رفتن به محتوا
کد خبر 50293

در مذاکرات هسته ای چهر ه‌ها خندان است؛ دل‌ها نگر ان

در مذاکرات هسته ای چهر ه‌ها خندان است؛ دل‌ها نگر ان
چهره ها خندان است ولي دلشوره در صورت مذاكره كنندگان موج مي زند. دو طرف به فكر منافع ملي خود، مي جنگند و در خط مقدم هستند ولي جبهه ديپلماسي منطقه جنگي آن هاست. طرفين مي‌گويند، گروه مقابل بايد با ما كنار بيايد و درخواست هاي ما را قبول كند، ولي نگرانند ميز مذاكره خالي از گفت و گو شود. همه دور يك ميز مي نشينند، بحث و تبادل نظر مي كنند.آمريكايي‌ها مي‌گويند، توافق نزديك است اما ظريف معتقد است اندكي پیشرفت در برخی مباحث صورت گرفته اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به توافق نهایی در پیش داریم!
نزديكي تهران و واشنگتن
در حالی که با نزدیک‌تر شدن به بازه زمانی آخر ماه مارس برای دستیابی ایران و گروه ‌۱+ ۵ به توافق هسته‌ای، تلاش‌های دیپلماتیک برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و کاهش اختلافات تشدید يافته اما، یک منبع خبری آمریکایی، از نزدیک شدن تهران و واشنگتن به اصول کلی توافق نهایی خبر داده و نوشته، قرار است به زودی بحث درباره جزئیات این توافق نیز میان طرفین آغاز شود. آسوشیتدپرس اعلام مي كند،ایران و آمریکا در حال ترسیم اصول کلی توافقی هستند که در مرحله نخست، محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند؛ اما به این کشور اجازه می‌دهد، آهسته آهسته و ‌مرحله‌ای، فعالیت‌های هسته‌ای خود را توسعه ‌بخشد. بر اساس این ادعا، مقامات برخی از کشورهای طرف مذاکره با ایران گفته‌اند، جزيیات این توافق هنوز مورد بحث بوده و مورد توافق طرفین قرار نگرفته است؛ هرچند انتظار نمی‌رود تا زمان بازگشت جان کری، وزیر خارجه آمریکا به واشنگتن در اواخر وقت ديروز، پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات حاصل شود، ‌مقامات غربی نزدیک به مذاکرات با اشاره به ‌پیشرفت در برخی عناصر توافق، از آماده شدن زمینه برای حصول توافق جامع سخن می‌گویند.
بازي با روسيه در مذاكرات
تيم هاي سیاسی و فنی هسته‌ای ایران و آمریکا ديروز ساعت ۱۴ به وقت محلی - ۱۶ و ۳۰ به وقت تهران - در ژنو مذاکرات خود را بعداز چند دوره گفت و گو از سر گرفتند.در این دور از مذاکرات نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و معاونانش سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی و از طرف دیگر، جان کری و وندی شرمن حضور دارند. همزمان، صالحی و مونیز وزیر انرژی آمریکا نشست جداگانه‌اي داشتند. ايران با وجود اينكه مستقيم با آمريكا وارد مذاكره شده است، ولي تلاش دارد تا روسيه را نيز در بازي مذاكرات راه دهد به همين منظور ديروز معاونان وزیران خارجه ایران و روسیه، مجید تخت روانچی و عباس عراقچی به همراه سرگئی ریابکوف جلسه‌ای دو جانبه داشتند.
ظريف:دور بعدي مذاکرات، هفته آینده
ظریف در پایان نشست خود با كري در ژنو در جمع خبرنگاران گفت: ظرف سه روز گذشته گفت وگوهای جدی، مفید و سازنده با کشورهای ۱+۵ به ویژه با طرف آمریکایی که با وزرای خارجه و انرژی خود در این مذاکرات حضور یافته بودند داشتیم. وی افزود: تا حدودی پیشرفت در برخی مباحث صورت گرفته اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به توافق نهایی در پیش داریم. رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: مسلما تا وقتی در مورد همه مسائل توافق صورت نگیرد در هیچ موضوعی توافق نشده است. بنابراین مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و ما تصمیم گرفتیم هفته آینده مجددا در حاشیه اجلاس شورای حقوق بشر این گفت وگو‌ها را ادامه دهیم. ظریف گفت: لازم می‌دانم از حضور مفید و موثر جناب آقای دکتر صالحی در این دوره از مذاکرات تشکر کنم.
پاسخ به تند خويي آمريكايي‌ها
عراقچي كه بر خلاف ظريف همواره پاسخ هاي راديكال‌تري به طرف غربي مي دهد، تاكيد مي كند: تا وقتی ادبیات احترام در پشت میز مذاکره وجود دارد به مذاکرات ادامه می‌دهیم و ارزشی برای فضاسازی‌های رسانه‌ای قائل نیستیم، ولی اگر این رویکرد بخواهد به میز مذاکره کشیده شود، حتما آن را ترک می‌کنیم. سيد مذاكرات اعلام مي كند، ملت ایران و مذاکره کنندگان هسته‌ای به عنوان فرزندان اين ملت هیچگاه در برابر ادبیات تهدید، قلدرمآبانه، فشار و زور تسلیم نخواهد شد و به آن اعتنا نخواهد کرد. عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در لندن قبل از شرکت در مذاکرات ژنو گفت: ما در طول مذاکرات همواره با این گونه ادبیات آمریکایی‌ها مواجه بوده‌ایم و باعث تاسف است با اینکه این گونه ادبیات کارایی خود را به صورت کامل از دست داده است اما باز تکرار می‌شود.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها