رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 309

رییس جمهوری:

امیدواریم در سال ۹۵ شاهد تورم یک رقمی باشیم

سایت خبری تحلیلی ساعت 24- رییس جمهوری با بیان اینکه دولت مصمم به مهار تورم است تا روزی که آن را به یک رقمی برساند، گفت: امید و برنامه ریزی دولت این است که در سال ۹۵ کشور شاهد تورم یک رقمی باشد.

امیدواریم در سال ۹۵ شاهد تورم یک رقمی باشیم
حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» امروز (سه شنبه) در بزرگترین همایش اقتصادی کشور با موضوع «تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود» در سالن اجلاس سران افزود: بسیار خوشحالم که قبل از آنکه ما به سالروز شروع کار دولت یازدهم برسیم، چند روز قبل از آن، این فرصت پیش آمد تا در کنار کارآفرینان و صاحب نظران اقتصادی و مدیران بخش اقتصاد و سیاست گذاران در زمینه یکی از مهمترین مسایل اقتصادی به گفت و گو بنشینیم.

رییس دولت تدبیرو امید گفت: در آغاز دولت یازدهم ما با مسایل و مشکلات بسیار پیچیده مواجه شدیم؛ برخی از آن مربوط به بخش اقتصاد بود برخی به سیاست خارجی و برخی به مسایل سیاست داخلی و اجتماعی و فرهنگی بر می گشت؛ اما در عین حال برخی از موارد مواردی بود که نیاز به تصمیمی فوری و یا برنامه ریزی جامع داشت.

رییس جمهوری اضافه کرد: ما در مساله آب که در کشور بهتر ملموس شد ایران در کمربند خشک قرار دارد، امید آنچنانی به ترسالی در سال های پیش رو نیست و کشور با معضل بسیار مهم به نام آب مواجه است؛ البته من این فهرستی که می شمارم دو قصد دارم هم مشکلات را بگویم و هم بخواهم که در این زمینه ها بیشتر فکر کار و سرمایه گذاری شود.

روحانی اظهار داشت: ما در طول ۱۱ ماه گذشته نسبت به مساله تامین آب و صرفه جویی در آب یا مهار آب تصمیم گرفتیم و برنامه ر یزی و عملیاتی کردیم؛ بر این مبنا که از امسال یعنی ۹۳، سالی حداقل ۲ میلیارد دلار برای مساله آب، هم اعتبارش تامین و هم هزینه شود؛ ما این اعتبار را تامین کردیم که امسال هزینه می کنیم و در سالهای بعد هم هزینه خواهیم کرد.

رییس جمهوری تصریح کرد: در زمینه محیط زیست احساس کردیم با معضلات بسیاری مواجهیم؛ از آلودگی کلان شهرها گرفته تا خشک شدن تالاب ها تا ورود ریزگردها و دهها مشکل دیگر؛ خشک شدن جنگل های بزرگ در زاگرس؛ ما برای همه این ها در این ۱۱ ماه برنامه ریزی کردیم و برنامه ها را شروع کردیم که برخی از آنها زمانبر و برخی زمان کوتاه تر دارد اما هر آنچه ما فکر می کردیم برای محیط زیست و سلامت مردم ضرورت دارد، اقدام کردیم و از شما خواهش می کنم هر موردی که به محیط زیست مربوط می شود، آن را به عنوان اولویت بدانیم و دولت در این زمینه از کارآفرینان حمایت خواهد کرد.

رییس دولت تدبیرو امید ادامه داد: در مساله سلامت ما دیدیم مردم با معضل بسیار بزرگی مواجه هستند و گاهی باید همه پس انداز زندگی شان را برای یک عمل جراحی یا بستری شدن یکی دو ماه در بیمارستان هزینه کنند.

رییس جمهوری گفت: دولت افتخار دارد که در زمینه سلامت قدم های بسیار مهمی برداشته است؛ امروز کسانی که در بیمارستان دولتی در شهرها بستری می شوند، ۷.۵ درصد مخارج توسط بیمار پرداخت می شود که البته قرار ما ۱۰ درصد بوده که ما پایین تر آمدیم و در روستاها این رقم ۵ درصد است.

روحانی اظهار داشت: این قدم، قدم بسیار مهمی است و ما مصمم هستیم این راه را ادامه دهیم و اعتبارات آن را امسال و سالهای اینده تامین کنیم.

رییس دولت یازدهم گفت: در میان ده ها مشکل بزرگی که پیش روی ما بود، در سیاست خارجی و اقتصاد احساس دیگری برای برنامه ریزان وجود داشت؛ بسیاری از صاحب نظران مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی را تاثیر گذار در سایر بخش ها و تاثیر گذار مستقیم در زندگی مردم می دیدند و امروز هم می بینیم؛ من به عنوان رییس جمهوری هفته ای نبود که مستقیما جلسه یا جلساتی راجع به این دو مساله مهم نداشته باشم.

روحانی ادامه داد: البته سیاست خارجی دنیای بسیار وسیعی دارد و اقتصاد نیز این چنین است و شاید وسیع تر اما مسایل کلان این دو بخش را نظارت و اداره جلساتش را خودم بر عهده گرفتم.

وی افزود: در بخش سیاست خارجی اشاره کوچکی خواهد شد اما در بخش اقتصادی ما با یک رکود تورمی بی سابقه در کشور مواجه بودیم و هستیم؛ یعنی اگر آمار و ارقام اقتصادی را از سال ۱۳۳۸ در نظر بگیریم که آمار رسمی بانک مرکزی از آن سال است و تا امروز به استثنای سالهای اولیه انقلاب مثل سال ۵۷ تا ۶۰، از آن سالهای اولیه انقلاب بگذریم هیچ زمانی شرایطی مثل ۹۱ و ۹۲ را نداشتیم؛ رکودی که دو سال پشت سر هم ادامه پیدا کند، رشد اقتصادی ما در ۹۱ منهای ۶.۸ و رشد اقتصادی ما در ۹۲ منهای ۱.۱ بود.

رییس جمهوری افزود: دو سال پشت سر هم با رکود توام با تورم بالای ۳۰ درصد مواجه بودیم؛ چنین شرایطی در تاریخ کشورمان کمتر سابقه داریم یا سابقه نداریم؛ شما می دانید معضلات اقتصادی آثارش در بسیاری از موارد به تدریج ظهور و بروز پیدا می کند؛ ممکن است مشکلی امسال به وجود بیاید و آثارش را در سالهای بعد مشاهده کنیم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: ما از سال ۸۵ تا ۹۰ دلارهای نفتی فراوانی دولت در اختیار داشت و آن را بی حساب به بازار سرازیر کرد.
قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها