رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 620862

نرم افزار ارزیابی ۳۶۰ درجه چیست؟ | بررسی موشکافانه تمام جوانب

همیشه برای هر انسانی جای رشد وجود دارد؛ حتی برای افرادی مثل ایلان ماسک و استیو جابز!

 

نرم افزار ارزیابی 360 درجه

سیستم ارزیابی ۳۶۰ درجه فرصت رشد برای کارمندانی همه چیز تمام را به شما می‌دهد.

آیا برای مدرن کردن فرایندهای مدیریت منابع انسانی خود آماده‌اید؟ بازخورد صادقانه و بی‌طرف همیشه یک موقعیت برد-برد را برای شرکت شما فراهم می‌کند؛ این دقیقاً همان اتفاقی است که نرم افزار ارزیابی ۳۶۰ درجه برای شما رقم می‌زند.

در این روند کارکنان به صورت کاملاً ناشناس و محرمانه از سمت همکاران و مدیران خود ارزیابی می‌شوند و نقاط ضعف و قدرت خود را می‌شناسند. قطعاً هیچ شرکت کوچک یا بزرگی، بدون کارمندان پر انرژی و کاربلد به نتیجه نمی‌رسد!

بنابراین استفاده از این نوع نرم‌افزار را در اولویت خود قرار دهید؛ در این مقاله تمام اطلاعات موردنیاز در مورد نرم افزار ارزیابی ۳۶۰ درجه را به طور دقیق بررسی می‌کنیم.

نرم افزار ارزیابی ۳۶۰ درجه چیست؟

بازخورد ۳۶۰ درجه روشی بسیار عالی برای بررسی کارکنان و کامندان است و مدیران کسب و کارها با استفاده از آن عملکرد، نکات ضعف و قدرت کارکنان خود را ارزیابی می‌کنند. بر اساس داده‌های منابع معتبر باید بدانید بیش از ۸۵ درصد از ۵۰۰ شرکت فورچون جهانی (Fortune Global)، از بازخورد ۳۶۰ درجه در فرآیند توسعه رهبری خود استفاده می‌کنند.

با این رویکرد شما به عنوان صاحب کسب و کار خود شکاف‌ها و مشکلات سازمان را پیدا و برطرف می‌کنید، علاوه بر این با استفاده از این نرم افزار، عملکرد سازمان شما افزایش می‌یابد و همچنین تیم‌ها به هم نزدیک‌تر می‌شوند.

در روش‌های قدیمی مدیر برای نظرسنجی و ارزیابی کارمندان، این کار را باید به صورت دستی و مصاحبه با هر کارمند انجام ‌دهد؛ این روش نه تنها دقیق نیست بلکه وقت زیادی را نیز از افراد می‌گیرد.

در حال حاضر به لطف ابزارها و نرم‌افزارهای مختلف، شما می‌توانید به صورت خودکار و خیلی سریع، کارکنان و تمام افراد تیم را ارزیابی کنید. فرض کنید یکی از کارمندان شما گزارش‌ها و وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد؛ اما نسبت به همکاران خود رفتار و عملکرد ضعیفی دارد!

بدون گزارش شکایت و ارزیابی، چگونه متوجه‌این موضوع می‌شوید؟ نرم افزار ارزیابی ۳۶۰ درجه دقیقاً در همین لحظه به کمک شما می‌آید. باید بدانید این نوع ارزیابی تنها مخصوص مدیران نیست و حتی همکاران، سرپرستان و تمام افراد تیم می‌توانند در این نظرسنجی شرکت کنند.

با این کار شما می‌توانید خیلی بهتر کارکنان خود را بررسی کنید؛ علاوه بر این جالب است بدانید ازآنجاکه‌این نوع بازخورد بسیار دقیق، مبتنی بر داده‌ها و منابع متعدد و معتبر است، مسائل یا فرصت‌هایی که در گذشته مورد توجه قرار نمی‌گرفتند نیز خیلی راحت‌تر کشف می‌شوند.

نرم‌افزار ارزیابی ۳۶۰ درجه چگونه به شما کمک می‌کند؟

نرم‌افزار بازخورد ۳۶۰ درجه کار شما را بسیار راحت کرده است و تمام استعدادها و نقاط قوت تیمتان را توسعه می‌دهد. در بخش زیر بیشتر با دلیل اهمیت و فواید آن آشنا می‌شوید.

توسعه سریع‌تر و بهتر کارمندان بدون پرداخت هزینه اضافی

این نرم افزار روال کاری بسیار ساده و در عین حال هوشمندی دارد و به همین دلیل فرایندهای ارزیابی، گزارش‌دهی و همچنین نامزدی کارکنان را خیلی راحت و بی‌دردسر انجام می‌دهد. علاوه بر این بازخورد ۳۶۰ درجه کنترل مناسب و کاملی از تیم را در اختیارتان قرار می‌دهد و شما نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف نخواهید داشت.

کاهش فرایندهای آماده‌سازی و شروع سریع‌تر

رویکرد بازخورد ۳۶۰ درجه یک الگوی رفتاری آماده است و افراد متخصص و حرفه‌ای آن را تهیه کرده‌اند؛ به همین دلیل شما با استفاده از آن بدون هیچ اتلاف وقتی، برنامه توسعه سازمان خود را آغاز می‌کنید.

ایجاد تغییرات مثبت با ارائه برنامه‌های مناسب

باتوجه به نوع برنامه ارزیابی، رویکرد توسعه ۳۶۰ درجه به شما این امکان را می‌دهد که با انعطاف‌پذیری هر چه تمام‌تر، برنامه توسعه کارمندان را ارائه دهید و به بهترین شکل ممکن نیازهای سازمان خود را برطرف کنید.

شناسایی شکاف‌های سازمان و رسیدن به نتایج موفقیت‌آمیز

شما به عنوان مدیر کسب و کار باید بتوانید مشکلات سازمان و فرصت‌های توسعه کارکنان را در گروه‌های متعدد مشخص کنید. با استفاده از نرم‌افزار ارزیابی ۳۶۰ درجه شما به راحتی قادر به انجام این کار خواهید بود؛ زیرا تجسم قدرتمند داده‌ها به شما این امکان را می‌دهد که خیلی سریع برنامه‌های توسعه و موفقیت کارمندان را در طول زمان، شناسایی و پیگیری کنید.

موفقیت و پیشرفت کل اعضای تیم

این نرم‌افزار تمام مشکلات موجود در توسعه تیم را برطرف و کارمندان‌تان را به رهبران قوی تبدیل می‌کند. با این روش کل تیم شما به موفقیت نزدیک می‌شود و آینده کاری بسیار امنی نیز در انتظار کارکنان خواهد بود.

مزایا و معایب نرم‌افزار ارزیابی ۳۶۰ درجه

این نرم‌افزار مزایا و معایب متفاوتی دارد؛ برای آشنایی بیشتر حتماً بخش زیر را مطالعه کنید.

مزایای نرم افزار

زمانی که‌این نوع بازخورد به طور موثر و صحیح انجام شود، مزایای زیر را با خود به همراه دارد:

  • افزایش خودآگاهی کارمندان
  • ایجاد دید متعادل به تیم
  • رشد و توسعه بیشتر و سریع‌تر استراتژی‌ها
  • شناسایی راحت تمام نقاط ضعف و قوت کارکنان و بهبود آن‌ها
  • ایجاد فرهنگ بازخورد و همچنین ارتباط باز
  • امکان شناسایی فرصت‌های آموزشی
  • ایجاد رهبران موفق و همچنین برنامه‌ریزی جانشین پروری

نقاط ضعف نرم افزار

در صورتی که شما این رویکرد را به شکل ضعیف و نادرست انجام دهید، با برخی از جنبه‌های منفی آن روبه‌رو می‌شوید مثل:

  • تمرکز بر نقاط ضعف و منفی
  • داشتن اطلاعات ناکافی
  • ترس از روابط کاری ضعیف در آینده
  • بی‌تجربه بودن شخص ارزیاب
  • احساس درگیری بیش از حد در محیط کار

احتمال بروز تمام این اتفاقات در فرایند ارزیابی شما وجود دارد؛ اما اگر می‌خواهید معایب و ریسک‌های آن را تا حد ممکن کاهش دهید، می‌توانید از نرم‌افزار ارزیابی ۳۶۰ درجه پُرس‌لاین استفاده کنید.

چگونه از بازخورد ۳۶۰ درجه خود بیشترین بهره را ببریم؟

اگر دوست دارید بیشتر بهره و بهترین بازخورد را از نرم‌افزار ارزیابی ۳۶۰ درجه خود داشته باشید، تمام موارد زیر را در نظر بگیرید.

در نظر گرفتن آینده

آیا می‌دانید کدام یک از مهارت‌های شناختی یا رفتاری در آینده برای سازمان شما ضروری هستند؟ اگر مدیران با استفاده از برنامه ارزیابی ۳۶۰ درجه، مهارت‌های حیاتی سازمان خود را شناسایی کنند، می‌توانند در آینده کارمندانی متخصص و رهبرانی قوی ساخته و رو به جلو حرکت کنند.

تلاش و توسعه بیشتر

هر کارمند در یک سازمان خواهان سرمایه‌گذاری و پیشرفت است؛ بنابراین شما باید برنامه‌های توسعه را در دسترس تمام افراد سازمان قرار دهید و مطمئن شوید که زمینه کاری هر یک از کارکنان به شکلی درست شخصی‌سازی شده باشد.

محرمانه بودن نظرات

قطعاً اگر هر یک از کارکنان درصدی شک کنند که پاسخ‌ها و ارزیابی‌هایشان محرمانه نمی‌ماند، هرگز در ارائه بازخوردهایشان صداقت نخواهند داشت! این موضوع تاثیرهای منفی مثل ترس از تلافی، تجربه‌های منفی و همچنین کاهش فرهنگ سازمانی می‌شود. بنابراین شما باید این اطمینان را به کارکنان خود بدهید که تمام ارزیابی‌های آن‌ها به صورت ناشناس و محرمانه باقی می‌مانند.

در نظر گرفتن تمام هزینه‌ها

این موضوع فقط مربوط به هزینه‌های مالی نبوده و به هزینه زمانی افراد نیز بستگی دارد؛ بنابراین باید حواستان به تمام پارامترها مثل تعداد ارزیاب‌ها و همچنین مدت زمان ارزیابی نیز باشد.

به شکل صحیح عمل کردن

کار شما پس از انجام ارزیابی تازه شروع می‌شود؛ در صورتی که در یک زمینه خاص از یکی از کارمندانتان بازخورد منفی دریافت کرده‌اید، باید برای بهبود و کاهش بازخوردهای منفی منابعی را در اختیار او قرار دهید.

پیگیری نکردن پس از ارزیابی، تمام روند آن را بی‌معنی می‌کند؛ به همین دلیل کارمندان نسبت به آن بی‌تفاوت شده و برای ارزیابی‌های موثر آینده تلاشی نمی‌کنند. پس شما باید تمام تلاشتان را کنید که منابع مورد نیاز و معتبر را برای کمک در اختیار آن‌ها قرار دهید.

نمونه سوال نظرسنجی نرم افزار ارزیابی ۳۶۰ درجه

در این قسمت تعدادی از موثرترین نمونه‌های نظرسنجی و ارزیابی ۳۶۰ درجه را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

عنوان

نمونه سوال

اقتدار و توانمندسازی

آیا افراد در صورت روبه‌رویی با اطلاعات محدود، تصمیمات سریع و واضح می‌گیرند؟

ارتباط

آیا کارکنان به شکل صادقانه و آشکار با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و طرف‌دار گفتگوهای باز هستند؟

احترام

آیا شخص موردنظر صرف نظر از جایگاه و موقعیت دیگران، به آن‌ها احترام می‌گذارد؟

آموزش

آیا آن‌ها برای دستیابی به اهداف خود، از پتانسیل و پیشرفت دیگران نیز آموزش می‌بینند؟

عملکرد و مسئولیت‌پذیری

آیا آن‌ها احساس مسئولیت داشته و روی نتیجه کار، وظایف خود و پروژه‌ها تمرکز دارند؟

فرایند کار

آیا آن‌ها به صورت مستمر روش انجام وظایف خود را بهبود می‌بخشند؟

نوآوری

آیا کارکنان ایده‌های جدید و خلاقانه دارند؟ آیا روش‌های جدید را امتحان کرده و خود را به چالش می‌کشند؟

مدیریت تغییر

آیا آن‌ها انعطاف‌پذیر هستند و خود را با شرایط تغییر می‌دهند؟

همسویی استراتژیک

آیا افراد در مورد آینده فکر می‌کنند و دیدگاهی استراتژیک در مورد مشکلات دارند؟

اخلاق

آیا آن‌ها از نظر اخلاقی کار دست را انجام می‌دهند؟

رشد و توسعه

آیا دنبال فرصت‌های جدید و رشد هستند؟

میزان تحمل

آیا مقاومت زیادی در برابر چالش‌ها دارند؟

همکاری

آیا کارکنان با دیگران به خوبی همکاری می‌کنند؟

اعتماد

آیا افراد به تعهدها و وظایف خود عمل می‌کنند؟

تمرکز بر مشتری

آیا کارمندان بر مشکلات و نیازهای مشتری تمرکز داشته و آن‌ها را مدیریت می‌کنند؟

توجه به ارزش‌ها

آیا آن‌ها بر اساس ارزش‌های شرکت رفتار و عمل می‌کنند؟

البته باید بدانید روش بسیار تاثیرگذاری به اسم طیف لیکرت برای طراحی این نوع نظرسنجی‌ها وجود دارد؛ در قسمت زیر به طور کامل با آن آشنا می‌شوید.

طیف لیکرت چیست و چه کاربردی دارد؟

در جواب پرسش طیف لیکرت چیست باید بگوییم طیف لیکرت (Likert scale) مقیاسی برای اندازه‌گیری احساسات، قضاوت و دیدگاه‌هایی است که قابل مشاهده و اندازه‌گیری نیستند اما بر رفتار افراد تاثیر می‌گذارند. این نوع سوال‌ها با گزینه‌های 3تایی، 5تایی، 7تایی و همچنین 30تایی طراحی می‌شوند.

طیف لیکرت چیست

در این نظرسنجی‌ها، از گزینه‌های توصیفی مثل خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و بسیار کم استفاده می‌شود. پس از دریافت پاسخ‌ها شما برای محاسبه میانگین نیز باید تعداد پاسخ‌های هر گزینه و میانگین آن‌ها را محاسبه کنید.

این روش در ارزیابی ۳۶۰ درجه نتیجه بسیار دقیق‌تری به شما می‌دهد؛ البته باید بدانید این مفهوم بسیار گسترده است. به همین دلیل توصیه می‌کنم برای دریافت اطلاعات بیشتر حتماً مقاله آنچه در مورد طیف لیکرت باید بدانید را مطالعه کنید.

این نوع ارزیابی بسیار حساس است و باید به بهترین شکل ممکن انجام شود؛ پُرس‌لاین بهترین نوع ارزیابی و نظرسنجی را در این زمینه در اختیارتان قرار می‌دهد. در ادامه با این پلتفرم همه کاره آشنا می‌شوید.

بهترین ابزار برای ساخت پرسشنامه ارزیابی ۳۶۰ درجه چیست؟

شما می‌توانید بهترین نمونه پرسشنامه ارزیابی ۳۶۰ درجه را با کمک پرس ‌لاین طراحی کنید. شاید بگویید پرس لاین چیست ؟ در جواب باید گفت پرس لاین نرم افزار ساخت انواع پرسشنامه و فرم است که در به کمک آن می‌توانید با سوالات متنوع و هدفمند، تمام اطلاعات لازم مثل مهارت‌های مدیریتی، میزان تخصص، توانایی حل مسئله و... کارمندان را متوجه ‌شوید.

کاربرهای پرس لاین

شما با استفاده از پرسشنامه‌های ارزیابی ۳۶۰ درجه پُرس‌لاین، گزارش‌های نموداری و تحلیلی و در نهایت نتیجه بسیار دقیقی دریافت و با این کار عملکرد هر کارمند را به صورت موشکافانه بررسی می‌کنید.

توصیه‌های پایانی

در این مقاله به طور مفصل در مورد نرم‌افزار ارزیابی ۳۶۰ درجه، فواید، مزایا و معایب، نحوه بهره‌برداری بیشتر و همچنین نمونه‌های نظرسنجی آن برایتان توضیح دادیم. در انتها حتماً حواستان باشد این ارزیابی را به درستی و طبق اصول انجام دهید. در غیر این صورت نه تنها به نتیجه موردنظر نمی‌رسید، بلکه حتی بازخورد منفی نیز دریافت خواهید کرد.

به نظر شما روش سنتی ارزیابی کارمندان بهتر است یا نحوه ارزیابی ۳۶۰ درجه؟ نظرات خود را در قسمت زیر برای ما نوشته، و در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهام نیز با ما در پرس لاین در ارتباط باشید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها