رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 405370

رهایی از اسارت تاریک اندیشان طالبانی نتیجه می‌دهد

سفیر افغانستان در ایالات‌متحده آمریکا

ساعت24-هنوز شاید کسانی در ایران و در میان دیگر کشورها هستند که باور ندارند با دور کردن سایه طالبان از سر مردم افغانستان در یک‌روند فرسایشی که البته هنوز به انتها نرسیده است چه تحولات شگفت‌انگیزی در این کشور رخ‌داده است.

خبر
باور این داستان برای این افراد که افغانستان در مسیر استفاده از آموزه‌های دموکراسی و دنیای آزاد قرارگرفته است و دیر یا زود به کشوری دارای نهادهای دموکراتیک تبدیل خواهد شد سخت است و از این بدتر مقایسه‌های عجیب این افراد است که می‌گویند هیچ اتفاقی در این کشور رخ نداده است. این افراد که البته بیشتر از هر چیز با راهبرد آزادی و با دنیای آزاد دشمنی دارند تصوری انگار از روند دموکراتیک شدن یک جامعه و دشواری‌های آن ندارند و یادشان رفته است که کشورهای باسابقه طولانی‌تر دارای نهادهای دموکراتیک از میان کدام توفان‌ها عبور کرده و به ساحل انتخابات آزاد و کاهش اختلافات جنسیتی دردادن مسئولیت‌ها رسیده‌اند. یکی از نمادهای روشن و درخشان دموکراسی برداشتن پرده نادانی و این اندیشه سست است که نباید و نمی‌توان به زنان مسئولیت داد. به‌این‌ترتیب بود که نیمی از توانایی جامعه‌ها با این اندیشه تنگ و باریک بدون استفاده مانده بود .

این روزها که به چنگ آوردن بالاترین مقام اجرایی کشورها در اروپا و برخی دیگر از کشورها از سوی زنان رخدادی باورمند شده است ، برگشت به سال‌های سپری‌شده شاید به کار آید و یادمان بیاید چگونه زنان حتی حق رأی دادن نداشتند. ریشه درخت تناور دموکراسی از همین روزنه‌های کوچک مثل دادن مدیریت ارشد یک سازمان به زنان یا انتخاب یک زن به شغل بااهمیت سفیری شروع می‌شود . این روند از چند سال پیش در افغانستان اتفاق افتاده وزنانی از این کشور به‌عنوان سفیر افغانستان در سایر کشورها فعالیت دارند. اما انتخاب یک زن به‌عنوان سفیر این کشور در آمریکا که مرکز توجه جهان است در کانون توجه یورونیوز قرارگرفته است. . بنا بر گزارش یورونیوز شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در گفت‌وگو با یورونیوز تائید کرد که رؤیا رحمانی به‌عنوان سفیر افغانستان در ایالات‌متحده آمریکا انتخاب شد. خانم رحمانی پیش‌ازاین در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان سفیر افغانستان در اندونزی انتخاب‌شده بود.

وی هم‌اکنون جایگزین حمدالله محب در واشنگتن می‌شود.رؤیا رحمانی در دانشگاه کلمبیای شهر نیویورک و مک گیل کانادا تحصیل‌کرده است و قبل از سال ۱۳۹۵، مدیر بخش همکاری‌های منطقه‌ای وزارت خارجه افغانستان بود. علاوه بر خانم رحمانی، افغانستان زنان دیگری را هم به‌عنوان سفیر انتخاب کرده است. هم‌اکنون ثریا دلیل سفیر افغانستان در سوئیس است و شکریه بارکزی به‌عنوان سفیر در نروژ در حال مأموریت است. شاه گل رضایی هم سفیر افغانستان در تاجیکستان است.درحالی‌که زنان افغانستانی در حال مبارزه برای به دست آوردن کرسی‌های بیشتری از مجلس قانون‌گذاری هستند باید به‌روزهای شوم استیلای اندیشه طالبانی به این کشور توجه کنیم که اجازه نمی‌دادند زنان کفش پاشنه‌بلند بپوشند. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز جمعه (۲ قوس/آذر) نتایج اولیه انتخابات پارلمانی را در پنج ولایت اعلام کرده است. این ولایت‌ها، دایکندی، فراه، ارزگان، جوزجان و بامیان هستند.بر اساس این نتایج مجموعاً ۲۱ نفر که ۵ تن شان زنان هستند از این پنج ولایت به مجلس نمایندگان راه‌یافته‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها