رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 328

در سفر دکتر ستاری به کرمانشاه:

چرا شرکت های دانش بنیان کرمانشاه تایید صلاحیت نمی گیرند؟

سایت خبری تحلیلی ساعت 24- معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: مردم حلاوت و شیرینی تولید علم را در زندگی خود احساس نمی‌کنند، زیرا روش ما غلط بوده است.

چرا شرکت های دانش بنیان کرمانشاه تایید صلاحیت نمی گیرند؟
دکتر سورنا ستاری در نشستی با رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی استان کرمانشاه که روز دوشنبه در محل دانشگاه رازی برگزار شد، اظهار کرد: از هر پروژه ای در دانشگاه‌ها که در جهت اشتغالزایی و حل مشکلات جامعه باشد، حمایت می کنیم. وی با بیان این که دانشگاه‌ها باید بتوانند بخش عمده درآمد خود را از محل فروش فناوری تامین کنند، گفت: در دانشگاه های پیشرفته، ۷۰ درصد درآمدها از این محل تامین می شود، اما در دانشگاه آزاد اسلامی که یک دانشگاه خصوصی است، ۹۹ درصد درآمدها از محل شهریه و یک درصد دیگر نیز از محل فروش اموالش تامین می شود. اگرچه اخیرا رییس این دانشگاه تصمیم گرفته ۱۰ تا ۱۲ درصد درآمدها از محل فروش فناوری و اقتصاد دانش بنیان تامین شود.
وی با بیان اینکه در دانشگاه ها باید از اساتیدی که قرارداد پژوهشی با بخش صنعت دارند تقدیر ویژه شود، گفت: پیش بینی ما این است که با این روش ۱۰ تا ۱۵ درصد اساتید را وارد کار ارتباط صنعت با دانشگاه کنیم. ستاری در ادامه با بیان اینکه تاکنون ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور تایید صلاحیت شده اند و هر هفته نیز ۳۰ تا ۴۰ شرکت به این تعداد اضافه می شود، گفت: سهم استان کرمانشاه از این میزان بسیار ناچیز و تنها شش مورد است. هدف از این سفر نیز بررسی این مشکل است که چرا شرکت های دانش بنیان استان کرمانشاه تایید صلاحیت نمی گیرند.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور افزود: کرمانشاه بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو دارد که پایه های اصلی کار اقتصاد دانش بنیان هستند. این وظیفه دانشگاه و دانشگاهیان است که مشکلات استان را درون استان حل کنند.
در این نشست استاندار کرمانشاه نیز گفت: از ایده‌های نو مبتنی بر دانش در رفع مشکلات استان حمایت ویژه خواهیم کرد. استان کرمانشاه در حوزه های کشاورزی، صنعت، نفت و پتروشیمی، صنایع غذایی و ... کارهای خوبی انجام داده، ولی هنوز کارهای بسیاری باقی مانده که باید انجام پذیرند. طرح گرمسیری محصولات کشاورزی در شهرستان قصرشیرین راه اندازی شده که این طرح می تواند متحول کننده حوزه کشاورزی استان باشد.
استاندار کرمانشاه تاکید کرد: طرح گرمسیری کشاورزی در قصرشرین کاملا مبتنی بر دانش است. اگر بتوانیم در انجام تمامی کارهایمان از روشهای علمی و دانش بهره بگیریم، مطمئنا میزان موفقیت ما دوچندان خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه استانداری و مدیریت کلان استان دید ویژه و مثبتی به توسعه شرکتهای دانش بنیان دارد و از هر حرکتی در این راستا حمایت می کند.
استاندار کرمانشاه تاکید کرد: از ایده‌های نو مبتنی بر دانش جهت رفع مشکلات استان حمایت ویژه خواهیم کرد.
همچنین سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: کرمانشاه باید به قطب فناورانه صنعت نفت کشور تبدیل شود.
دکتر اعلمی آل آقا با بیان اینکه دانشگاه رازی از سال ۱۳۵۲ تاسیس شده گفت: این دانشگاه هم اکنون با ۹ دانشکده، ۹ پژوهشکده و ۳ واحد اقماری در حال فعالیت است.
وی با بیان اینکه ۱۳ هزار دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشگاه تحصیل می کنند، گفت: ۲۵۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد، ۵۰۰ دانشجوی دکترا، ۲۰۰دانشجوی دکترای حرفه ای و ۴۰ دانشجوی خارجی داریم.
اعلمی آل آقا با بیان اینکه دانشکده شیمی دانشگاه رازی از مقتدرترین دانشکده های کشور است، گفت: این دانشگاه از اساتید مجربی بهره می برد و پروفسور شمسی پور با ۸۰۰ مقاله ISI یکی از رکوردداران تولید علم در کشور است. با بیان اینکه باید به سمت آموزش و پژوهش هایی برویم که نهایتا به فناوری ختم شود، گفت در این راستا به روز کردن آموزش دانشجویان، توانمندسازی فارغ التحصیلان متناسب با نیاز بازارکار مدنظر است.

وی بابیان اینکه دانشگاه از لحاظ آزمایشگاه ها و فضاهای کارگاهی فقیر است، گفت: از معاون علمی و فناوری رییس جمهور درخواست داریم فضاهای آزمایشی و کارگاهی دانشگاه را به شکل ویژه تری ببینند زیرا پرداخت اعتبارات تجهیزات آزمایشگاهی به درستی تخصیص نیافته است. باید دانشگاه های دولتی و خصوصی همکاری بیشتری با هم داشته باشند.در کرمانشاه این مهم صورت گرفته و دانشگاه رازی با دانشگاه آزاد همکاری های خوبی دارد.
سرپرست دانشگاه رازی گفت: پتانسیل های منطقه به لحاظ نفت و پتروشیمی ایجاب می کند که قطب فناورانه صنعت نفت را در کرمانشاه راه اندازی کنیم. در بخش نفت و گاز به دنبال راه اندازی یک شرکت دانش بنیان هستیم.
اعلمی آل آقا با بیان اینکه کرمانشاه به عنوان استان پایلوت فضای مجازی کشور مطرح شده، گفت: دانشگاه رازی در این بخش فعال است. وی با بیان اینکه دانشگاه رازی در بحث شرکت های دانش بنیان هنوز در گامهای ابتدایی است، گفت: در بخش کشاورزی در دانشکده کشاورزی به دنبال راه اندازی یک شرکت دانش بنیان هستیم.

در این نشست رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه نیز گفت: نگاه دانشگاه آزاد به سمت کیفیت بخشی و توجه به اقتصاد دانش بنیان است.
دکتر نوذر قنبری در نشست روسای دانشگاه های استان با معاون علمی و فناوری رییس جمهور که در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهارکرد: دانشگاه آزاد در استان کرمانشاه با پنج مرکز و چهار واحد در حال فعالیت است. وی با بیان اینکه اخیرا دانشگاه آزاد کرمانشاه به جمع واحدهای جامع پیوسته گفت: ۳۴ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
رییس دانشگاه آزاد کرمانشاه تعداد اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد کرمانشاه را ۵۰۰ نفر و تعداد رشته های تحصیلی این دانشگاه را ۱۵۰ رشته اعلام و گفت: از مجموع رشته های این دانشگاه ۴۷ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۴ رشته در مقطع دکترای تخصصی است. نگاه دانشگاه آزاد به سمت کیفیت بخشی و توجه به اقتصاد دانش بنیان است. امسال باید بیش از ۱۰درصد از درآمد و هزینه های دانشگاه را از محل اقتصاد دانش بنیان تامین کنیم.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه تشکیل شورای اقتصاد دانش بنیان در استان را اتفاقی مهم دانست و گفت: با توجه به احساس نیازی که به وجودآمده امیدواریم بتوانیم در این راستا حرکت کنیم.
رییس بنیاد نخبگان استان کرمانشاه نیز گفت: این استان با ۶۲ واحد آموزش عالی ۱۰۱ هزار دانشجو دارد.
دکتر مریم اسلام پناه اظهار کرد: از مجموع دانشجویان استان ۸۶۰۰ نفر در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند. در حال حاضر۳۶ استاد تمام، ۱۳۵ دانشیار و ۱۳۰۰ استادیار و مربی در دانشگاه های استان تدریس می کنند.
رییس دفتر بنیاد نخبگان استان کرمانشاه با بیان اینکه پارک علم و فناوری کرمانشاه جز برترین ها در کشور است، گفت: ۲۲۸ واحد فناور در استان داریم. ۱۳۰۰ اختراع در استان به ثبت رسیده که ۱۰۰ مورد آن تاییدیه گرفته اند.
اسلام پناه همچنین تعداد شرکت های دانش بنیان استان را هفت مورد اعلام کرد.
وی گفت: دانشگاه رازی کرمانشاه یکی از قطب های شیمی در کشور است. دانشگاه صنعتی وضعیت قابل قبولی در پیش گرفته، دانشگاه علوم پزشکی استان تیپ یک شده و دانشگاه آزاد استان نیز به جمع دانشگاه های جامع پیوسته است.
اسلام پناه با بیان اینکه باید در راستای توسعه علم و فناوری گام برداریم گفت: کرمانشاه آمادگی لازم را دارد در راستای عملیاتی کردن تجاری سازی علوم و فناوری حرکت کند. اگرچه در زمینه تولید علم در استان پیشروییم اما در زمینه فناوری هنوز در ابتدای راه هستیم. توسعه زیرساختها می تواند بستر لازم را برای ایجاد اقتصاد دانش بنیان به همراه آورد.
قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها