رفتن به محتوا
کد خبر 598922

ورق سیاه چیست؟ کاربردها و مزایای این نوع ورق

شیت های فولادی با روش های مختلفی تولید می‌شوند که مهمترین آن ها فرایند نورد گرم و نورد سرد می‌باشد. آن دسته پلیت ها که از طریق نورد گرم تولید می‌شوند، مقاومت و استحکام بالایی دارند؛ منتهی به دلیل فشار و دمای بالایی که در طول این فرایند تحمل می‌کنند، رنگ شان تا حدودی مات شده و شکل ظاهری چندانی مناسبی ندارند. با توجه به همین تیرگی و مات بودن شیت های تولیدی در فرایند نورد گرم، آن ها را ورق سیاه می‌نامند. این نوع ورق های فولادی مزایای فراوانی داشته و به صورت گسترده در ساختمان سازی و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

dir="RTL">ورق سیاه چیست؟ کاربردها و مزایای این نوع ورق

ورق سیاه چیست؟

به انواع پلیت های فولادی که از طریق فرایند نورد گرم تولید می‌شوند، ورق نورد گرم یا سیاه گفته می‌شود. این شیت ها به دلیل این که به صورت مستقیم تحت حرارت و فشار همزمان قرار می‌گیرند، معمولا سطح نازکی دارند. از طرف دیگر، ترکیب مولکولی آن ها به خوبی با هم ادغام شده و دچار شکستگی نمی‌شوند؛ در نتیجه از استحکام و مقاومت فوق العاده ای برخوردارند. ورق سیاه در چند نوع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود که مهمترین آن ها شامل ورق های ST37، ST52 و A516 هستند.

فرایند تولید ورق های سیاه

برای تولید این دسته از شیت های فولادی معمولا از شمش یا تختال به عنوان ماده اولیه استفاده شده و آن ها را تا دمای ذوب حرارت می‌دهند. با ورود تختال به خط نورد، مجموعه اقداماتی روی آن انجام گرفته و در نهایت ورق نهایی تحویل داده می‌شود. این اقدامات و مراحل تولید ورق سیاه، عبارتند از:

1. ابتدا شمش یا تختال ها را در کوره قرار داده و دمای آن ها را تا حد مورد نیاز بالا می‌برند. این دما معمولا در حدود ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد می‌باشد؛ پس از این که تختال ها به این دما رسیده و گداخته می‌شوند، آن ها را وارد خط نورد می‌کنند.

2. با توجه به حرارت ناگهانی که به شمش ها و تختال ها وارد می‌شود، معمولا لایه های اکسیدی ضخیمی به صورت فلس بر روی سطح آن ها شکل می‌گیرد. ابتدا این لایه ها به صورت کامل از روی تختال جداسازی شده و سپس با استفاده از دستگاه رول پرس، آن را تا ضخامت و عرض دلخواه، فشرده می‌کنند.

3. در مرحله بعد، تختال که اکنون به سایز و ضخامت مشخصی رسیده است، بین غلتک های رفت و برگشتی قرار گرفته و کاهش ضخامت نهایی به صورت کنترل شده انجام می‌گیرد.

4. اکنون تختال نازک شده را به صورت کلافی جمع آوری می‌کنند. کمی بعد، مجددا این کلاف را باز کرده و ابتدا و انتهای آن را به وسیله گیوتین برش می‌دهند و مرحله دوم اکسیدزدایی انجام می‌شود.

5. به این ترتیب، نوبت به نورد نهایی می‌رسد. در این مرحله ورق سیاه با غلتک های هیدرولیک و سنگین نورد می‌شود تا خواص مکانیکی شان بهبود یابد.

6. زمانی که فرایند نورد نهایی هم به پایان می‌رسد، خنک سازی پلیت ها انجام گرفته و به سمت رول جمع کن روانه می‌شوند. در آخر هم برند و سایر اطلاعات کارخانه بر روی ورق چاپ شده و بسته بندی انجام می‌گیرد.

ورق سیاه چیست؟ کاربردها و مزایای این نوع ورق

کاربرد ورق سیاه در ساختمان سازی

با وجود اینکه صفحات فولادی در صنایع گوناگون کاربرد دارد، اما مهمترین موارد استفاده از آن در حوزه ساختمان سازی و عمران می‌باشد. ورق‌های سیاه هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم یعنی به کارگیری برای ساخت مصالح فلزی، در ساخت و ساز کاربرد دارد. رایج ترین موارد استفاده از این نوع ورق در ساختمان سازی، به شرح ذیل هستند:

تولید پروفیل های باز

پروفیل ها بر اساس شکل ظاهری شان به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که رایج ترین آن ها شامل پروفیل های باز می‌شوند. تیرآهن، میلگرد، هاش، نبشی، ناودانی و تسمه تعدادی از رایج ترین پروفیل های باز هستند که از ورق سیاه برای تولیدشان استفاده می‌شود.

تولید پروفیل بسته

پروفیل هایی که دارای سطح مقطع بسته هستند، به این صورت نام گذاری می‌شوند. لوله و قوطی مهمترین انواع پروفیل بسته به شمار می‌آیند که برای ساخت درب و پنجره، درهای کرکره ای و پروفیل های UPVC کاربرد دارند.

تولید پروفیل زد

این پروفیل ها دارای شکلی شبیه به حرف Z لاتین هستند و به همین خاطر پروفیل زد نامیده می‌شوند. این نوع پروفیل بیشتر برای پوشش دادن سقف ساختمان های بزرگ نظیر سوله ها، ایستگاه های اتوبوس، پارکینگ و غیره کاربرد دارند.

مزایای استفاده از ورق سیاه

دلیل اصلی کاربرد فراوان ورق سیاه در ساختمان سازی و سایر صنایع، مزایای فراوان و گونانون آن است. برخی از مزایای مهم این نوع ورق، عبارتند از:

· مقاومت بالا در برابر خوردگی نسبت به ورق های نورد سرد

· مقاومت کشش بالا

· قابلیت چکش خواری مناسب

· بهبود خواص مکانیکی

· مقاومت ارتجاعی مناسب

· استحکام و سختی فوق العاده

· قیمت پایین و مناسب

کارخانه های تولیدکننده ورق سیاه

کارخانه های زیادی در کشور ما کار تولید شیت های نورد گرم یا همان ورق سیاه را انجام می‌دهند. هر یک از این کارخانه ها دارای امکانات و تجهیزات مختلفی بوده و بعضا از استانداردهای مختلفی هم جهت تولید این ورق های استفاده می‌کنند. گاهی اوقات هم جنس مواد اولیه مورد استفاده یعنی شمش و تختال ها با هم فرق دارد. به همین خاطر، کیفیت و قیمت ورق سیاه تولیدی هر کارخانه متفاوت است. تعدادی از برترین تولیدکنندگان ورق سیاه در کشور، عبارتند از:

· فولاد مبارکه اصفهان

· اکسین اهواز

· فولاد کاویان

· فولاد گیلان

جهت خرید صفحات فولادی برندهای فوق به صورت مستقیم، با شرکت مهندسی آنلاین سازه تماس بگیرید. تماس رایگان با شمارۀ 90000011

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است. .. .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها