رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 228687

نیازهای رشد گیاه دیفن باخیا

دما:دیفن باخیا گیاهی گرمادوست است و در زمستان مناسب ترین درجه حرارت 13 تا 18 درجه سانتی گراد و در تابستان بیشتر از 24 درجه سانتی گراد است. موقعی که هوا خیلی گرم باشد، بهتر است به طور مرتب آب تمیز و خالص روی برگهای آن پاشیده شود. در حرارت مناسب گیاه برای تمام سال بدون وقفه به رشد خود ادامه می دهد.

نیازهای رشد گیاه:

دما:دیفن باخیا گیاهی گرمادوست است و در زمستان مناسب ترین درجه حرارت 13 تا 18 درجه سانتی گراد و در تابستان بیشتر از 24 درجه سانتی گراد است. موقعی که هوا خیلی گرم باشد، بهتر است به طور مرتب آب تمیز و خالص روی برگهای آن پاشیده شود. در حرارت مناسب گیاه برای تمام سال بدون وقفه به رشد خود ادامه می دهد.
نور:محیط سایه ی روشن مناسب برای این گیاه است، وضعیتی که محیط پرنور و به دور از تابش مستقیم آفتاب قرار داشته باشد. در صورتی که در محل کم نور و سایه برای مدت طولانی قرار گیرد، ساقه ها و برگ ها استحکام خود را از دست داده و رشد بی وریه می کنند. در این صورت گیاه زشت و بدقواره می شود و ساقه ها خود را می اندازند. در محیط بسیار پرنور که نور آفتاب برای این گیاه مزاحمت ایجاد می کند، برگ ها زیبایی و جلوه خود را از دست داده، دچار آفتاب سوختگی خواهند شد. علامت آفتاب سوختگی، خشکی و قهوه ای شدن لبه و اطراف برگ هاست.
آبیاری:نیاز این گیاه به آب متوسط است. در تابستان هر دو هفته تا سه بار و در زمستان فقط یک بار به آن بدهید. روش دقیق تر برای پیدا کردن زمان آبیاری دیفن باخیا آن است که اجازه بدهید سطح خاک خشک شود. هر وقت خاک رطوبت خود را از دست داد و خشک شد، به آن آب بدهید. آب کم، موجب توقف رشد و ریزش برگ ها می گردد. البته ریزش برگ های دیفن باخیا ممکن است علت های دیگری نیز داشته باشد. دیفن باخیا به آب زیاد حساسیت دارد، اگر به طور بی رویه به آن آب بدهید، خیلی زود دچار پوسیدگی ساقه می گردد.
کوددهی و تغذیه:از اوایل بهار تا اواسط پاییز هر هفته یک بار به غلظت 3 گرم در لیتر کود تقویتی را در آب حل نموده و به گیاه بدهید.
خاک:مناسب ترین خاک برای دیفن باخیا مخلوطی است از سه قسمت خاک جنگلی، خاک برگ و یک قسمت خاک معمولی باغچه و مقداری ماسه، گلدان باید کاملا قابلیت نفوذ آب را داشته باشد. گلدان را در ابتدای بهار و قبل از شروع به رشد تعویض کنید و اندازه آن را 2 سایز بزرگ تر کنید.
تکثیر:بهترین زمان برای تکثیر دیفن باخیا، از اواسط بهار تا اوایل تابستان است. قلمه هایی از انتهای ساقه (تاج گیاه) به طول 10 تا 12 سانتی متر را با یک چاقوی تیز از گیاه مادری جدا و برگ های پائینی قلمه ها را که ممکن است به زیر خاک فرو روند، جدا کنید. ابتدا قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برید و سپس هر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه 9 تا 11 سانتی متر، حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه قرار دهید. قلمه ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و دور از تابش مستقیم خورشید در دمای 24-22 درجه سانتی گراد قرار دهید و تا زمان ریشه دهی که ممکن است تا دو ماه طول بکشد، نگاه دارید. گاهی اوقات لازم است کیسه پلاستیکی را بردارید و برگ های پوسیده و پژمرده را جدا کنید تا از انتشار آلودگی های قارچی جلوگیری شود. البته باید قلمه ها را بعد از بریده شدن 24 ساعت در سایه قرار دهید تا شیره ی داخل ساقه خشک شود زمانی که ریشه دهی انجام شد، کیسه پلاستیکی را بردارید و شروع به تغذیه ی گیاه کنید و زمانی که گیاه به اندازه ی کافی رشد کرد، آن را در گلدانی با قطر دهانه 13 سانتی متر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت کشت نمائید. دیفن باخیایی را که بیش از اندازه رشد کرده و دارای ساقه های بلند، محکم و بدون برگ است را نیز می توان با روش تقسیم ساقه تکثیر کرد. ساقه محکمی را انتخاب و به قسمت هایی به اندازه 7/5 سانتی متر ببرید، سپس هر قسمت را به آرامی در سطح گلدانی حاوی ماسه (ماسه بنایی) قرار داده و مانند روش مشابه در قلمه های انتهایی ساقه مورد توجه و رسیدگی قرار دهید. هر قلمه ی ساقه معمولا یک گیاه را به وجود می آورد ولی گاهی دو جوانه نیز ایجاد می کند.
ـ پاجوش هایی را که کنار پایه اصلی سبز می شوند، از گلدان خارج کرده و به گلدان دیگری منتقل کنید.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها