رفتن به محتوا
کد خبر 621593

برای خرید مانیتور گیمینگ به چه نکاتی باید توجه نماییم؟

مهم‌ترین بخش هر سیستم رایانه‌ای که بیش از سایر قسمت‌ها به چشم می‌آید، مانیتور است. امروزه مانیتورها با تنوع بالایی از نظر سایز، مدل و کاربرد عرضه می‌شوند؛ به عنوان مثال از مانیتورهای گیمینگ یا مخصوص بازی نام می‌بریم که به نوبه خود اقسام گوناگونی دارند. در قسمت‌های بعد، قصد داریم، به‌این سوال پاسخ دهیم که برای خرید مانیتور گیمینگ به چه نکاتی باید توجه نماییم؟

 

لازم به توضیح است که به طور کلی مانیتورهای گیمینگ، وضوح بالایی داشته و در مقایسه با سایر مانیتورها، زاویه دید بسیار خوبی ارائه می‌دهند. این قبیل مسائل، در سرعت انجام واکنش، موثر بوده و حتی می‌توانند، نتیجه بازی را تغییر دهند.

نکات لازم برای خرید مانیتور گیمینگ

برخلاف آنچه تصور می‌شود، بازی کردن با کامپیوتر شخصی، مزایای نسبت به کنسول بازی دارد که از جمله آنان می‌توان به امکان ارتقای سخت افزاری رایانه اشاره کرد. نکته قابل ذکر، این است که برای انجام بازی با کیفیت مطلوب، علاوه بر سخت افزار قوی به مانیتور باکیفیت نیز نیاز داریم؛ به همین دلیل در هنگام خرید مانیتور کامپیوتر باید به یک سری نکات دقت کرد.

اندازه‌ی مانیتور

انتخاب مانیتوری با اندازه مناسب، علاوه بر اینکه باعث مشاهده تصاویر با وضوح بالاتر می‌گردد، شرایط راحتی را نیز برای گیمران فراهم می‌کند. به طور معمول، مانیتورهای گیمینگ، سایزی بین 21 تا 27 اینچ دارند. اگر ابعاد کامپیوتر کمتر باشد، نمی‌توان از حداکثر رزولوشن استفاده کرد. ابعاد بزرگتر، مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ البته با این شرط که در فاصله دورتری از آن قرار بگیریم.

انتخاب اندازه مانیتور تا حدودی به سلیقه شخصی، متراژ مکان و البته بودجه مالی خریدار بستگی دارد. علاوه بر این ویژگی‌های کیفی نیز بر این مقوله تاثیر می‌گذارند؛ مثلاً توصیه می‌شود که در صورت انتخاب مانیتور فول اچ دی، سایز آن را 24 اینچ یا بالاتر در نظر بگیرید.

رزولوشن و کیفیت تصویر

رزولوشن یا وضوح و کیفیت تصویر، مهم‌ترین معیار انتخاب مانیتور گیمینگ است. در کل رزولوشن، تعداد پیکسل‌ها را بیان کرده و هر چه عدد آن بالاتر باشد، تصاویر با کیفیت بالاتری نمایش داده می‌شوند. رایج‌ترین مانیتورهای گیمینگ از نظر وضوح در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • مانیتورهای Full HD یا 1080P
  • مانیتورهای QHD، 2K یا 1440P
  • مانیتورهای UHD، 4K‌ یا 2160P

به طور کلی مانیتورهای یو اچ دی و کیو اچ دی، جدیدتر بوده و در رده بالاتری قرار می‌گیرند اما در هنگام انتخاب آن‌ها باید دقت کرد که با سخت افزار سیستم سازگاری داشته باشند؛ به خصوص مانیتورهای UHD که به گرافیک بالایی نیاز دارند، بسیار باکیفیت بوده و البته گران قیمت‌تر نیز هستند.

Refresh Rate یا نرخ تازه‌سازی تصویر

نرخ تازه‌سازی، عددی است که نشان می‌دهد، مانیتور در هر ثانیه، چند مرتبه تصاویر را آپدیت می‌کند. این نرخ با واحد هرتز سنجیده شده و برای رایج‌ترین مانیتورهای گیمینگ 60، 144 یا 240 است؛ البته در مواردی نادری شاهد عرضه مانیتورهایی با نرخ 100 و 166 هرتز نیز هستیم.

انتخاب نرخ تازه‌سازی مانیتور، تا حدودی به نوع بازی‌ها و هدف از انجام آن‌ها بستگی دارد؛ علاوه بر این قدرت سخت افزاری کامپیوتر را نیز باید در نظر گرفت. در بازی‌های حرفه‌ای و رقابتی، بهتر است مانیتور با نرخ تازه‌سازی 144 هرتز یا بالاتر انتخاب شود.

زمان پاسخ‌گویی

زمان پاسخ‌گویی مانیتور، مدت زمان لازم برای تغییر رنگ پیکسل (بین سفید، مشکی و طیف‌های مختلف خاکستری) را بیان می‌کند و با میلی ثانیه سنجیده می‌شود. در کل، هر چه زمان پاسخ‌گویی، کمتر باشد، بهتر است و حرکات بازی، روان‌تر خواهد بود.

نسبت کنتراست

یکی دیگر از معیارهای خرید مانیتور کامپیوتر، نسبت کنتراست است. برای سنجش این نسبت، میزان روشنایی درخشان‌ترین رنگ و تیره‌ترین رنگ را در نظر می‌گیرند. طبیعتاً هر چه ضریب کنتراست مانیتور بالاتر باشد، روشنایی رنگ سفید و تیرگی رنگ مشکی، بهتر نشان داده می‌شود؛ به تبع این مسئله، رنگ‌ها واقعی تر و تصاویر پویاتر خواهند بود.

تکنولوژی نمایشگر

رایج‌ترین پنل‌های نمایشگر مانیتور گیمینگ از نظر تکنولوژی را می‌توان در یکی از دسته‌های زیر قرار داد:

  • مانیتورهای Twisted Nematic یا TN
  • مانیتورهای In-Plane Switching یا IPS
  • مانیتورهای Vertical Alignment یا VA

مانیتورهای TN قیمت مناسب و کوتاه‌ترین زمان پاسخ‌دهی را دارند؛ اما طیف رنگی آنان، نسبتاً ضعیف است. مانیتورهای IPS‌ دقت و وضوح رنگ بالاتری دارند و گران‌تر هستند. مانیتورهای VA‌ مزایای دو نمونه قبلی را تا حدودی در خود گرد آورده‌اند؛ یعنی هم از سرعت پاسخ‌دهی برخورداراند و هم دقت رنگ بالایی دارند.

پورت‌های ورودی و خروجی

یکی دیگر از مواردی که در هنگام خرید مانیتور کامپیوتر نباید از آن غفلت کرد، اتصالات است. در حالت کلی مانیتور استاندارد مناسب بازی، باید از پورت‌های زیر پشتیبانی کند:

  • پورت DisplayPort 1.4 (جهت ارسال سیگنال‌های صوتی و تصویری)
  • پورت HDMI 1.4 و HDMI 2.0 (به‌اندازه نمونه قبلی، کاربردی هستند؛ اما از رزولوشن و نرخ تازه‌سازی بالاتر از آن پشتیبانی نمی‌کنند)
  • پورت mm Audio Out5 (جهت اتصال مستقیم به اسپیکر، بلندگو یا هدفون)

علاوه بر موارد بالا، در برخی مانیتورها، تعداد پورت USB، همچنین پورت‌هایی مانند ورودی صدای 3.5 میلی متری نیز به چشم می‌خورند. در کل، با مانیتورهای امروزی، مشکلی در خصوص نوع و تعداد پورت، نخواهید داشت.

تخت یا خمیده بودن مانیتور

گروهی از مانیتورهای گیمینگ، حالت خمیده یا منحنی دارند. هدف از طراحی و ساخت چنین نمایشگرهایی این است که زاویه دید بهتری در اختیار کاربران قرار دهند. مانیتورهای خمیده، به نوبه خود متنوع هستند، در ابعاد مختلف تولید شده و اقسام آن‌ها از نظر میزان خمیدگی با هم فرق دارند.

شایان ذکر است که میزان وضوح و کیفیت تصاویر، ربطی به تخت یا خمیده بودن مانیتور ندارد؛ همچنین این نکته را باید بیان کرد که معمولاً مانیتورهای خمیده، هزینه ساخت بالاتری داشته و به تبع این مسئله، با قیمت بالاتری نیز به فروش می‌رسند.

انتخاب مانیتور خمیده یا تخت تا حدودی سلیقه‌ای است و البته به بودجه افراد نیز بستگی دارد؛ اما به طور کلی مانیتورهای خمیده، جدیدتر بوده و مزایای زیادی، به خصوص برای انجام بازی دارند.

برند تولید کننده مانیتور

یکی از معیارهای انتخاب و خرید مانیتور رایانه، برند محصول است. در حال حاضر تعداد مارک‌های تولیدکننده تجهیزات و لوازم رایانه‌ای بسیار زیاد می‌باشد. توصیه اکید این است که در مورد مانیتور گیمینگ، به سراغ بهترین برندها بروید؛ چرا که برندهای معتبر و مشهور، مانیتورهای مخصص بازی را با دقت بالایی طراحی نموده، به کیفیت ساخت و استحکام کالا نیز توجه می‌کنند.

سامسونگ، ال جی، ایسوس، ام اس آی و بنکیو از جمله برندهای برتر عرضه کننده انواع مانیتور گیمینگ به شمار می‌روند. در هنگام خرید این مانیتورها، بیش از هر چیز باید به اصالت محصول توجه کرد.

نتیجه گیری

با توجه به تنوع روزافزون صفحه نمایش‌های رایانه‌ای، خرید مانیتور کامپیوتر باکیفیت و مناسب، دقت قابل توجهی را می‌طلبد. این مسئله در مورد مانیتورهای گیمینگ، مهم‌تر است؛ از این رو در هنگام خرید آن‌ها باید به نکات زیادی توجه کرد که مهم‌ترین موارد را در قسمت‌های پیشین بیان کردیم.

به طور خلاصه می‌توان گفت که رزولوشن، نرخ بروزرسانی، زمان پاسخ‌گویی، کیفیت پنل و مشخصات فنی، مهم‌ترین معیارهای انتخاب مانیتور گیمینگ هستند؛ همچنین توصیه می‌شود که برای خرید چنین لوازمی‌به سراغ برندهای مشهور و فروشگاه‌های اینترنتی معتبر بروید

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها