رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 362036

خروج آمریکا از برجام جایگاه دلار را تهدید کرد

ساعت 24- استاد روابط بین الملل در دانشگاه جان هاپکینز می گوید خروج آمریکا از برجام باعث از دست ‏رفتن اعتماد به واشنگتن و تهدیدی برای جایگاه برتر دلار در معاملات بین المللی شده است.

style="text-align:justify">«دانیل سیرور» (Daniel Serwer) سیاست های ترامپ را در جهت تضعیف موقعیت بین المللی آمریکا دانست و افزود: فکر می کنم آن چیزی که در جریان دیدار سران گروه هفت رخ داد، خبر خوشحال ‏کننده ای برای ایرانی ها بود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی ناظران مسایل بین الملل می گویند که سیاست های یکجانبه ترامپ به طور ناخواسته روسیه، چین و ‏هند را به هم نزدیک تر کرده است. آیا فکر می کنید تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، اجماع بین المللی را خواهد داشت؟ اظهار کرد: در یک کلمه؛ نه!
سیرور ادامه داد: حتی اگر اروپایی ها با تحریم های ثانوی مجبور به رعایت محدودیت های ایالات متحده شوند، ‏چین، روسیه، هند و دیگران مجبور نیستند. هیچ اجماع داوطلبانه بین المللی شبیه آن چیزی که پیش از برجام وجود داشت، در ‏کار نخواهد بود.
وی با بیان اینکه همانطور که در نشست سران گروه هفت دیدید، ترامپ قطعا آمریکا را بیشتر از گذشته منزوی خواهد کرد، گفت: در ‏عین حال این را باید بگویم، ایران باید میان فاصله انداختن بین اروپایی ها و ایالات متحده و خروج از توافق هسته ای، یکی ‏را انتخاب کند.
این استاد روابط بین الملل افزود: اگر ایران بگوید اهمیتی ندارد و دیگر برجام مهم نیست، از منظر خودشان قابل فهم است اما در موضع اروپا ‏تاثیر خواهد گذاشت. من اگر جای اروپایی ها باشم، تنها برای مقابله با تحریم های آمریکا مصمم تر خواهم شد. ‏
سیرور در پاسخ به اینکه اروپایی ها چه اقدامی برای مقابله با تحریم های یکجانبه آمریکا ‏می توانند انجام بدهند؟ گفت: این کار در عرصه مالی باید صورت بگیرد. نظام مالی جهانی بر مبنای دلار می چرخد. برای همین ‏هرگونه تبادل بزرگ مالی در سطح جهان باید از طریق ایالات متحده صورت بگیرد.
وی ادامه داد: ایالات متحده این حق را دارد که مانع هرگونه تبادل ‏مالی که بخواهد بشود. تنها راه پیش روی اروپا این است که تبادل مالی را به یورو انجام داده و آن را از طریق ایالات متحده ‏صورت ندهد. البته این فرایند فنی و پیچیده ای است. اروپایی ها قبلا گفته اند که می خواهند این کار را شروع کنند، اما اجرایی ‏نشده است. به نظر من، الان وقت آن است که واقعا اگر می خواهند سراغ این گزینه بروند. ‏
استاد دانشگاه جان هاپکینز با تاکید بر اینکه دلار برای همیشه مبنای تبادل مالی نخواهد بود، اظهار کرد: می توان حدس زد در ‏آینده ارزهایی همچون یورو مرکزیت پیدا کنند و دلار در حاشیه قرار گیرد. تردیدی نیست که ترامپ موقعیت دلار را به خطر ‏انداخته است. اول با وضع تعرفه ها و دوم با خروج از برجام این خطر را ایجاد کرد. من فکر می کنم کشورهای جهان ‏آستانه تحملشان دیر یا زود به سر خواهد آمد.‏

‏** تاثیر خروج از برجام بر ان.پی.تی
سیرور درباره اینکه ترامپ ادعا کرده تصمیم وی برای خارج شدن از برجام باعث تغییر سیاست های منطقه ای ایران ‏شده است، گفت: من هیچ شواهد واقعی برای این موضوع نمی بینم. ایران همچنان در تحولات سوریه، لبنان، یمن، عراق و ‏بحرین حضور دارد که البته من امیدوارم تهران به مسایل داخلی خود بیشترتوجه کند.‏
‏ وی افزود: من فکر می کنم که نتانیاهو و بن سلمان بر خروج ترامپ از برجام تاثیر گذار بوده اند، هرچند نمی فهمم که این کار ‏چه سودی برای آنها خواهد داشت. ‏
استاد دانشگاه آمریکا در پاسخ به اینکه اثرات خروج واشنگتن از برجام بر خلع سلاح هسته ای در جهان و آینده ‏ان پی تی(پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته ای)‏ چه خواهد بود؟ گفت: ‏خروج از برجام، تلاش های خلع سلاح هسته ای را در سراسر جهان تضعیف می کند. ما باید صبر کنیم و ببینیم که ایران چه ‏کاری انجام می دهد.
سیرور افزود: اما اگر در حال حاضر برنامه هسته ای خود را بدون محدودیت آغاز کند، می توان گفت که چند کشور دیگر منطقه ‏هم به همان مسیر وارد خواهند شد. کاری که برجام کرده بود، این اطمینان را به وجود آورد که دیگر کشورهای منطقه به سوی ‏هسته ای شدن نروند. ‏
وی روسیه را برنده مهم سیاست های دولت آمریکا دانست و ادامه داد: هدف اساسی آقای ترامپ همین است که آقای پوتین از این ‏سیاست ها سود ببرد. روابط با متحدان ایالات متحده آسیب جدی دیده است و نظام خلع سلاح هسته ای بر هم خورده است. این ‏دولتی است که در راستای تضعیف ایالات متحده در حال حرکت است.‏
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در 18 اردیبهشت ماه امسال خروج رسمی این کشور از برجام( برنامه جامع اقدام مشترک) را اعلام کرد و گفت که تحریم های ثانویه درباره ایران باز خواهند گشت.
در مقابل این تصمیم، سایر اعضای برجام اعم از ایران، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا اعلام کردند که برجام را ادامه خواهند داد. البته ایران حق خود را برای بهره مندی از مزایای اقتصادی برجام مورد تاکید قرار داده است که سایر طرف ها باید برای مقابله با تحریم های آمریکا چاره اندیشی کنند.
اروپایی ها برجام را برای امنیت منطقه و امنیت ملی خودشان مهم دانسته اند؛ حال باید دید در فرصت زمانی محدودی که تا شروع تحریم های ثانویه آمریکا وجود دارد، تا چه حد حاضر خواهند بود برای امنیت ملی خود هزینه کنند.

‏** کره شمالی به آمریکا اعتماد ندارد
این استاد دانشگاه به وجود اختلاف نظر میان «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، درباره مذاکرات با ‏کره شمالی اشاره کرد و گفت: بولتون به دنبال تغییر رژیم در کره شمالی بوده و هنوز ‏موضع دقیق خود را نشان نداده است؛ شاید منتظر نتایج گفت وگوهاست.‏
سیرور پیش بینی کرد گفت وگوها با پیونگ یانگ با دشواری های بسیاری روبرو شود و ‏افزود: برچیدن کامل جنگ افزارهای هسته ای در آن منطقه با موانع بسیاری روبرو خواهد شد. یکی از آنها، مساله خارج شدن ‏آمریکا از برجام است.
وی خاطرنشان کرد: کاری که ترامپ کرده این را نشان می دهد که نمی شود به ایالات متحده اعتماد کرد. یعنی با تغییرات دولت ‏ها در آمریکا، قراردادهایی که بسته شده است توسط رئیس جمهوری بعدی می تواند لغو شود. مگر آنکه این قراردادها در قالب ‏معاهده (‏treaty‏) بسته شوند که بسیار نادر است.
مدیر برنامه مدیریت درگیری در مدرسه مطالعات پیشرفته بین المللی دانشگاه جان هاپکینز تاکید کرد: توافق احتمالی با کره شمالی نیز در قالب معاهده نخواهد بود. با این وضعیت، ‏دشوار بتوان تصور کند که کیم چگونه از تمام جنگ افزارهای هسته ای خود دست خواهد کشید. ‏
سیرور ادامه داد: تنها در صورتی که یک توافق در سنای آمریکا به تصویب برسد، حالت معاهده پیدا کرده و رئیس جمهوری ‏آمریکا نمی تواند آن را لغو کند اما به دلیل سازوکار بسیار پیچیده در داخل سنا؛ چنین کاری بسیار دشوار است.
وی اضافه کرد: دست کم به رای ‏دو سوم اعضای سنا نیاز دارد. برای همین هم ضامن بیشتر توافق های بین المللی آمریکا، قوه اجرایی است و در قالب توافق ‏اجرایی به امضا می رسد که ضامن آن رئیس جمهوری خواهد بود.
استاد دانشگاه جان هاپکینز یادآور شد: البته درباره برجام، به دلیل اینکه شورای امنیت سازمان ملل ‏متحد آن را تصویب کرده بود، ضمانت بین المللی داشت اما سازوکاری وجود ندارد که اگر ایالات متحده یا دیگر اعضای این ‏شورا که دست به نقض مصوبات این شورا بزنند، با آن مقابله شود.‏
رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی پس از 65 سال رابطه خصمانه دو کشور، صبح سه شنبه به وقت محلی در هتل کاپلا جزیره سنتوزا سنگاپور دیدار و پس از آن توافقنامه ای را امضا کردند.
این توافقنامه چهار ماده دارد که به غیر از تعهد درباره خلع سلاح کره و بازگرداندن بقایای سربازان کشته شده، شامل تعهد دو طرف برای بنا کردن روابطی تازه و تلاش مشترک برای ایجاد صلح پایدار در شبه ‌جزیره است.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها