رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 376817

ادعای دستیار ویژه ترامپ در مورد برجام و اعتراضها در ایران

ساعت 24-دبیر ارشد شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شده اگر به شعار معترضان در ایران نگاه کنید خواهید دید شعاری علیه تحریم‌ها داده نمی‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از «ویکتوریا کوتز» دستیار ویژه «دونالد ترامپ» و دبیر ارشد شورای امنیت ملی در امور خاورمیانه با رادیو ملی درباره تحریم‌های ایران مصاحبه کرده و درباره اقدامی که آمریکا از متحدانش در سه ماه آینده برای دور بعدی تحریم‌ها انتظار دارد، مدعی شد: در سه ماه گذشته و سه ماه آینده ما از متحدانمان خواستیم که در خصوص تمایل به تجارت با تهران یا آمریکا تصمیم‌گیری و بازنگری کنند.

وی با بیان اینکه این تحریم‌ها چیز جدیدی نیست، گفت: این‌ها قبلا هم وجود داشته و تحت برجام، اجرای آن به حالت تعلیق در آمده بود و حال بار دیگر اعمال شده است.

«کوتز» درباره اینکه آیا آمریکا متحدانش را در دو راهی انتخاب بین ایران و ایالات متحده قرار داده است؟ مدعی شد: ما قطعا با متحدانمان همکاری می‌کنیم اما به وضوح اعلام کردیم که فکر می‌کنیم تجارت با ایران با توجه به رفتارهای بد این کشور که در سال‌های گذشته نشان داده، مسیر کارآمدی نیست.

دستیار ویژه ترامپ در امور خاورمیانه در پاسخ به سوالی درباره اقدام چین، روسیه و هند درکنار اروپایی‌ها برای تضعیف کارآمدی تحریم‌های آمریکا مدعی شد: قطعا این کشورها تلاششان را می‌کنند اما همزمان من فکر می‌کنم ما در ۹۰ روز گذشته شاهد تضعیف اقتصاد ایران بودیم. شما کاهش ارز ریال را دیدید و شاهد ناآرامی‌ها و اعتراض‌ها بودید. این اتفاقات اگر همه فکر می‌کردند اروپایی‌ها یا چینی‌ها قرار است وارد شوند و اقتصاد ایران را نجات دهند، نمی‌افتاد.

این مقام ارشد دولت آمریکا در خصوص ناآرامی‌های اخیر در ایران و اینکه این اعتراض‌ها نشان می‌دهد تحریم‌ها متوجه مردم ایران است نه دولت، مدعی شد: این بخش تاسف برانگیز درباره رفتار ایران است. این کاملا به آنها بستگی دارد. رییس‌جمهور ترامپ بسیار شفاف اعلام کرد. او این وضعیت را برای مردم ایران نمی‌خواهد. او در برابر مذاکره با ایران گشوده و آماده است در نتیجه این اتفاقات نباید رخ دهد. اما آمریکا برای این اتفاقات مقصر نیست. این نظام ایران است که مقصر است.

«کوتز» در مورد تحریم هواپیما و اینکه خرید هواپیما بعد از چندین سال به نفع مردم ایران بود اما با خروج آمریکا از برجام، این عواید متوقف شده است، مدعی شد: موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند به مردم ایران کمک کند. مشکلی که در مورد ایرلاین‌ها وجود دارد این است که آنها از هواپیماهای تجاری برای انتقال مبارزان به سوریه و سلاح به لبنان و حزب الله استفاده می‌کنند. به همین دلیل تحریم‌ها در این حوزه اعمال شده است.

«کوتز» در پاسخ به این سوال که دولت ترامپ، اوباما را برای عدم حمایت از معترضان ایرانی در سال ۲۰۰۹ سرزنش می‌کند و اینکه چطور قرار است این دولت از معترضان ایرانی کنونی حمایت کند، مدعی شد: رییس‌جمهور به طور شفاف حمایتش را از مردم ایران ابراز کرده است. یکی از مسائل جالب درباره معترضان این است که آنها علیه آمریکا اعتراضی ندارند. شما اعتراضی علیه تحریم‌ها نمی‌بینید. همه اعتراضات متوجه نقض حقوق بشر و مسائل کارگری و سیاست خارجی نظام ایران است.

این مقام ارشد دولت آمریکا مدعی شد: «اگر به شعار معترضان در ایران نگاه کنید شاهد یک تغییر دراماتیک خواهید بود.»

وی درباره اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران در حالی که او از تعداد زیادی از توافقات بین‌المللی خارج شده است، گفت: باید مطمئن باشیم که این رییس‌جمهور کسی است که سر حرف‌هایش می‌ماند و در حرف‌هایی که می‌زند جدی است. یکی از مشکلات بسیار بسیار زیاد برجام این است که هیچ جای این توافق کلمه‌ای از پیمان الزام‌آور پیدا نمی‌کنید. برجام چیزی است که، به اعتقاد من، به تایید شورای امنیت ملی آمریکا رسیده نه تصویب مجلس سنا. این (تصویب سنا) روشی است که یک توافق را الزام‌آور می‌کند.

«کوتز» در پاسخ به اینکه آیا توافق جدید احتمالی با ایران قرار است به امضای کنگره برسد، گفت: یک توافق در آینده باید دست کم توسط رییس‌جمهور امضا شود(چیزی که در این توافق دیده نمی‌شود) تا به نوعی وضعیت قانونی پیدا کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها