رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 496613

موکاپ چیست؟ + دانلود رایگان

رپورتاژ تبلیغی / گاهی روزها یا حتی ماه‌ها ایده‌ای را در سرمان می‌پرورانیم و خیال می‌کنیم که بهترین ایده‌ی ممکن است و اگر آن را اجرا کنیم قطعا عالی و بی‌نقص خواهد بود اما پس از اجرای آن اتفاق دیگری می‌افتد: نه تنها ایده آن‌طور که فکر می‌کردیم جذاب نیست بلکه حتی حداقل انتظارات ما را نیز برآورده نمی‌کند. در همان دقایق به این فکر می‌کنیم که زمانمان را تلف کرده‌ایم و کاش از ابتدا می‌توانستیم این نتیجه را پیش‌بینی کنیم.

هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد با شرایطی که گفتیم روبرو شود. موکاپ‌ها یکی از ابزارهایی هستند که این روزها به کمک ایده‌پردازان، طراحان و گرافیست‌ها آمده‌اند تا جلوی همین اتلاف زمان‌ها را بگیرند و خیلی زودتر نتیجه‌ی نهایی را نشانمان بدهند. البته این تمام کاری نیست که موکاپ انجام می‌دهد. در این مقاله قصد داریم موکاپ را تعریف کنیم، کاربرد و انواع آن را بررسی، و در نهایت مزایای استفاده از موکاپ را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

موکاپ چیست؟

موکاپ یا ماکاپ (Mock Up) به معنای ماکت (پیش‌نمایش)، یک مدل پیش‌ساخته از یک محصول، دستگاه یا طرح است که برای اهداف گوناگونی از جمله "ارائه و نمایش محصول" مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد کلی موکاپ این است که ببینید آنچه در ذهن ساخته‌اید یا با کمک نرم‌افزارهای مختلف طراحی کرده‌اید در دنیای حقیقی چه شکلی است.

موکاپ لزوما در ابعاد اصلی محصول و یا در ظاهر واقعی عرضه نمی‌شود. اگر بتوانیم برای نمایش ویژگی‌های متفاوت یک محصول با ابعاد بزرگ (مثلا یک خودرو) از ماکت آن با ابعاد کوچک‌تر و یا حتی از شکل سه‌بعدی آن بر روی صفحات نمایش استفاده کنیم و نقص‌ها و بازخوردها را بررسی و حل و فصل کنیم، چه لزومی دارد از اندازه‌ی اصلی استفاده کنیم، آن هم با صرف هزینه و زمان بیشتر؟

برخی از کارشناسان معتقدند موکاپ اگر بتواند تنها یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی محصول را به نمایش و نقد بگذارد به هدف اصلی خود رسیده است.

کاربرد موکاپ

اغلب طراحان حرفه‌ای از موکاپ برای بررسی بازخورد (فیدبک) مشتریان یک محصول، استفاده می‌کنند و به این وسیله از خسارات ممکن و محتمل جلوگیری می‌نمایند. به نظر شما کدام یک خسارت کمتری را به همراه دارد؟ "رفع یک نقص در مرحله‌ی طراحی" به کمک موکاپ، یا "رفع آن پس از تولید انبوه محصول"؟

برای این که کاربرد موکاپ را بهتر درک کنید به این مثال توجه کنید: فرض می‌کنیم شما یک طراح بسته‌بندی هستید و طراحی بسته‌بندی یک محصول آرایشی را به عهده گرفته‌اید. اکنون ایده‌ی این بسته‌بندی را به صورت دوبعدی طراحی و آماده کرده‌اید. شما می‌توانید این تصاویر را در اختیار مشتری خود قرار بدهید و طرح خود را طبق نظر او اصلاح کنید اما همیشه این احتمال وجود دارد که مشتری پس از تولید نهایی از ظاهر آن ناراضی باشد و به انتظارات و خواسته‌های خود نرسد. در این صورت نه شما به نتیجه‌ی دلخواهتان رسیده‌اید نه رضایت مشتری را به دست آورده‌اید. به علاوه ممکن است خسارتی هم بابت تولید عمده‌ی بسته‌بندی متحمل بشوید.

فایل‌های فتوشاپ موکاپ به شما این امکان را می‌دهند که تصویر نهایی آنچه طراحی کرده‌اید را به شکل سه‌بعدی با کیفیت بالا و حرفه‌ای در اختیار مشتری قرار بدهید تا آن را از تمامی جهات بررسی کند و با خیالی آسوده به تولید آن اقدام نماید.

انواع موکاپ

موکاپ به دو شکل ساخته می‌شود:

· در قالب یک نمونه‌کار به منظور بررسی طرح و محتوا (مانند: موکاپ لوگو، موکاپ کارت ویزیت)

· در قالب یک مدل و ماکت با ابعاد واقعی، به منظور بررسی، نمایش و آزمایش (مانند: موکاپ موبایل، موکاپ خودرو)

به بیان بهتر، موکاپ‌ها هم می‌توانند به شکل یه فایل با پسوند psd مورد استفاده قرار بگیرند (فایل لایه‌باز موکاپ) و سپس با جایگزینی مشخصات و ویژگی‌های دقیق محصول شما، بررسی و اصلاح شوند؛ و هم می‌توانند به شکل ماکت سه‌بعدی، محصول را ارائه کنند. در این مقاله به نوع اول (یعنی موکاپ در قالب فتوشاپ) می‌پردازیم.

موکاپ‌های طراحی اغلب به‌صورت موکاپ رایگان در برخی سایت‌ها دانلود قرار می‌گیرند و می‌توانید برای طراحی لوگو، کارت ویزیت، پوستر، کاتالوگ و بروشور و ... از آن‌ها استفاده کنید. با کمی جستجو در گوگل برای دانلود موکاپ رایگان، به تنوع بالایی از آن‌ها دست پیدا می‌کنید. از جمله این سایت‌ها می‌توان به سایت http://khalajfx.com/ اشاره کرد که در آن انواع موکاپ با کیفیت بالا و در قالب پکیج موکاپ برای دانلود قرار می‌گیرد. طراحی‌های خاص و حرفه‌ای و همچنین امکان سفارش طراحی منحصر به فرد خودتان نیز در این سایت وجود دارد تا بتوانید با خیال راحت طرحتان را اجرا و بررسی کنید. برای آشنایی بیشتر، دو مورد از این موکاپ‌ها را بررسی می‌کنیم.

موکاپ لوگو

موکاپ لوگو، فایل لایه‌باز فتوشاپ لوگو است که برای استفاده از آن به طور خلاصه می‌توانید با دانلود موکاپ آماده و جایگذاری لوگوی طراحی شده‌ی خودتان در حالت دوبعدی، آن را به شکل سه‌بعدی مشاهده کنید و در اختیار کارفرما برای تایید یا درخواست تغییر قرار دهید.

موکاپ کارت ویزیت

در این نوع موکاپ که به همان روش قبلی قابل استفاده است، امکانات بیشتری در اختیار شماست. می‌توانید قسمت‌های مختلف نوشته را که قرار است در مرحله‌ی چاپ، برجسته یا فرورفته باشند در شکل سه‌بعدی آن مشاهده کنید.

مزایا و محاسن موکاپ

1. صرفه‌جویی در زمان: استفاده از موکاپ برخی مراحل طراحی و ساخت را حذف می‌کند و بدون نیاز به تولید واقعی محصول، امکان بررسی سه‌بعدی آن را فراهم می‌سازد.

2. صرفه‌جویی در هزینه: از قدیم گفته‌اند جلوی ضرر را از هرکجا که بگیری منفعت است! اصلاح طرح در مراحل ابتدایی بسیار به‌صرفه‌ترست تا اینکه پس از تولید به آن اقدام کنیم. استفاده از ماکاپ این امکان را در اختیار ما می‌گذارد.

3. سخت بودن طراحی سه‌بعدی توسط طراح: موکاپ‌های آماده و باکیفیت، طرح‌هایی را که باید برای اجرا و پیاده‌سازی آنها ساعت‌ها زحمت و زمان صرف کنید، به شکلی حرفه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد.

4. جلب رضایت حداکثری مخاطب و مشتری: شما این امکان را در اختیار مشتری خود قرار می‌دهید که پیش از پرداخت هزینه‌های تولید انبوه، محصول نهایی خود را به شکل واقعی در صفحات نمایش ببیند و بررسی کند.

5. تحلیل رقبا: امکان بررسی ایده‌های رقبا نیز با استفاده از فایل موکاپ، امکان‌پذیر است.

سخن آخر

گاهی آسیب‌هایی که می‌بینیم و خساراتی که به کسب و کارمان وارد می‌شود تنها یک دلیل دارد: استفاده نکردن از تمامی امکانات موجود. امکاناتی که گاهی به صورت رایگان در اختیار ما قرار دارند و نسبت به آنها بی‌توجه یا بی‌اطلاع هستیم.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها