رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 477830

پرکاربردترین تجهیزات و لوازم مورد استفاده در سالن های مرغداری

رپورتاژ تبلیغی / یکی از صنایعی که در سال های اخیر دچار تغییر و تحولات اساسی شده است، صنعت مرغداری و پرورش طیور می باشد. این صنعت با توجه به افزایش رشد جمعیت و در نتیجه افزایش تقاضا برای منابع پروتئینی رشد چشمگیری داشته است.

dir="RTL" style="text-align:justify">در دنیای امروز به لطف پیشرفت های علمی، بسیاری از صنایع و مشاغل در مسیر مدرنیته قدم برداشته اند. در صنعت مرغداری نیز ماشین آلات و تجهیزات مدرنی تولید شده که علاوه بر بهبود مدریت سالن های مرغداری، با مکانیزه نمودن امور، هزینه های کارگری را کاهش داده و میزان بهره وری را در این زمینه افزایش داده است. در این نوشتار به برخی از تجهیزات پرکاربرد و ماشین آلات پیشرفته مرغداری اشاره نموده ایم.

تجهیزات مرغداری شامل چه مواردی است؟

در سالن های مرغداری بسته به دوره رشد جوجه ها از تجهیزات مختلفی استفاده میشود. یکی از اصلی ترین تجهیزات سالن های مرغداری ماشین های جوجه کشی می باشند. در مرغداری ها با توجه به ظرفیت بالای تولید، از فروش دستگاه جوجه کشی صنعتی استفاده میشود که معمولا ظرفیت آنها بالای چندین هزار می باشد. البته لازم به ذکر است که ماشین های جوجه کشی فقط مختص مرغداری ها نبوده و نمونه های کوچکتر و خانگی آن برای پرورش دهندگان محلی و کاربران خانگی نیز به بازار عرضه می گردد.

مرغداران توسط ماشین های جوجه کشی هزاران تخم نطفه دار را در یک دوره تفریخ و به جوجه تبدیل میکنند. سپس این جوجه ها به سالن پرورش انتقال داده میشوند.

در سالن های مرغداری تأمین خوراک و آب آشامیدنی طیور بسیار مهم بوده و باید توجه ویژه ای به آن شود. زیرا بیشتر هزینه های تولید به خوراک اختصاص میگیرد و برای افزایش نرخ تبدیل دان به گوشت استفاده از تجهیزات مناسب ضروری است. در مرغداری ها برای تغذیه و تأمین آب آشامیدنی طیور از دانخوری و آبخوری استفاده میگردد که این لوازم در انواع مختلف دستی و اتوماتیک تولید میشوند. دانخوری های دستی بیشتر در مرغداری های سنتی مورد استفاده قرار میگیرند. البته در مرغداری های پیشرفته و مجهز نیز برای تغذیه جوجه ها در هفته های اولیه از دانخوری های دستی بهره گرفته میشود. از مهمترین انواع آبخوری دستی می توان به آبخوری های کله قندی، صادراتی و لیوانی اشاره کرد. آبخوری نیپل، جامیکو و پلاسون نیز از جمله آبخوری های اتوماتیک می باشند.درباره فن جوجه کشی نیز میتوانید در وب سایت مورد نظر مطالعه نمایید .

تجهیزات گرمایشی مورد استفاده در سالن های مرغداری

انواع مختلف طیور و جوجه های آن در شرایط دمایی خاص رشد میکنند. مخصوصا جوجه ها به دلیل ضعیف بودن در روزهای ابتدایی به گرمای بالایی نیاز دارند و معمولا دمای سالن های مرغداری در روزهای اول جوجه ریزی بر روی 34 درجه تنظیم میشود و سپس به تدریج از دمای آن کاسته میشود. در زمینه تأمین گرمای سالن های مرغداری از هیترهای مختلفی استفاده میشود. از آنجایی که ریه ها و سیستم تنفسی جوجه ها ضعیف می باشد، در هفته های اول از گرمایش پاک در سالن های مرغداری استفاده میگردد. هیترهای کابینتی (کوره هوای گرم) و مادر مصنوعی از مهمترین وسایل گرمایشی می باشند که در هفته های اول جوجه ریزی از آنها بهره گرفته میشود. بعد از هفته دوم از یک نوع هیتر مرغداری تحت عنوان جت هیتر در سالن های پرورش استفاده میشود. این نوع هیترها بدون دودکش بوده و بازدهی حرارتی آنها بسیار بالا می باشد. ناگفته نماند که هیترهای کابینتی و همچنین جت هیترها در ظرفیت های مختلف تولید میشوند که قابلیت کارکرد با سوخت های گازی و گازوئیلی را دارا می باشند.

در سالن های مرغداری، طیور به هوای تازه و اکسیژن کافی بسیار وابسته میباشند و اگر میزان گاز دی اکسید کربن در داخل سالن افزایش یاید، طیور به سرعت دچار خفگی می شوند و تلفات زیادی به بار می آورند. علاوه بر این در اثر تماس فضولات پرنده ها با رطوبت و آب، گاز آمونیاک نتشتر میشود که بسیار بد بو بوده و پیامدهای منفی به دنبال دارد. از این رو در مرغداری ها سیستم تهویه و فن های سیرکوله جزء جدایی ناپذیر سالن می باشند. سیستم تهویه سالن مرغداری با توجه به منطقه آن و همچنین ابعاد سالن طراحی میشود و معمولا هواکش های تهویه در مرغداری ها در بیشتر مواقع روشن و فعال می باشند.

در مرغداری های مدرن از تأسیسات دیگری همچون انتقال دان ، آسیاب میکسر و بالابر در راه اندازری سیستم دانخوری اتوماتیک استفاده میشود.

تجهیزات برودتی مورد استفاده در سالن های مرغداری

همان طور که سرما بر سلامت طیور موثر میباشد، دمایی بیش از حد نیز باعث ایجاد شوک و خفگی در بین طیور میگردد. از این رو در فصل تابستان برای خنک نمودن سالن های مرغداری از دستگاه های رطوبت ساز استفاده میشود. این دستگاه ها با ایجاد رطوبت کنترل شده، تا دمای سالن را خنک و مطبوع نگه می دارند. رطوبت سازهای پروانه ای و دیسکی و همچنین مه پاش های نازلی از پرکاربردترین دستگاه های رطوبت ساز و مه پاش در مرغداری ها میباشند.

افزون بر این در بیشتر مرغداری های مدرن از پدهای خنک کننده نیز استفاده میشود. این پدها سلولوزی بر روی دیواره سالن نصب میشوند. هوای گرم با عبور از این صحفه سلولوزی باعث تبخیر آب شده و گرمای اضافی خود را از دست می دهد و به شکل هوای خنک وارد سالن مرغداری میگردد. بدین ترتیب هوای خنک و تمیز در طول روزهای گرم وارد سالن مرغداری شده که برای رشد طیور بسیار مناسب میباشد.

به لطف پیشرفت ها و امکانات جدیدی که هر روز در عرصه پرورش طیور ابداع میشود، امروزه صنعت پرورش طیور پیشرفت چشمگیری داشته است. یکی از این روش ها که در مرغداری های گوشتی و تخم گذار قابل بهره وری است، سیستم پرورش در قفس می باشد.

این سیستم روند پرورش طیور و مدیریت آنها را بسیار ساده نموده است. چرا که این قفس ها دارای قابلیت های مختلفی نظیر آبخوری و دانخوری اتوماتیک، سیستم جمع آوری تخم ها و سینی مخصوص جمع آوری فضولات بوده و شرایط مطلوب بهداشتی برای رشد پرنده مهیا میکند. سیستم پرورش قفس بسیاری از هزینه ها را کاهش میدهد و میزان تلفات را به حداقل میرساند. سیستم پرورش قفسی معمولا به صورت چندین طبقه طراحی و راه اندازی میشود و پرورش دهنده میتواد تعداد بسیار بیشتری پرنده بدین طریق پرورش دهد.

خرید تجهیزات مرغداری

گروه صنعتی سوپر مینیاتور یکی از تولید کنندگان اصلی لوازم مرغداری در داخل کشور می باشد که در این عرصه نزدیک به سه دهه سابقه فعالیت دارد. این گروه صنعتی توانسته است با ارائه تجهیزات مدرن نظیر دستگاه های جوجه کشی پیشرفته و حرفه ای، تجهیزات گرمایشی و برودتی ، انواع آبخوری و دانخوری، فن های سیرکوله، آسیباب و بالابر و ... نیاز این صنعت را به شکل مؤثر پاسخگو باشد. افزون بر موارد ذکر شده گروه صنعتی سوپر مینیاتور انواع لوازم ساخت دستگاه جوجه کشی همچون سنسور، موتور جوجه کشی، فن دستگاه جوجه کشی، شانه ها و کنترلر پیشرفته جوجه کشی نیز تولید و به بازار عرضه می نماید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها