رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 490691

جراحی تومور هیپوفیز توسط بهترین جراح مغز

رپورتاژ تبلیغی / غده هیپوفیز، یک غده کوچک بیضی شکل است که در بخش زیرین مغز قرار دارد.

dir="RTL" style="text-align:justify">این غده یکی از مهم‌ترین غده‌های درون‌ریز است که با همکاری هیپوتالاموس فعالیت‌های زیادی را در بدن انجام می‌دهد. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به کنترل هورمون‌های بدن، رشد کودکان و تولید مثل اشاره کرد. علاوه بر این، غده هیپوفیز بر روی دیگر غده‌ها و اعضای بدن مانند اندام‌های تولیدمثل، غده تیروئید، غدد فوق کلیوی و ... نیز تاثیر می‌گذارد و کارکردهای آن‌ها را کنترل می‌کند. زمانی که هیپوفیز دارای رشد غیرطبیعی شود، تومور هیپوفیز ایجاد می‌شود. این تومور در دسته تومورهای خوش‌خیم قرار دارد، اما اختلالاتی را در میزان حجم هورمون‌های هیپوفیز ایجاد می‌کند که باعث ایجاد مشکلاتی در بدن می‌شود. در این بخش به بررسی تومور هیپوفیز، علائم و راه‌های درمان آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تومور هیپوفیز

زمانی که غده هیپوفیز دچار رشد غیرطبیعی شود، تومور هیپوفیز ایجاد می‌شود که به آن آدنومای هیپوفیز گفته می‌شود. آدنوما در دسته تومورهای خوش‌خیم قرار دارد و معمولا در همان بافت غده باقی‌ می‌ماند و به دیگر بخش‌ها آسیبی نمی‌رساند. اما این به معنی عدم خطرناک بودن آدنوما نیست!

آدنومای هیپوفیز را بر اساس اندازه به دو دسته طبقه‌بندی می‌کنند. آدنومای کوچک‌تر از یک سانتی‌متر، میکروآدنوم و آدنومای بزرگ‌تر از یک سانتی‌متر، ماکروآدنوم نامیده می‌شود. علاوه بر این، آدنوماها به دو دسته فعال و غیرفعال نیز تقسیم می‌شوند:

  • آدنوماهای فعال: این نوع آدنوماها باعث ترشح هورمون‌های خاصی به داخل خون می‌شوند و عملکرد بخش‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • آدنوماهای غیرفعال: این نوع آدنوماها فقط رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند، اما هیچ هورمونی از خود ترشح نمی‌کنند.

علائم ایجاد تومور هیپوفیز

با توجه به این که غده هیپوفیز بر روی اندام‌ها و غدد دیگر بدن تاثیر می‌گذارد، اختلال وارد شده بر آن نیز می‌تواند بخش‌های مختلفی را دچار آسیب کند. از این رو، در هر بیمار علامت متفاوتی دیده می‌شود. در برخی مواقع نیز تومور هیپوفیز هیچ علامتی را از خود نشان نمی‌دهد. در این حالت، بسیاری از بیماران به دلایل دیگری به پزشک مراجعه می‌کنند و در حین عکس‌برداری از مغز، متوجه تومور غده هیپوفیز می‌شوند.

علائم تومور هیپوفیز عبارتند از:

  • سردرد در ناحیه پیشانی که به مرور تشدید می‌شود.
  • کاهش بینایی یا دوبینی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تغییر در حس بویایی
  • کاهش یا افزایش وزن بدون دلیل
  • اختلال در رشد اندام‌های مختلف بدن، مانند بزرگ شدن بیش از اندازه دست‌ها یا پاها
  • متوقف شدن رشد کودک یا رشد بیش از اندازه قد، زمانی که کودک در سن رشد قرار دارد.
  • از دست رفتن عملکرد جنسی آقایان و عدم باروری آنان
  • بزرگ شدن سینه در آقایان
  • نامنظم شدن عادت ماهانه یا یائسگی زودهنگام در بانوان
  • ایجاد شیر در سینه زنانی است که هنوز بچه‌دار نشده اند.
  • اختلال در غده تیروئید و ترشح بیش از اندازه یا عدم ترشح هورمون
  • افزایش میزان ادرار
  • ضعف و خستگی بیش از اندازه
  • ایجاد تغییرات روحی مانند پرخاشگری، افسردگی و استرس

این علائم از جمله رایج‌ترین نشانه‌های تومور هیپوفیز هستند که در بیماران دیده می‌شوند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، اغلب این مشکلات هورمونی هستند و به دلیل اختلال در میزان ترشح غدد ایجاد می‌شوند. این نوع مشکلات با دارو و تنظیم هورمون‌های بدن قابل درمان می‌باشند. در برخی موارد فرد با چالش‌های جدی‌تری چون اختلال در بینایی مواجه می‌شود که در این حالت پزشک تصمیم به از بین بردن آدنوما می‌گیرد. برای انجام این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

درمان‌ تومور هیپوفیز

شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که علت ایجاد این تومور چیست؟ در جواب باید بگوییم هیچ دلیل مشخصی برای آدنومای هیپوفیز وجود ندارد. تنها چیزی که می‌توان در مورد آن گفت، تغییرات تصادفی در دی ان ای افراد است که می‌تواند از والدین به فرزند انتقال پیدا کند یا خود فرد در طول زندگی به آن دچار شود. این تغییرات باعث غیرطبیعی شدن اندازه غده هیپوفیز و ایجاد آدنوما می‌شود.

آدنومای هیپوفیز یک اختلال رایج است که بر اساس آمار به دست آمده، از هر 6 نفر یک نفر را درگیر می‌کند. اما، خوشبختانه این تومور خوش‌خیم است و در اغلب موارد هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهد و مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کند. خصوصا اگر آدنومای هیپوفیز از نوع میکروآدنوما باشد.

زمانی که فرد به پزشک مراجعه می‌کند، ابتدا علائم و سابقه بیماری او مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس پزشک بیمار را معاینه کرده و آزمایشاتی را بر روی او انجام می‌دهد. آن‌گاه با مشاهده آزمایشات و نتیجه سی‌تی اسکن و ام آر آی، نوع آدنوما، شکل و اندازه آن را مورد بررسی قرار داده و درمان مناسب را برای بیمار در نظر می‌گیرد. در کل سه درمان برای این بیماری وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

دارو درمانی

در این مرحله پزشک سعی می‌کند آدنوما را با استفاده از دارو کوچک کرده و از بین ببرد.

عمل جراحی

زمانی که بدن بیمار به دارو جواب ندهد و مشکلات جدی را برای سلامتی او ایجاد کند، جراحی تومور هیپوفیز انجام می‌شود. در این‌جا عمل جراحی به دو طریق انجام می‌شود که بستگی به نظر پزشک دارد.

  • روش آندوسکوپی: در این روش، پزشک سعی می‌کند بدون هیچ برشی کار جراحی را انجام دهد. برای انجام این کار از یک ابزار بسیار کوچک استفاده می‌کند و با وارد کردن آن از طریق سوراخ بینی و سینوس‌ها، به غده هیپوفیز دسترسی پیدا می‌کند. روش آندوسکوپی زمانی انجام می‌شود که غده چندان بزرگ نباشد و به بافت‌های اطراف نیز آسیبی نرسیده باشد.
  • روش کرانیوتومی: زمانی که تومور بزرگ باشد و آندوسکوپی مقدور نباشد، پزشک جراحی را از طریق شکافتن جمجمه بیمار انجام می‌دهد و از این طریق آدنوما را خارج می‌کند. این عمل کمی پیچیده‌تر از روش آندوسکوپی است.

رادیوتراپی

در رادیوتراپی از اشعه ایکس و اشعه گاما برای کوچک کردن تومور هیپوفیز و سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. گاهی اوقات لازم است تا میزان بالایی از امواج از چند جهت مختلف به تومور وارد شود تا باعث کاهش رشد و از بین رفتن آن شود.

روش درمان این بیماری، بستگی به نوع آدنوما­، اندازه و شکل آن دارد. بسیاری از آدنوماها خوش‌خیم هستند و به راحتی به درمان پاسخ می‌دهند. اما با این‌ حال پزشک پس از درمان، بیمار را تحت نظر داشته و سالانه او را مورد آزمایش قرار می‌دهد تا از سلامت غده هیپوفیز و عدم رشد آدنوما، اطمینان حاصل کند.

نکته بسیار حائز اهمیت این است که جهت درمان این عارضه حتما به بهترین جراح مغز و اعصاب مراجعه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه جراحی و مشاهده ویدئو جراحی تومور هیپوفیز می توانید به سایت دکتر فهیم باغبان - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات و قاعده جمجمه - مراجعه نمایید. ایشان عضو جامعه جراحان اعصاب اروپا می باشند. با سالها تجربه در این تخصص آماده خدمت رسانی به بیماران می باشند.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها