رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 394570

طرز تهیه کوفته تبریزی | طرز تهیه کوفته برنجی

کوفته تبریزی یک غذای اصیل تبریزی و مناسبت های مهم است این غذا برای مهمانی ها بسیار مناسب است اگر میخواهید از نحوه آماده سازی این غذا آگاه شوید ادامه مطلب را بخوانید

کوفته برنجی
html>

طرز تهیه کوفته تبریزی

کوفته تبریزی یکی ازمحبوب ترین غذا های ایرانی است.این غذا همانطور که از نامش مشخص است برای شهر تبریز است.دراین کوفته علاوه بر گوشت از سبزیجات نیز استفاده می شود.

در ادامه برای یاد گرفتن طرز تهیه کوفته تبریزی با ما همراه باشید.

طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی

مواد لازم :

گوشت چرخ کرده : 300 تا 400 گرم

برنج : 5 قاشق غذا خوری

لپه : 4 قاشق غذا خوری

تخم مرغ : 1 عدد

پیاز متوسط : 2 عدد

رب گوجه فرنگی : 4 قاشق غذا خوری

سبزی معطر( به دلخواه ) : 2 قاشق غذا خوری

روغن،نمک،فلفل،زردچوبه و آب : به مقدار لازم

طرز تهیه :

قبل از هرچیزی لازم است تا برنج و لپه را در آب بگذارید تا خیس بخورند.سپس آن ها را نیم پز کنید تا نرم شوند ( بهتر است جدا جدا باشند )

پس از آنکه لپه و برنج نیم پز شدند با ته لیوان و یا گوشت کوب کمی آن ها را بکوبید.(کاملا له نشوند )و سپس صبر کنید تا خنک شوند

در زمانی که لپه و برنج نیم کب در حال خنک شدن هستند ، پیاز ها را رنده کنید و در روغن به همراه مقداری زردچوبه تفت دهید.پس از آن که مقداری طلایی شدند رب را به آن ها اضافه کنید و باز کمی تفت دهید.نمک و فلفل را به آن ها اضافه کنید و حدود 4،5 لیوان آب بر روی آن ها بریزید و اجازه دهید تا بجوشند.

در مرحله بعد یک پیاز را با رنده متوسط رنده کنید و آّ اضافی آن را بگیرید.پیاز را به همراه گوشت ، نمک ، فلفل و ادویه برای حدود 2 دقیقه ورز دهید تا به خرد هم بروند.سپس برنج و لپه نیم کوب را به آن ها اضافه کنید و دوباره ورز دهید.وقتی مواد به خرد یکدیگر رفتن سبزی را نیز به همراه آنان ورز می دهیم.در انتها نیز تخم مرغ را به مواد دیگر اضافه و تا زمانی که همه مواد به خوبی به خرد هم بروند ورز میدهیم.

گلوله گردی از مواد بردارید و در داخل آن آلو یا گردو قرار دهید.آن را به آرامی در قابلمه ای که حاوی آب رب است بر روی حرارت ملایم قرار دهید.نیم ساعت بعد آن ها را کمی تکان دهید.پس از حدود 1 ساعت کوفته شما آماده است

برای سرو کوفته بهتراست ابتدا کوفته ها را در ظرف قرار دهید و سپس آب آن را بر رویش بریزید.

این مطلب را از دست ندهید : طرز تهیه خوراک مرغ چوبی

طرز تهیه کوفته بدون گوشت

مواد لازم :

لپه : 2 پیمانه

آرد نخودچی : ½ پیمانه

گوجه فرنگی : 6 عدد

روغن زیتون یا روغن کنجد : به مقدار لازم

پیاز داغ ، آآلوچه و گردو : به مقدار دلخواه

برنج : 1 پیمانه

نمک،فلفل،زردچوبه و زیره سیاه : به مقدار لازم

طرز تهیه :

لپه ها و برنج ها را که از شب قبل خیس کرده اید را به صورت جدا بپزید.سپس سبزی ها را که کاملا خرد شده اند به همراه آرد نخودچی و ادویه جات و لپه و برنج چرخ شده ورز دهید.

مواد را به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید.پس از در آوردن آن ها از یخچال آن ها را به شکل گلوله های گرد کنید و در وسط آن ها گردو یا آلو قرار دهید.

در ادامه به آموزش کوفته برنجی می پردازیم:

مواد لازم برای تهیه کوفته برنجی :
لپه یک سوم پیمانه (50گرم)
آلو 100 گرم
برنج 1 پیمانه (160گرم)
فلفل سیاه به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
سبزی (پاک‌ و خرد شده) 290 گرم
روغن مایع (مخصوص سرخ‌کردن) به مقدار لازم
رب گوجه‌فرنگی یک چهارم پیمانه (60گرم)
پیازداغ یک دوم پیمانه (25گرم)
گوشت چرخ کرده (مخلوط گوساله و گوسفند) 400 گرم
زردچوبه (پودرشده) 1 قاشق چای‌خوری (3گرم)
تخم‌مرغ 2 عدد (110 تا 120گرم)
زرشک (شسته و خشک شده) یک چهارم پیمانه

طرز تهیه کوفته تبریزی | طرز تهیه کوفته برنجی

بیشتر بخوانید : طرز تهیه کیک بانتیانا

طرز تهیه کوفته برنجی :
در ابتدای کار قبل از تهیه کوفته برنجی چند کار را باید انجام داد اول لپه که یک روز قبل آن را خیس نمایید و آب آن را دو تا سه بار تعویض نمایید دوم آلو را برای دو ساعت قبل از پخت حتما خیس نمایید تا کمی نرم و تمیز گردد سوم برنج را با سه پیمانه آب و نمک از سه ساعت قبل خیس نمایید.
در مرحله بعد لپه را با دو پیمانه آب بپزید مدت زمان پخت بستگی به نوع لپه دارد اما حدود دو تا سه ساعت می باشد.
حالا برنج را در قابلمه آب جوش بریزید و بگذارید حدود ده دقیقه بپزد تا نیم پز گردد.
در مرحله بعد در ماهیتابه ای روغن بریزید و سبزی (سبزی کوفته جعفری، تره، گشنیز و شبت (از هر کدام 60 گرم)، مرزه و ترخون خشک شده (از هر کدام 20گرم) و نعناع (10 گرم) می باشد.) را در آن تفت دهید تا آب آن بخار گردد بعد در قابلمه دیگری روغن بریزید و پیاز را در آن سرخ نمایید وقتی طلایی شد زردچوبه را ریخته و تفت دهید بعد رب گوجه و نمک و فلفل را در آن ریخته و هم بزنید تا بوی خامی رب از بین برود .
حالا در ظرفی گوشت و کمی پیاز داغ و زردچوبه و نمک و فلفل ریخته و ورز می دهیم و سپس برنج و سبزی و لپه و تخم مرغ را به ترتیب اضافه نموده و آنقدر هم می زنیم تا کاملا به هم بچسبند.
بعد کف دست را با مقداری روغن مایع چرب نموده و از مواد مقداری برداشته در میان آن تعدادی آلو، زرشک و کمی پیازداغ بریزید و گرد نمایید.
کوفته ها را دانه دانه درست نموده و داخل ماهیتابه سرخ می نماییم پس از سرخ شدن به همراه هشت پیمانه آب و آب لیمو را ظرف رب گوجه در آن سرخ نمودیم افزوده و صبر می کنیم جوش بیاید. سپس شعله را کم کرده تا کوفته ها به خوبی بپزد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها