رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 360967

مطهری: اگر اروپا اراده لازم را برای حفظ برجام داشته باشد، میتواند ضمانت کافی به ایران بدهد

ساعت24-نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اتمام حجت مقام معظم رهبری با اروپایی‌ها را اقدام درستی دانست و به رفتار اروپایی‌ها در سال 1996 در مقابل تحریم‌های آمریکا در قبال کوبا و تامین خسارت شرکت‌هایشان اشاره کرد و گفت که آنها می‌توانند در قبال ایران نیز چنین کاری را انجام بدهند.

مطهری
علی مطهری در حاشیه راهپیمایی روز قدس در گفت‌وگو با پانا درباره موضع اعلامی رهبر معظم انقلاب در قبال برجام در روز 14 خرداد و آینده مذاکرات ایران و اروپا در خصوص برجام گفت: «موضعی که رهبر معظم انقلاب در روز 14 خرداد ماه در قبال برجام اعلام کردند در واقع اتمام حجت با اروپایی‌ها بود تا آنها موضع خود را در قبال برجام هر چه زودتر اعلام کنند.»

وی ادامه داد: «اگر اروپایی‌ها می‌خواهند ضمانتی به ایران در قبال تحریم‌های آمریکا بدهند باید هر چه سریعتر این اقدام را انجام بدهند و موضوع هسته‌ای ایران را مشمول گذر زمان نکنند.»

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «اگر اروپایی‌ها بخواهند زمان زیادی را برای ضمانت دادن به ایران صرف کنند ایران زمان را از دست خواهد داد.»

وی افزود: «مقام معظم رهبری به درستی با اروپایی‌ها اتمام حجت کردند و امیدواریم که نتایج خوبی برای کشور داشته باشد.»

مطهری در مورد اینکه آیا اروپا می‌تواند تضمین‌های لازم را در قبال برجام به ایران بدهد یا خیر؟ گفت‌: «اگر اروپا اراده لازم را برای حفظ برجام داشته باشد می‌تواند ضمانت لازم را به جمهوری اسلامی ایران بدهد.»

وی خاطرنشان کرد: «اروپایی‌ها در سال 1996 در مقابل تحریم‌های آمریکا در قبال کوبا ایستادند و خسارت شرکت‌های خود را جبران کردند که می‌توانند در قبال ایران نیز چنین کاری را انجام بدهند.»

مقام معظم رهبری در سخنرانی در روز 14 خرداد مسئولان سازمان انرژی هسته‌ای را موظف کردند به سرعت آمادگی‌های لازم را برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو (البته فعلاً در چارچوب برجام) فراهم آورند و مقدمات اجرای مسائلی را که رئیس‌جمهوری دستور داده اند از همین فردا آغاز کنند.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی درباره بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری نیز پیشتر گفته بود: «وقتی که رهبر انقلاب ۱۹۰ هزار سو را فرمودند، گفتند که زیرساخت‌ها و آماده‌سازی آن را در چارچوب برجام فراهم کنید نه اینکه ۱۹۰ هزار سو را در مدت زمانی کم بسازید. در خصوص سانتریفیوژها، اگر وارد این حوزه شویم قطعا به دستگاه‌های جدید می‌پردازیم و نه دستگاه‌های قدیمی IR1. در شرایطی که برجام به هم بریزد و ما بخواهیم سانتریفیوژ مونتاژ کنیم، قطعا سانتریفیوژهای جدید مونتاژ خواهیم کرد، فعلا هیچ چیزی خلاف برجام انجام نمی‌دهیم و ما الان زیرساخت‌های آن را فراهم می‌کنیم که هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: «دستورالعملی که رئیس جمهوری به سازمان ابلاغ کردند شامل سه مورد بود، تولید UF6، تولید UF4 و مرکز مونتاژ ماشین‌های جدید. مثلا در تولید UF6، چون که ماده اولیه کیک زرد نداشتیم، لذا کارخانه ما خوابیده بود و الان ۴۰۰ تن داریم و الان یک انتخاب و اختیار است که رئیس جمهوری محترم فرمودند که این کارخانه را راه‌اندازی کنید و این کارخانه را رفع عیب کرده و نوسازی کنید. ما الان نمی‌خواهیم این کارخانه را با ظرفیت حداکثری به کار بگیریم، بلکه می‌خواهیم با ظرفیت حداقلی به راه اندازیم. بهتر است تا پایان برجام صبر نکنیم تا آن زمان به رفع عیوب و بازسازی آن اقدام کنیم و آماده باشیم برای زمانی که برجام پایان پذیرد. و همینطور نیروگاه بوشهر نیازمند سالانه ۲۸۰ تن ماده اولیه اورانیوم است و بالاخره قرار است روزی سوخت آن را داخل تهیه کنیم، چه بهتر برای آن زمان آماده باشیم. تولید سانتریفیوژ به کلی لوازم و زیرساخت‌ها همچون سالن‌ها، دستگاه‌های اندازه‌گیری و کنترل نیاز دارد و تهیه این ملزومات و آماده‌سازی‌ها مانعی ندارد، ما نه تنها پل‌های پشت‌سر را خراب نکردیم، بلکه پل‌های بیشتری ساختیم.»

در همین راستا نیز روز پنجشنبه نشست کارشناسی کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و 5 کشور باقی مانده در برجام پس از خروج آمریکا در تهران برگزار شد.

کمیسیون مشترک برجام روز پنجشنبه در تهران راه های جبران خروج آمریکا از برجام و تامین مطالبات ایران را بررسی کرد.

در پی خروج آمریکا از برجام مذاکرات ایران و 5 عضو برجام به منظور دست‌یابی به راه‌حل هایی که تضمین‌های لازم برای حفظ منافع ایران در برجام را داشته باشد در حال مذاکره هستند. ایران بر اساس دستور حسن روحانی ، رئیس جمهوری کشور تنها چند هفته برای تعیین تکلیف ماندگاری در برجام به دیگر اعضا فرصت داده است.

با وجود آنکه اروپا به صورت صریح بارها اعلام کرده است که برجام را حفظ خواهد کرد و به دنبال راهی برای حفظ منافع اقتصادی ایران با وجود تحریم های آمریکا است اما بسیاری از شرکت‌های اروپایی اعلام کرده‌اند که با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران از تجارت با ایران خارج خواهند شد.

پانا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها