یک طبقه و یا حداکثر دو طبقه بر طبقات خود می افزاید. زیبایی این گیاه در داشتن برگ های شفاف در طبقات و محیط جانبی تنه اصلی است برای این منظور سعی کنید از دستمالی کردن برگ های سوزنی و استفاده از مواد براق کننده جلوگیری و با آبفشان رطوبت گیاه را تامین نمایید.

عوارض و درمان:

رشد گیاه متوقف شده است: ریشه ها را بازدید کنید اگر متراکم شده اند زمان تعویض گلدان فرا رسیده است.

زخم های سفید پنبه ای شکل و سفید رنگ در قاعده برگ ها تشکیل شده است: حشره آفت باعث این نارسایی است هر 14 روز یکبار با سم حشره کش طبق دستور سمپاشی کنید یا با پنبه آغشته به محلول سم روی شاخه بمالید.

برگ ها متمایل به سفیدی هستند: اشعه مستقیم آفتاب مخصوصا از پشت شیشه عامل آن است گیاه را به محلی با نور غیرمستقیم انتقال دهید.

برگ ها سبز هستند ولی می ریزند: آبیاری زیاده از اندازه باعث این عارضه است، آبیاری را متوقف کنید تا سطح گلدان خشک شود سپس آبیاری را با میزان کم تری انجام دهید.

برگ های شاخه های پایین می ریزند: گیاه پیر شده است اگر تاریکی زیاده از انداز باشد، گیاه را به محل روشن تر انتقال دهید و شاخه های خشک شده را با چاقو و قیچی تیز حذف نمایید.

شاخه ها باریک و علفی هستند: تغذیه مصنوعی تجویز می گردد، میزان مواد غذایی را دو برابر کنید.برگ های سوزنی زرد و قهوه ای شده و می ریزند: هوا گرم و خشک است، گلدان را به محل خنک تر با اکسیژن فراوان منتقل کنید، آبیاری و آبفشانی را فراموش نفرمایید.

حشرات ریز سبز رنگ روی برگ های سوزنی ظاهر و برگ ها چسبناک شده اند: هر 14 روز یکبار با یک سم حشره کش نفوذی طبق دستور سم پاشی نمایید تا علایم برطرف گردند.

شاخه ها به طرف پایین خم شده اند: هوا خیلی سرد است، گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایی

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها