رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 228688

تکثیر به روش خواباندن هوائی:

این روش ساده ترین راه ریشه دار کردن گیاهان می باشد مخصوصا برای گیاهانی مناسب است که رشد علفی داشته و در اصطلاح زشت و بد قواره شده اند و نیز گیاهان زینتی که برگ های پائینی خود را از دست داده اند به کار می رود.

تکثیر به روش خواباندن هوائی:

این روش ساده ترین راه ریشه دار کردن گیاهان می باشد مخصوصا برای گیاهانی مناسب است که رشد علفی داشته و در اصطلاح زشت و بد قواره شده اند و نیز گیاهان زینتی که برگ های پائینی خود را از دست داده اند به کار می رود. بدین منظور 2 برش در عرض ساقه به فاصله 5 سانتی متر زده به قسمی که فقط پوست گیاه را در حد فاصل دو برش برداشته سپس پیرامون قسمت بریده شده را توسط یک کیسه پلاستیکی حاوی خزه و یا پیت مرطوب می پوشانند و پس از تشکیل ریشه ها ساقه گیاه را از زیر ریشه قطع می کنند. پس از این که به طریق خواباندن هوائی قلمه ی ریشه داری به دست آوردیم می توان از باقیمانده گیاه با وجودی که بدون برگ باشد نیز همانند روش قبل قلمه گرفت. اگر طول گیاه زیاد باشد 15 سانتی متر از پایه مادری را نگاه داشته و بقیه ی آن را به قلمه های کوچکی تقسیم کنید، به طوری که هر کدام از قلمه ها حداقل دارای یک جوانه باشد و باقیمانده ی پایه مادری نیز به تدریج جوانه زده، گلدان دیگری را بوجود می آورد. بدین روش هم گیاه خود را اصلاح کرده و هم چندین گلدان دیگر خواهید داشت.

احتیاط و هشدار:

شیره ی داخل برگ و ساقه بسیار سمی بوده و اگر قطعه ای از برگ آن یا شیره ی گیاه خورده شود و یا با چشم تماس پیدا کند می تواند باعث کور شدن، از دست دادن قدرت تکلم و حتی مرگ شود که باید در جابجایی آن، مراقبت و دقت زیاد داشته باشید. سعی کنید از دستکش استفاده کنید، تا از تماس با شیره ی گیاه که سمی بوده و سوزش زیادی دارد جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید که در پایان کار تمام قسمت هایی از دستتان را که بدون پوشش بوده و تمام ابزاری را که استفاده کرده اید بشوئید. این گیاه نباید در دسترس کودکان قرار گیرد.

بیماری های و آفات:

1.در هوای گرم اگر آب به وسیله ی اسپری روی برگ ها پاشیده نشود، برگ ها قهوه ای گشته، خود را جمع نموده و می ریزند. در این صورت بهتر است آن را به محل خنک منتقل کرده و آب بیشتری به آن بدهید.
2.در مورد اسپری کردن آب روی برگ ها به این نکته توجه داشته باشید که وقتی نور آفتاب روی برگ ها می تابد، نباید آن ها را خیس کرد، زیرا در این صورت دچار سوختگی برگ گشته و روی برگ لکه های قهوه ای ظاهر خواهد شد.
3.یک قارچ بیماری زا به نام «بوتری تیس» در مواقعی که رطوبت هوا زیاد بوده و گیاه در سرما قرار داشته باشد، یا آب زیادی به آن داده باشید، موجب آبکی، لهیده شدن و پوسیدگی برگ و ساقه می شود و برگ های پایینی زرد می شوند که باید گیاه را در حرارت 16 درجه نگه دارید، آب پاشی را کمتر کرده و با سم قارچ کش سمپاشی کنید.
4.ریزش برگ های دیفن باخیا مهم ترین مشکل نگهداری این گیاه است. البته در دیفن باخیاهای مسن، ریزش برگ های پایینی تا حدودی امری طبیعی است. اگر ریز برگ ها تا حدی بود که گیاه زشت و بد منظره شد، با روش قلمه به ازدیاد آن بپردازید.
5.توقف کردن دیفن باخیا هم موضوع مهمی است و با تغذیه به موقع و زیر و رو کردن خاک های سطحی و ایجاد تهویه ی کافی در خاک، برای رشد بیشتر تحریک می شود.
6.در صورت کمبود رطوبت، کناره ی برگ ها قهوه ای رنگ شده و به تدریج می ریزند.
7.در صورتی که برگ ها زرد شده و تار عنکبوت روی آن ها مشاهده می گردد، کنه ریز قرمز عامل آن است. هر دو هفته یکبار با سم کنه کش گیاه را سمپاشی نمایید تا علائم برطرف گردند.
8.اگر برگ ها خشک شده و ریزش می کنند به دلیل این می باشد که هوا خیلی گرم و خشک است. رطوبت خاک را بازدید و در صورت لزوم آبیاری نمایید. غبار پاشی را فراموش نکنید و گیاه را به محل خنک تری منتقل نمایید.
9.در صورت مشاهده ی زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگ ها و قاعده، حشره عامل آن است. گیاه را هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی سمپاشی نمایید.
10.برگ ها رنگ پریده و به سفیدی گرایش نموده اند، در این مورد یا نور زیاد است و یا احتیاج به کوددهی دارد.
11.اگر برگ ها رنگ پریده و سقوط می کنند، هوا خیلی سرد است. گیاه را به محل گرم تری منتقل نمایید.
12.برگ های پایین زرد و لکه های قهوه ای در حاشیه آنها مشاهده می گردد، آبیاری بیش از اندازه است، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود سپس با میزان کمتری آبیاری را انجام دهید.
13.برگ های پایین به طرف داخل می پیچند و خشک می شوند، کاملا طبیعی است با بالا رفتن سن گیاه برگ های پایین می ریزند. بهتر است گیاه را به محل خنک تری منتقل نمایید.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها