رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 230633

شوره شما خشک است ؟

شوره یکی از مشکلاتی است که افراد بسیاری به آن مبتلا هستند، هیچ‌چیز بدتر از این نیست که وقتی حسابی به‌خودتان رسیده‌اید و قرار است به یک مهمانی بروید، ببینید این دانه‌های برفک روی لباس سیاه شما خودنمایی می‌کند. متاسفانه این مشکل جزو مشکلاتی است که راه‌حل قطعی ندارد، ولی شما می‌توانید با به کاربردن پاره‌ای ملاحظات تا حدی آن را کم کنید. شوره به پوست مرده سـر، کـه دائم ریزش می‌کند، اتلاق می‌شود. هر فرد ممکن است در دوره‌های مخـتلف زندگی به میزان متفاوت دچار شوره سر شود. ابتلا به شوره سر می‌تواند موضعی باشد یا در تمام سر گسترش یابد.

برای خرید شامپو باید بدانید


هنگامی که قصد خرید یک شامپوی ضدشوره را داشته‌باشید نخستین سؤالی که فروشنده از شما می‌پرسد این است که شوره شما خشک است یا چرب. بنابراین راه تشخیص شوره‌های خود را بشناسید تا بتوانید با توجه به آن بهترین درمان را پیدا کنید.


شوره خشک: شوره‌هایی که در موهای خشک ایجاد می‌شود، شوره خشک نامیده می‌شود. این شوره‌ها معمولا کوچک و سفید بوده و به پوست سر نمی‌چسبند. پوسته‌ها هنگام شانه زدن مثل برف می‌ریزند. شوره خشک معمولا مملو از میکروب‌های خیلی ریز است. شوره خشک می‌تواند به‌علت بعضی از بیماری‌ها ایجاد شده باشد. بنابراین درصورت داشتن شوره خشک، حتما با پزشک مشورت کنید.


شوره چرب: این شوره‌ها از شوره‌های خشک بزرگترند، زیرا به دلیل چرب بودن به‌هم می‌چسبند. تقریبا سفید رنگ‌اند و به پوست سر می‌چسبند. شوره‌های چرب جایگاه میکروب‌های دیگری است که می‌تواند باعث عفونت پوست سر شود. این وضعیت همراه با خارش‌های شدید خواهد بود.
ممکن است با شست‌وشو بهتر شده و 2 روز بعد دوباره ایجاد شود. این نوع شوره‌ها بیشتر سبب ریزش مو می‌شوند، زیرا مانع تنفس طبیعی پوست می‌شوند. اگر با استفاده از شامپوی مناسب و افزایش دفعات شست‌وشو این نوع شوره بر طرف نشد، به پزشک مراجعه کنید.


چگونه شوره سر را درمان کنید؟


متاسفانه هیچ‌گونه درمان قطعی برای از بین بردن شوره وجود ندارد. (ممکن است با استفاده از نوعی داروی خاص برای مدتی قطع شده اما مجددا شروع شود) اما در این میان راه‌هایی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید میزان شوره را کم کنید.

ساده‌ترین راه: شاید بتوان گفت یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مبارزه با شوره سر این است که آنها را همراه آب بشویید. شما می‌توانید چربی‌های اضافه(رشد مالاسزیا عامل ایجاد شوره را زیاد می‌کند)، شوره‌ها و برفک‌ها را با شامپو کردن هرروزه بشویید و ساده‌ترین راه را برای خلاصی از این برفک‌های سفید انتخاب کنید.

شامپو ضدشوره بخرید: اگر با انجام نکته بالا یعنی شامپوکردن هرروزه بهبود حاصل نشد، وقت آن است که یک شامپو ضدشوره بخرید. بهتر است روی بسته بندی آن را خوب نگاه کنید و مواداولیه آن را بخوانید در یک شامپو ضدشوره خوب باید روی داشته‌باشد تا قارچ‌ها را کاهش دهد و همچنین، سلنیوم سولفاید داشته باشد تا ریزش سلولی را کم کند و میزان قارچ‌ها را نیز کاهش دهد، سالسیلیک اسید هم باید وجود داشته باشد تا تمام سلول‌های مرده سطح پوست شما را از بین
ببرد.

تغییر چرخشی شامپو: شامپو ضدشوره‌ای که شما خریدید می‌تواند برای مدتی شوره‌ها را متوقف کند اما به مرور، برفک‌های ریز برمی‌گردند. نباید فکر کنید شامپو شما خوب نبوده‌است بلکه ممکن است پوست سر شما نسبت به مواد فعال درون شامپو مقاوم شده‌باشد. در نتیجه دوباره شوره‌ها شروع می‌شود. برای مقابله با این مشکل می‌توانید به‌صورت چرخشی شامپوهای ضدشوره خود را عوض کنید. یعنی مثلا از 3 مارک متفاوت هر ماه یکی بخرید. به عبارت دیگر یک ماه از یک شامپو استفاده کنید، سپس ماه بعد از مارک دیگری استفاده کنید و ماه سوم مارک سوم انتخابی را مصرف کنید و در ماه چهارم دوباره به همان مارک اول بازگردید و به همین ترتیب ادامه دهید. در این صورت پوست سر شما به هیچ کدام از این شامپوها عادت نمی‌کند، در نتیجه از شر شوره‌ها خلاص می‌شوید.

چگونه موها را بشویید؟


این سوال همیشه وجود داشته که در حمام چند بار موها را شامپو کنیم؟ بار اول که موها را می‌شویید و آب می‌کشید، شوره‌ها و برفک‌های سست و چربی‌های روی موها و پوست کف سر شسته می‌شود،‌ در نتیجه موها و پوست تا حدی تمیز می‌شود.اما اگر شوره دارید باردوم شست‌وشو شما را از شر شوره‌های مزاحم خلاص می‌کند. برای شست‌وشوی دوم اجازه دهید کف شامپو حداقل حدود5 دقیقه روی موها باقی بماند و بعد آب بکشید. در این 5 دقیقه، شامپو فرصت می‌کند به درون سلول‌های پوستی نفوذ کند و آنچه از آن انتظار می‌رود را انجام دهد.
استفاده از یک نرم‌کننده یا حالت‌دهنده بعد از شامپو ضدشوره می‌تواند مفید باشد، چون شامپوهای دارویی معمولا موها را خشن می‌کنند، در نتیجه حالت دادن آنها مشکل می‌شود. همچنین بسیاری از این شامپوها پوست سر را خشک می‌کنند که همین امر می‌تواند باعث افزایش برفک‌ شود، استفاده از مرطوب‌کننده می‌تواند رطوبت موها را به آنها بازگرداند.


شما هم خارش سر دارید؟


باید بدانید یکی از کارهایی که به‌شدت می‌تواند پوست سر شما را آزرده کند، خاراندن بیش از حد است. وقتی شما مدام پوست سر خود را بخارانید و با ناخن‌های‌تان روی پوست بکشید بیشتر شوره‌های سر را تحریک می‌کنید. همچنین ممکن است ناخن‌ها جراحت‌هایی نیز روی پوست کف‌سر به‌وجود بیاورند. همین امر باعث می‌شود عناصر میکروبی موجود در شوره به عمق پوست سر وارد شده و عفونت‌هایی را به‌وجود بیاورد. اگر روی پوست کف سرتان را زخم کردید باید مصرف شامپو ضدشوره را تا بهبود زخم‌ها قطع کنید و به جای آن از یک شامپوی ملایم مثل شامپو بچه استفاده کنید.
نکته دیگری که باید بدانید این است که بعد از ورزش‌کردن یا یک کار سخت، زمانی که حسابی عرق کرده‌اید، باید هرچه سریع‌تر دوش بگیرید و به موهای‌تان شامپو بزنید. عرق کردن، پوست کف سر شما را تحریک می‌کند، در نتیجه سلول‌ها برفک‌های بیشتری می‌سازند.


شامپو ضدشوره خانگی بسازید


اگر شوره سر شما کم است می‌توانید در خانه با سرکه سیب، شامپوضدشوره بسازید. با این کار PH پوست سر، تعادل خود را حفظ می‌کند. اضافه کردن مقداری آرد گندم به راحتی شوره‌های چسبیده به پوست سر را از آن جدا می‌کند. در آخر می‌توانید برای نرمی و قوت موها از کمی نرم‌کننده نیز استفاده کنید. کافی است یک دوم فنجان روغن هسته انگور را داخل یک کاسه بریزید. سپس 2 قاشق غذاخوری آرد گندم و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب نیز به آن اضافه کنید. مواد را به‌خوبی هم بزنید و با هم مخلوط کنید تا تبدیل به یک ماده خمیری شود.


چگونه بشوییم؟


موها را با آب ولرم بشویید. سپس یک قاشق از مخلوط را کف دست خود بریزید تا دمای آن تعدیل شود. با استفاده از نوک انگشتان (و نه ناخن) محلول را با حرکات دایره‌ای شکل به آرامی به کف سر خود بمالید. این کار را ادامه دهید و محلول را به همه قسمت‌های سر بمالید. یک کیسه یا کلاه پلاستیکی روی سر خود بگذارید و گوشه‌های آن را با گیره یا سنجاق به سر اتصال د

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها