رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 425883

سه نفر تراکتورسازی را برنده کردند/ باید به این استقلال امیدوار بود/ آبیپوشان به موقع به تراکتور باختند

ساعت24-عبدالعلی چنگیز پیشکسوت استقلال گفت: باختی که استقلال روبروی تراکتورسازی داد باعث شد تا شفر به ایرادات تاکتیکی تیمش دست پیدا کند، ولی روزهای خوبی در انتظار این تیم است.

ت یم فوتبال استقلال پس از شکست یک بر صفر برابر تراکتورسازی در تبریز خود را برای دیدار با پارس جنوبی جم مهیا می کند. در این باره با یکی از بازیکنان قدیمی این تیم صحبت کردیم.

عبدالعلی چنگیز در گفت و گو با دانشجو، در ارتباط با آخرین وضعیت استقلال و دیدارش با تراکتورسازی همچنین مشکلاتی که این روزها بازیکنان لیگ برتری با داوران پیدا می کنند حرف زد.

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می آید:

استقلال در تبریز نتیجه را به تراکتورسازی واگذار کرد. این دیدار را چطور ارزیابی کردید؟
استقلال باخت ولی تیم بدی نبود که مستحق باخت باشد. استقلال به ویژه ر نیمه دوم بهتر کار کرد و موقعیت هایی هم روی دروازه تراکتورسازی ایجاد کرد اما خب یک عامل باعث شد که تیم میزبان بتواند در این دیدار به برد دست پیدا کند.

چه عاملی؟ هواداران و حمایت تماشاگران تبریزی؟
نه! داشتن بازیکنان باتجربه تر. استقلال تنها نقطه ضعفش نداشتن بازیکنانی با سطح تجربه بالای دژاگه، شجاعی و حاج صفی بود. این سه بازیکن به تنهایی بار فنی تیم تراکتورسازی را به دوش کشیدند و از اشتباه یکی از مدافعان استقلال استفاده کردند و در یک لحظه ضربه کاری را زدند.

اگر آن اشتباه نبود استقلال باز هم می باخت؟
من نیمه اول را کامل ندیدم ولی در نیمه دوم کنترل بازی بیشتر دست استقلال بود و این موضوع نوید می دهد که استقلال در هفته های بعد بتواند نتایجی بهتر را بگیرد.

قبول دارید استقلال بازی مهمی را باخت؟
تراکتورسازی در رده بالاتر از استقلال بود و اگر این تیم را شکست می داد می توانست با یک بازی کمتر یک پله بالاتر برود و بالای تراکتورسازی قرار بگیرد ولی حضور این چند بازیکن باعث شد تا دیگر نفرات تیم شان هم روحیه مضاعفی بگیرند!

چطور؟
مربیان کاربلد این رفتار را انجام می دهند که با قرار دادن یکی دو مهره صاحب نام بین نفرات تیم ایجاد انگیزه می کنند. شما امسال هرگز نمی توانید بازی های یوونتوس را با فصل قبل و قبل تر از آن مقایسه کنید. چون همه بازیکنانی که کنار رونالدو به میدان می روند برای اینکه خودشان را به سطح بازی این فوتبالیست نابغه برسانند با دو برابر توان بازی می کنند و همین سبب می شود که تیم به خودی خود روحیه ای بالا داشته باشد تا در هر دیدار با قدرت به حریفش بتازد.

تا چه اندازه به این موضوع اعتقاد دارید؟
این برای خود ما هم اتفاق افتاده است. حتی در تیم مقابل! وقتی ما روبروی تیمی بازی می کردیم و می دانستند که چنگیز در تیم روبرو است برای اینکه مانع از موفقیت من در گلزنی شوند مدافعانی که در دیدارهای قبلی عملکرد ضعیفی داشتند دو برابر توان خود را نشان می دادند و اتفاقا کار را برای من هم سخت می کردند. این در همه تیم ها عادی است. بخشی از فوتبال، انگیزه است که این روزها ما آن را به خوبی در تیم تراکتورسازی می بینیم.

بازی های خوب تراکتورسازی تا چه حد به مربی جدیدش (لیکنز) ربط دارد؟
خیلی نمی توان این دو را به هم ربط داد. او تازه آمده و هنوز برای هماهنگ کردن بازیکنان با هم کار دارد. آنچه بیش از هر چیز در تراکتورسازی نقش بازی می کند داشتن این و، سه بازیکن باتجربه و صاحبنام است که موجب شده تراکتورسازی قدرتش را به رخ حریف بکشد. وگرنه دیدیم که مهاجم این تیم در حرکات انفجاری خیلی خوب عمل نمی کرد و در نهایت هم یک هافبک (دژاگه) گل تراکتورسازی را به ثمر رساند.

یعنی لیکنز هیچ تأثیری روی تراکتورسازی نداشته؟
قطعا اثر گذار بوده ولی نه در آن حد. دیدیم که در نیمه دوم استقلال تیم برتر میدان بود و باید گل هم می زد. در لحظات آخر توپ اگر روی پای ایسما می نشست گلش را هم زده بود و بازی مساوی می شد.

پس هواداران تیم آبی پایتخت می توانند به این استقلال امیدوار باشند؟
استقلال از اواخر نیم فصل اول راه افتاد و بدموقعی پشت دیوار تراکتورسازی قرار گرفت. شک نداشته باشید هر تیمی غیر از این تراکتورسازی بود استقلال از سدش رد می شد. البته این باخت هم کمک کرد تا شفر نقاط ضعف تاکتیکی تیمش را بشناسد و حتم دارم ظرف روزهای باقیمانده تا دیدار با پارس جنوبی جم برطرفشان می کند.

نکته دیگر این روزهای فوتبال بحث اعتراضات بازیکنان به داوران است؟

این به قیمت پایین داوری در ایران ربط دارد. اگر به داوران طبق آنچه باید و شاید است پول بدهند آنها هم با دقت و ریزبینی بیشتری کار می کنند و خودشان را در جریان بازی ملزمتر می دانند که در ازای پول کافی که دریافت می کنند درست هم سوت بزنند. قیمت داوران ما نسبت به دنیا خیلی پایین تر است.

این درست و حتی کمیته داوران هم به این مطلب اشاره کرده که داوران اشتباه دارند، ولی آیا بازیکنان هم باید اینقدر بی پروا به داوران اعتراض کنند؟
نه! این به باشگاه ربط پیدا می کند که به درستی بازیکنانش را آموزش نمی دهد. باشگاه باید با برگزاری کلاس های داوری به آنها بفهماند که اعتراض به داوری نه تنها به سود تیمش نیست بلکه بیش از هر کسی به ضرر خود بازیکن و در نهایت تیمش است.

باید جریمه فردی و تیمی شوند؟
نه! جریمه هم کارساز نیست. مادامی که خود بازیکن نفهمد این اعتراض ها چه مشکلات روحی روانی برای خودش در ادامه بازی ایجاد می کند صدبار جریمه کردن هم فایده ای ندارد. در اروپا وقتی بازیکن با آدرنالین بالا به سمت داور حمله ور می شود داور یک لحظه ترمز می کند و بعد بازیکن بدون اینکه به خودش اجازه بدهد به او دست بزند کمی مکث می کند و وقتی از آن حالت هیجانی خارج شد به سراغ کار خودش می رود البته در این زمینه لازم است که داوران را هم توجیه کنند و کلاس های آموزش در این باره برای آنها هم در نظر بگیرند در غیر اینصورت این معضل هرگز از بین نمی رود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها