رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 229277

فشار چشم‌ خود را کم کنید

آخرین آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد در حال حاضر بیش از ۴ میلیون از جمعیت جهان به دلیل ابتلا به مشکل آب سیاه که معمولا با فشار چشم همراه است. نابینا شده اند

آخرین آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد در حال حاضر بیش از ۴ میلیون از جمعیت جهان به دلیل ابتلا به مشکل آب سیاه که معمولا با فشار چشم همراه است. نابینا شده اند. این مرکز پیش بینی کرده که تا سال ۲۰۲۰ میلادی این آمار به بیش از ۱۲ میلیون نفر در سراسر جهان برسد. اما نکته مهم اینکه آمار ابتلا به این بیماری در کشورهای در حال توسعه مانند کشور ما ۶۰ تا ۹۰ درصد و در کشورهای توسعه یافته این آمار ۵۰ درصد گزارش شده است. نزدیک به ۸۰ درصد بیماران از مشکل خود آگاه نیستند و زمانی به این مشکل پی می برند که فشار چشم بالا باعث پارگی شبکیه شده است. کمی به اطرافتان دقت کنید شاید شما هم افرادی را ببینید که درست بعد از یک هفته، وقتی آنها را دوباره ملاقات می کنید، چشمشان پانسمان شده و علت آن آسیب شبکیه چشم است.

فشار چشم بیماری است یا این فشار به طور طبیعی در چشم وجود دارد؟

فشار چشم بستگی به میزان تولید و خروج زلالیه و فشار وریدی اپی اسکرال دارد. زلالیه مایعی است که در چشم ترشح شده و در ناحیه اتاق اقدامی چشم شکل اتاق را حفظ کرده و نقش تغذیه ای و خروج مواد زائد را دارد. ترشح بیش از حد این مایع باعث بالا رفتن فشار چشم می شود. در واقع در صورت بروز این مشکل فشار چشم بالا رفته و به بیماری تبدیل می شود.

دلیل ابتلا به فشار چشم بالا چیست؟

در گذشته تصور می شد فشار چشم بالا و وجود بیماری آب سیاه چشم مرتبط هستند. به این معنی که فشار چشم بالا با وجود آب سیاه شناخته می شد. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این دو بیماری لازم و ملزوم یکدیگر نیستند. در حال حاضر متخصصان می دانند، فردی که چشمش آب سیاه داردف الزاما فشار چشمش بالا نیست، ممکن است کسی آب سیاه داشته باشد اما فشار چشمش طبیعی باشد. اما مساله ای که حساسیت پزشکان را در مورد فشار چشم بالا بر می انگیزد این است که فشار چشم بالا، نقطه خطر برای فردی است که چشمش مبتلا به آب سیاه است. پس اگر فردی مبتلا به آب سیاه بوده و فشار چشمش هم بالا برود؛ عارضه دوم بیماری اصلی را تشدید می کند. مهم ترین عارضه این مساله، آسیب شدید به عصب بینایی و از دست رفتن میدان دید و در نهایت نابینایی است.

از کجا بفهمیم فشار چشم بالا رفته است؟

فشار چشم بالا نشانه بروز آب سیاه است؛ هر چند ممکن است آب سیاه بدون این نشانه هم بروز کند. اما برای شناختن عوارض و نشانه های فشار چشم بالا باید در مورد آب سیاه نکانی را بدانیم. آب سیاه یا « گلوکوم» در سه حالت مختلف شامل آب سیاه با زاویه باز، با زاویه بسته و آب سیاه مادرزادی وجود دارد. اگر فردی مبتلا به آب سیاه با فرم باز باشد، فشار چشم بالای او ممکن است هیچ علامتی نداشته و بیماری به صورت مرموز و آهسته پیش رود و به این ترتیب به مرور دید محیطی فرد را کم کند در حالی که دید اصلی بیمار یعنی دید مرکزی او تغییری نکرده است. اما زمانی که دید مرکز هم کم شد، در آن زمان بیماری به نوع پیشرفته خود رسیده است. اگر فردی به آب سیاه با زاویه بسته مبتلا شده باشد، به نوع حاد این نوع عارضه دچار شده است. این مشکل او با عوارضی مانند سردرد و چشم درد شدید، قرمزی چشم، تاری دید، دیدن هاله رنگین کمانی اطراف نور و تهوع و استفراغ بروز می کند. راه شناخت آن معاینه دوره ای چشم و کنترل فشار چشم است.

چرا فشار چشم بالا می رود؟

حبس کردن نفس به مدت طولانی و دفعات زیاد در هر روز، استفاده مداوم از ابزارآلات موسیقی باد، خم شدن طولانی مدت، فشار محکم روی پلک ها، ابتلا به بعضی از انواع بیماری های اسپاسم یا گرفتگی پلک، گریه کردن های طولانی مدت حتی در کودکان، بالا رفتن دمای بدن، تب شدید، ابتلا به بعضی بیماری های هورمونی و بیماری های غده تیروئید، استفاده از بعضی داروها به ویژه داروهای کورتونی مثل «دگزامتازون»، سن بالای چهل سال، سابقه خانوادگی و نژاد و ضخامت کم قرنیه عیوب انکساری چشم نیز باعث ابتلا به فشار چشم بالا می شوند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها