رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 38343

واشنگتن انقلاب کوبا و ایران را به رسمیت شناخته است

ساعت24- عادی سازی روابط سیاسی بین آمریکا و کوبا تحولی مهم در عرصه بین الملل به شمار می رود. تیرگی روابط واشنگتن و هاوانا به نوعی شبیه دشمنی آمریکا با ایران است که با تحریم های سال های اخیر به اوج رسیده است. آقای دکتر ملکی استاد سیاست گذاری انرژی در دانشگاه صنعتی شریف در مصاحبه ای کوتاه به برخی نقاط افتراق و اشتراک تیرگی روابط واشنگتن با هاوانا و تهران پرداخت. وی معتقد است این عادی سازی روابط نشان دهنده آن است که واشنگتن در آستانه سال 2015 هم انقلاب کوبا و هم انقلاب ایران به رسمیت شناخته است.

به گزارش ساعت 24- دکتر ملکی گفت: انقلاب ضد دیکتاتوری کوبا در سال ۱۹۵۹ با پایین آمدن گروه انقلابی به رهبری فیدل کاسترو و همکاری رائول کاسترو و چه گوارا از کوه های سیرامیسترا به هاوانا به پیروزی رسید و رژیم وابسته باتیستا حاکم نظامی کوبا به پایان رسید و از آن زمان تا کنون دولت های مختلف در آمریکا از هیچگونه دشمنی و عداوت با کوبا دریغ نکرده است.

دکتر ملکی ادامه داد: دولت انقلابی کوبا تا سال ۱۹۶۱ در برابر فشارهای آمریکا به تنهایی مقاومت کرد و از آن سال با وارد شدن به دسته بلوک شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی به مقاومت علیه آمریکا ادامه داد. وی
افزود: همه فکر می کردند که بعد از فروپاشی شوروی، کوبا وضعیت متزلزلی خواهد داشت، ولی با کمال تعجب این کشور همچنان به مقاومت خود ادامه داد، در حالی که دشمنی های آمریکا کمتر نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از ۵۵ سال دولت آمریکا به این نتیجه رسید که با تحریم های متعدد علیه کوبا، جنگ دریایی، محاصره و مسلح کردن نیروهای ناراضی کوبایی به اهداف مورد نظر خود نرسیده است، اما در عوض شاید با ایجاد روابط بین کوبا و آمریکا نفوذ این کشور در جزیره کوبا و متعاقباً در نیمکره غربی بیشتر شود.

دکتر ملکی در مورد تشابهات و تفاوت های این تیرگی روابط با روابط ایران و آمریکا گفت: آمریکا و کوبا هر دو در نیمکره غربی هستند و کوبا در حدود ۱۰۰ مایل از سواحل آمریکا فاصله دارد در حالیکه ایران در منطقه خاورمیانه و در حدود هزاران مایل از آمریکا دور است. وی افزود: حکومت کوبا یک حکومت مارکسیستی لنینیستی است و دولت کوبا به کمک های شوروی و حمایت های موشکی و اتمی این کشور نیاز داشت، در حالیکه ایران از ابتدا مستقل بوده و در گذشته همان مقدار که با نفوذ ایالات متحده در ایران مخالف بود، با نفوذ شوروی هم مخالف بوده است.

به گفته وی، ایران و کوبا بر اثر تحریم آمریکا، گر چه از لحاظ اقتصادی مشکلاتی را تجربه کرده اند، ولی در برخی از زمینه ها پیشرفت داشته اند، پیشرفت های چشمگیر کوبا در بهداشت و ورزش و پیشرفت های ایران در شبکه ارتباطی جاده ای و دریایی و ارتباطات الکترونیک و همچنین آموزش عالی مثال زدنی است. وی خاطر نشان کرد: به هر حال هر کشور یکی ۵۵ سال و دیگری ۳۵ سال در برابر تحریم ها ایستادگی کرده اند و اکنون در آستانه سال ۲۰۱۵ میلادی جهان مشاهده می کند که طرف آمریکایی هر دو انقلاب را شناسایی کرده و خواهان روابط بهتر با هر دو انقلاب است.

دکتر ملکی در پایان گفت: در مورد کوبا کشورهای آمریکای لاتین عموماً طرفدار کوبا بودند و کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه از ابتدا تحریم های علیه کوبا را به اجرا در نیاوردند، اما در مورد ایران متاسفانه علاوه بر اسراییل، کشورهای عربی هم در برخی از اوقات از تحریم ایران حمایت و کشورهای اروپایی هم در دوران احمدی نژاد به جرگه مخالفان جمهوری اسلامی پیوستند.
قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها