رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 37862

استاد دانشگاه ايلينوي:

سردبیران دیگر جریان‌ساز نیستند

ساعت 24- یک صبح نسبتا زود در آستانه زمستان و در هتلی تازه‌ساز در خوش آب و هواترین منطقه پایتخت در هتل ارم یک گروه کوچک از روزنامه‌نگاران جمع شدند و صحبت‌های دکتر مهدی سمتی استاد ارتباطات دانشگاه ایلینویز شمالی را گوش دادند.

سردبيران ديگر جريان‌ساز نيستند
اين استاد دانشگاه ايلينوي كه به دعوت وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي به تهران آمده است موضوع صحبت خود را «رسانه‌ها و شهروندان فرهنگي» انتخاب كرده بود. موضوعي كه به رغم نام آشناي آن اما ماهيتي نو بر تن پوشيد و بحث‌هاي جذابي را براي شنوندگان فراهم كرد.
سمتي يادآور شد كه شهروندي فرهنگي موضوع تازه‌اي در ميان جامعه‌هاي غربي به ويژه اروپاي غربي و ايالات متحده امريكاست. در اين جامعه‌ها كه خودشان آن را عصر مهاجران مي‌نامند، اين مساله پديدار شده است كه چگونه آنها را در شرايط مناسب جذب فرهنگ كشورهاي مهاجرپذير كنند. جابه‌جايي جمعيت‌ها از يك سرزمين به سرزمين‌هاي ديگر به ويژه ايالات متحده امريكا موجب شده است كه شهروندان فرهنگي جذاب باشد.
دغدغه اين است كه چگونه حقوق مهاجران و شهروندان در حوزه فرهنگ تعريف و مراعات شود. فرهنگي شدن مقوله سياست نيز چيزي است كه در ايالات متحده مورد نظر است.
از مسايل ديگر شهروندي اين است كه چرا شهروندان نسبت به سياست بي‌تفاوت شده‌اند و در مسايل سياسي دخالت نمي‌كنند.
استاد دانشگاه ايلينوي ادامه داد: پژوهشگران ارتباطات روي مسايل يادشده ايستاده و كار مي‌كنند تا پاسخ‌هاي مناسب پيدا كنند. نتايج برخي پژوهش‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه مساله امروز شكل ديگر سياست‌ورزي به ويژه از سوي جوانان است. علاوه بر اين شهروندان به جاي اينكه درباره همه چيز نظر داده و فعاليت كنند به موضوع‌هاي خاص مي‌پردازند. به طور مثال يك گروه به مساله زنان توجه دارند، يك گروه به مسايل محيط زيست علاقمند مي‌شوند و...
درباره اينكه چرا شهروندان مطابق تعاريف قبلي سياست‌ورزي نمي‌كنندو به ايدئولوژي رايج و احزاب علاقه كمتري نشان مي‌دهند برخي از طرفداران مكتب انتقادي به موضوع عمومي شدن رسانه‌ها پرداخته‌اند.
اين گروه مي‌گويند رسانه‌هاي عمومي مثل تلويزيون، شبكه‌هاي اجتماعي اينترنتي و وسايل نوي ارتباطات جمعي مثل موبايل‌هاي هوشمند و رسانه‌هاي ديجيتال موجب شده‌اند كه نوعي بي‌تفاوتي نسبت به احزاب و ايدئولوژي‌ها پديدار شود. شهرونداني كه به اين امكانات دسترسي دارند عموما نگاه استهزاآميز به سياست به معناي قديمي دارند. البته گروهي نيز هستند كه اين داوري راقبول ندارند و مي‌گويند كه سياست‌ورزي تعريف تازه‌اي پيدا كرده است. شهروندان خواست‌هاي تازه دارند و فيس‌بوك و توييتر نيز به اين خواست كمك مي‌كند كه اظهارنظر مستقيم كنند. رسانه‌هاي متعدد و مختلف نيز از اين فضا متاثير شده‌اند.
به گزارش "ساعت 24"،سمتي توضيح داد: در دنياي امروز سياستمداران و رسانه‌هاي مدرن يك هدف را دنبال مي‌كنند و از آرزوي مردم حرف مي‌زنند و يك سير را طي مي‌كنند. در شرايط جديد سياست‌ورزي به درون خانه‌ها رفته است و مردم با خريد تلفن‌هاي هوشمند نشان مي‌دهند كه مي‌خواهند از سياست آگاه باشند اما روش‌هاي خود را دارند.
وي درباره اثرات تكنولوژي‌هاي مدرن بر رفتار رسانه‌ها توضيح داد: پيش از اين سردبيران رسانه‌هاي مشهور و اثرگذار بودند كه به شهروندان مي‌گفتند خبر مهم امروز جامعه چيست، اما شبكه‌هاي اجتماعي اين وضع را تغيير داده و آنها هستند كه مي‌گويند چه چيزي خبر روز است.
جوانان امروز مي‌خواهد عقايدشان به طور مشخص بيان شود و خودشان تصميم‌ساز شوند. مسخره كردن سياست‌ورزي به معاي قديم مساله روز شده كه به وسيله ارتباط جمعي نوين انجام مي‌شود.
قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها