رفتن به محتوا
کد خبر 580

عراقچی خبر داد:

تنظیم مذاکرات دو جانبه بین ایران و ۱+۵

سایت خبری تحلیلی ساعت ۲۴- عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان درباره زمان و مکان دور آتی مذاکرات دو جانبه میان ایران و کشورهای ۱+۵ ، گفت: دیدارهای دو جانبه بین ایران و اعضای ۱+۵ در حال تنظیم است .

تنظیم مذاکرات دو جانبه بین ایران و ۱+۵
سید عباس عراقچی ، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان درباره زمان و مکان دور آتی مذاکرات دو جانبه میان ایران و کشورهای ۱+۵ ، گفت: دیدارهای دو جانبه بین ایران و اعضای ۱+۵ در حال تنظیم است .
وی افزود:پیشنهاداتی در مورد سطح و زمان و مکان وجود دارد که طرفین در حال بررسی این پیشنهادات هستند.
عراقچی در پاسخ به این سئوال که آیا این دیدارها در هفته آینده صورت خواهد گرفت، گفت: هفته آینده دیدار نخواهد بود.
بر اساس این گزارش پیش از این از سوی سید عباس عراقچی اعلام شده بود که دور آتی مذاکرات ایران و ۱+۵ در سطح کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار خواهد شد .
نشست ایران و ۱+۵ در نیویورک اولین دور رسمی مذاکرات در مدت توافق ۴ ماهه خواهد بود .
ایران و ۱+۵ در پایان ۶ ماه مذاکرات در وین و در پی باقی ماندن موارد اختلافی بین دو طرف، برنامه اقدام مشترک را برای ۴ ماه تمدید کردند.
پس از تمدید توافق ژنو در مذاکرات وین ۶ ، یک دور مذاکرات دو جانبه بین ایران و آمریکا در روز جمعه ۱۷ مرداد ماه در ژنو برگزار شد .
هدف از مذاکرات ایران و آمریکا که در سطح سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی ، و ویلیام برنز و وندی شرمن برگزار شد ، در راستای مذاکرات ایران و ۱+۵ و به منظور بررسی موارد اختلافی باقی مانده و نحوه نزدیک کردن دیدگاه های طرفین عنوان شد .
در پایان این مذاکرات یک روزه عراقچی گفتگوها را خوب و مفید ارزیابی کرد و ماری هارف ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: این مذاکرات سازنده بوده است.
جزئیات بیشتری از این مذاکرات منتشر نشد اما اعلام شد که تا پیش از مذاکرات رسمی در نیویورک گفتگوهای دوجانبه دیگری نیز بین ایران و اعضای ۱+۵ خواهد بود .
ایران و ۱+۵ در طول ۶ ماه مذاکرات در وین بر روی نگارش متن توافق جامع کار کردند. متنی که در مذاکرات وین ۶ اعلام شد تا حدود ۶۵ درصد کار نگارش آن انجام شده است اما موارد اختلافی در متن که با عنوان پرانتز از آن یاد می شود پا برجاست .
پرانتزها نیز آنطور که عنوان شده است به موضوعاتی همچون تعداد سانتریفیوژها ، میزان غنی سازی ، اراک ، فردو و مدت زمان توافق جامع که البته مقامات ایرانی بر یک رقمی بودن آن تأکید دارند باز می گردد.
به نظر می رسد مذاکرات صورت گرفته بین ایران و آمریکا شروعی برای تصمیم گیری های جدید باشد . ایران در مذاکرات وین و در زمان حضور جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهادات خود برای موارد اختلافی را مطرح کرد، راه حل هایی که مقامات ایرانی بارها تأکید کرده اند به راحتی و در صورت حسن نیت طرف مقابل و آمریکا قابل دست یابی است.
طرفین برای انجام مشورت و تصمیم گیری های سیاسی به پایتخت های خود بازگشتند.
در پایان مذاکرات ۲۰ روزه وین ۶ هر دو طرف بر این امر تأکید داشتند که زمان تصمیم گیری های سیاسی فرا رسیده است .
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها