رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 575039

سفر با اتوبوس در دوران کرونا

ساعت۲۴-بیش از دوسال از همه گیری کرونا می گذرد. شرایط دردناکی که خاطرات بسیار بدی برای اغلب ما به جا گذاشت. با اینکه امروز خبرهایی از پایان این اپیدمی خطرناک به گوش می رسد اما با شیوع روز افزون گونه امیکرون آن، اهمیت رعایت نکات بهداشتی در طول سفر و هنگام ارتباط با دیگران بسیار بیشتر شده است. امروز و بعد از آغاز این اپیدمی بزرگترین چالش مسافرت کردن با وسایل حمل و نقل عمومی و مخصوصا اتوبوس رعایت نکات بهداشتی برای در امان ماندن از این بیماری خطرناک است. بیش از این اپیدمی سفر با رزرو بلیط اتوبوس به سادگی اغاز می شد اما امروز در سفر با این وسیله نقلیه باید احتیاط کامل را رعایت کنید.

image-20220112144731-2.jpeg
dir="RTL" style="text-align:right">بیش از دوسال از همه گیری کرونا می گذرد. شرایط دردناکی که خاطرات بسیار بدی برای اغلب ما به جا گذاشت. با اینکه امروز خبرهایی از پایان این اپیدمی خطرناک به گوش می رسد اما با شیوع روز افزون گونه امیکرون آن، اهمیت رعایت نکات بهداشتی در طول سفر و هنگام ارتباط با دیگران بسیار بیشتر شده است. امروز و بعد از آغاز این اپیدمی بزرگترین چالش مسافرت کردن با وسایل حمل و نقل عمومی و مخصوصا اتوبوس رعایت نکات بهداشتی برای در امان ماندن از این بیماری خطرناک است. بیش از این اپیدمی سفر با رزرو بلیط اتوبوس به سادگی اغاز می شد اما امروز در سفر با این وسیله نقلیه باید احتیاط کامل را رعایت کنید.

سفر با اتوبوس در دوران کرونا

چرا در سفر با اتوبوس باید بیشتر پروتکل های بهادشتی را رعایت کنیم؟

در سفر با اتوبوس ما زمان بیشتری نسبت به سایر وسایل نقلیه در محیط بسته با تعداد زیادی از افراد قرار می گیریم، با اینکه سیستم تهویه اتوبوس ها از سیستم تهویه قطار و هواپیما بهتر عمل می کند با این حال مواردی چون: نشستن طولانی مدت در کنار افراد ناشناس، رعایت فاصله کمتر از یک و نیم متر و ... درصد انتقال و شیوع کرونا را بیشتر باشد. همچنین مدت زمان مسافرت و میزان مسافتی که باید در اتوبوس باشید نیز بر میزان انتقال کرونا بسیار تاثیر گذار است. قطعا سفر با اتوبوس در مسافت های کوتاه خطر ابتلای کمتری نسبت به مسافرت های با مسافت های زیاد دارد. پس اگر مسافتی که قرار است با اتوبوس طی کنید طولانی است و مثلا می خواهید با تهیه بلیط اتوبوس تهران کرمانشاه سفر کنید ادامه مطلب را از دست ندهید. برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و دچار شدن به بیماری اولین نکته بهداشتی که باید رعایت کنید: سفر نکردن است. اولین توصیه ما به شما این است که اگر سفرتان ضروری نیست بهتر است آن را به بعد از ابپیدمی موکول کنید.

رعایت نکات بهداشتی پیش از سفر با اتوبوس

*از مهم ترین نکات پیش از آغاز سفر این است که مطمئن شوید علائم سرماخوردگی و بیماری کرونا را ندارید. همچنین اگر علائمی شبیه به سرماخوردگی را طی 14 روز گذشته داشتید از سفر جدا خود داری فرمائید.

*اگر در گروه افراد پر خطر هستید بهتر است از انجام سفر خود داری فرمائید.

*همچنین بیش از خرید بلیط اتوبوس خود حتما تست کرونا بدهید تا مطمئن شوید از سلامت کامل برخوردار هستید.

*قبل از حرکت به سمت ترمینال تمام وسایل بهداشتی مورد نیاز خود مانند: ماسک اضافی، دستکش بهداشتی، ژل ضدعفونی کننده و الکل هفتاد درصد را در کیف دستی خود قرار دهید.

سفر با اتوبوس در دوران کرونا

رعایت نکات بهداشتی در ترمینال

*زمانی که برای سوار شدن به اتوبوس به ترمینال می روید اگر وارد سالن انتظار می شوید حتما فاصله خود را با دیگران رعایت کنید. یادتان باشد کمترین فاصله با هر مسافر حداقل دو متر است. همچنین هنگام سوار شدن به اتوبوس مطمئن شوید که فاصله بین مسافران درست و طبق قوانین رعایت شده است و صندلی ها یکی در میان خالی باشد. در صورت عدم رعایت این قانون حتما به راننده تذکر دهید. در مسیر های پرتردد مانند مسیر اصفهان تهران معمولا فاصله گذاری در اتوبوس ها کمتر رعایت می شود. پس اگر مقصد شما این مسیر است بیش از خرید بلیط اتوبوس اصفهان تهران به موارد ذکر شده توجه کنید و در صورت لزوم می توانید با خرید دو صندلی خود، فاصله مورد نظر را رعایت کنید.

*در صورتی که برای خود هنوز بلیط تهیه نکرده اید و یا به هر دلیلی مجبور هستید به باجه ها مراجعه کنید، حتما تمام نکات بهداشتی را رعایت کنید. از دستکش های مخصوص و ماسک های بهداشتی استفاده کنید. اگر لازم شد تا کارت شناسایی خود را نشان دهید یا برای پرداخت هزینه بلیط از کارت بانکی استفاده کنید، حتما بعد از انجام آن کارت های خود را ضدعفونی کنید.

*به هیچ وجه در هنگام توقف در سالن انتظار به صورت و چشم های خود دست نزنید؛ زیرا سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به سایر اعضای بدن شما دارند و احتمال ورود ویروس کرونا از این طریق به بدن شما بیشتر است.

رعایت پروتکل های بهداشتی قبل از نشستن بر روی صندلی اتوبوس

* قبل از نشستن بر روی صندلی اتوبوس حتما پیش خوان صندلی که برای قرار دادن مواد غذایی از آن استفاده می کنید را ضدعفونی کنید و از ضدعفونی کردن دسته های صندلی و محل تکیه گاه سر و گردن غافل نشوید. اگر صندلی شما کنار پنجره اتوبوس است حتما آن بخش را نیز با اسپری الکل همراه خود ضدعفونی کنید و سپس با خیال راحت بر روی صندلی خود بنشینید.

*اگر در زمان انتظار و هنگام سوار شدن به اتوبوس گوشی و هندزفری خود را در دست داشتید حتما قبل از هرچیزی آن ها را ضد عفونی کنید.

*در طول مسیر حتما مواد و ژل ضدعفونی کننده و یا اسپره الکل هفتاد درصد همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز از آن استفاده نمایید.

*هنگام نشستن روی صندلی حتما ماسک خود را به همراه داشته باشید تا در طول مسیر اگر شخص غریبه ای در کنار شما بنشیند، از آن استفاده کنید. ماسک اجازه نمی دهد قطرات تنفسی افراد به هوا منتقل شده و بقیه به بیماری مبتلا شوند.

بعد از استفاده از دستکش های بهداشتی خود در صورتیکه به آن نیاز نداشتید حتما آن ها را در سطل زباله بیندازید و از رها کردن آن ها بر روی زمین جدا خودداری فرمائید.

سفر با اتوبوس در دوران کرونا

صرف غذا در سفر با اتوبوس

*توصیه می کنیم در سفر با اتوبوس آن هم در ایام کرونا حتما با خود خوراکی، تنقلات و غذا ببرید تا در طول مسیر از رستوران ها و فروشگاه بین راهی خرید نفرمائید و با خیال راحت غذا بهداشتی که همراه دارید را میل کنید.

*اگر در طول مسیر مجبور بودید تا از فروشگاه های بین راهی خرید کنید حتما از فروشگاه های مطمئن خوراکی ها و تنقلاتی تهیه فرمائیدکه بسته بندی شده باشند و شما نیز قبل از مصرف حتما بسته آن را ضدعفونی کنید.

*حد المقدور از خرید غذا در بین راه خود داری فرمائید و بعد از هر بارخرید و کشیدن کارت، کارت خود را ضدعفونی کنید.

*همچنین سعی کنید همراه خود آب معدنی ببرید و از آب موجود در اتوبوس استفاده نفرمائید.

*در طول سفر به تعداد کافی ماسک و دستکش همراه خود داشته باشید و هر چند ساعت یکبار قبل از آن که ماسک با بخار تنفس شما مرطوب شود باید آن را عوض کنید.

*بهتر است که ماسک شما پارچه ای و چند لایه باشد تا بتوانید درمحل های عمومی و شلوغ با خیال راحت تری از آن استفاده کنید.

*در طول مسیر باید رانندگان و پرسنل اتوبوس از ماسک استفاده کنند و در صورت عدم رعایت این مورد حتما به آن ها تذکر دهید.

سفر با اتوبوس در دوران کرونا

رانندگان اتوبوس باید چه پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند؟

علاوه بر موارد ذکر شده برای مسافران، رانندگان اتوبوس باید موارد زیر را جهت رعایت پروتکل های بهداشتی انجام دهند:

*عدم تکمیل ظرفیت اتوبوس

*ضدعفونی کردن هر اتوبوس بعد از اتمام سفر

*داشتن ماسک و دستکش به تعداد کافی

*رعایت اصول بهداشتی در مورد بسته های غذایی که به مسافران داده می شود

*توقف در استراحتگاه های بهداشتی و تائید شده

نحوه گزارش تخلف کرونایی در اتوبوس

در سفر با اتوبوس بخشی از رعایت کردن پروتکل های بهداشتی به عهده مسافر است و برخی دیگر به عهده شرکت های حمل و نقل و رانندگان و پرسنل اتوبوس می باشد. از این رو بنا بر اعلام سازمان حمل و نقل جاده ای مسافران می توانند در صورت مشاهده هر نوع تخلف کرونایی در اتوبوس با ارسال عکس یا فیلمی کوتاه به سامانه 141 موضوع را اطلاع دهند.

مراقبت های پس از سفر با اتوبوس

پس از سفر با اتوبوس حتما مراقبت های بعد از سفر را جدی بگیرید و به مدت چند روز خود را قرنطینه کنید تا اگر به بیماری کرونا مبتلا شده اید عزیزان خود را درگیر این بیماری خطرناک نکنید.

سفر زمینی به ترکیه با اتوبوس در ایام کرونا

از 17 مهر مرز رازی به سمت وان ترکیه بعد از یک سال ممنوعیت سفر زمینی به کشور ترکیه بلاخره باز گشایی شد. این مرز زمینی اکنون اماده خدمت رسانی به مسافرانی است که قصد سفر به ترکیه را دارند.

رعایت پروتکل های بهداشتی در مسافت های طولانی بسیار پر اهمیت تر و جدی تر است. حتما پیش از آغاز سفر خارجی خود از طریق مرز های زمینی و آن هم با اتوبوس از منفی بودن تست کرونا خود اطمینان حاصل فرمائید. همچنین در رعایت پروتکل های بهداشتی چون: رعایت فاصله با دیگر مسافران، استفاده از ماسک در طول سفر، عدم خرید از رستوران های بین شهری در حد امکان و ... سهل انگاری نکنید.

کارت واکسن در دوران کرونا

باید توجه داشته باشید افراد برای مسافرت در مسیر های جاده ای باید کارت واکسن خود را به همراه داشته باشند. همچنین افرادی که کارت واکسن ندارند باید تست پی سی آر هفتاد و دوساعته خود را ارائه دهند.

اخرین خبرهای درباره سفر های جاده ای حاکی از آن است که ردیف آخر هر اتوبوس باید خالی بماند تا اگر فردی در طول مسیر علائم بیماری را از خود بروز داد حتما به آن قسمت اتوبوس منتقل شود.

امیدواریم سفر جاده ای خود را به سلامت پشت سر بگذارید و هرچه زود تر اپیدمی کرونا پایان یابد.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها