رفتن به محتوا
کد خبر 622

یک میلیون و ۲۴۰ هزار کشته سالانه در حوادث رانندگی

مدیرکل دفتر آمار ، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اشاره به گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد : سالانه یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی کشته و بیش از ۵۰ میلیون نفر مصدوم و مجروح می‌شوند.

یک میلیون و ۲۴۰ هزار کشته سالانه در حوادث رانندگی
جواد هدایتی در همایش سراسری مدیران ادارات‌کل حمل‌ و نقل و پایانه‌های سراسر کشور گفت : یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران سیستم حمل‌ و نقل جاده‌ای در کنار مزایا و قابلیت‌های این حوزه و نقش آن در اقتصاد خرد و کلان ، اشتغالزایی و نیز بکارگیری ظرفیت ‌های بخش خصوصی و بحث تصادفات رانندگی است.

وی افزود : ایمنی یک پدیده چندوجهی در کشور است که چندین عامل در آن نقش دارد و آسیب‌شناسی آن موضوعی پیچیده و حساس در دنیاست. همچنین مدیریت ایمنی در هر کشور شاخصی برای ظرفیت مدیریتی آن کشور محسوب می‌شود و کشوری که موفق عمل کند، پیشرفته‌تر است.

هدایتی گفت: این روند ، هزینه‌های اجتماعی، درمانی و از کارفتادگی بسیاری را به جوامع تحمیل می‌کند و در صورت ادامه این روند تا سال ۲۰۲۰، مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی از عامل نهم به عامل سوم تبدیل خواهد شد. به همین منظور با رویکرد استقرار سیستم‌های حمل‌ونقل، دهه ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را به عنوان دهه ایمنی نامگذاری کردند تا با تعامل و همکاری بین کشورهای مختلف دنیا بتوان در یک برنامه ۱۰ ساله کاهش ۵۰ درصدی را در این حوزه رقم زد.

هدایتی در ادامه، با اشاره به روند تغییرات تلفات برون‌شهری و روستایی کشورمان در ۱۰ سال گذشته گفت: در دهه منتهی به سال ۱۳۹۲، روند آماری تلفات در بخش برون‌شهری و روستایی روند کاهشی بوده است که به نوعی موفقیت نسبی را نشان می‌دهد.

وی دو شاخص جهانی را برای ارزیابی میزان تلفات رانندگی ذکر کرد و افزود: بحث شاخص مالکیت یکی از این شاخص‌ها است که تعداد تلفات را در ۱۰ هزار وسیله‌ نقلیه نشان می‌دهد و بر این اساس، شاخص مالکیت در سال ۸۰ برابر ۳۳ بوده است که در سال ۹۲ به ۶.۷ درصد رسیده است و خوشبختانه پایین‌تر از نرم جهانی( ۷.۸ ) است.

همچنین شاخص سلامت تعداد کشته‌ها به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که در سال ۹۲ این رقم در کشورمان به ۲۳ رسیده است، در حالی که بالاترین عدد آن در سال ۸۴ حدود ۴۰ بوده است و متأسفانه ما در این حوزه بالاتر از میانگین جهانی این شاخص ( ۱۸ ) ، قرار داریم.

هدایتی همچنین اظهار داشت : هفت راهبرد کلی برگرفته از سند راهبردی کشور در دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان طراحی شده است که شامل بهره‌برداری از بانک‌های اطلاعاتی تلفات و تصادفات رانندگی، توسعه تجهیزات و شیوه‌های کنترل و نظارت بر ترافیک به صورت کلی و عمومی، نظارت بر فعالیت شرکت‌ها و رانندگان حمل‌ونقل عمومی، ارتقای ایمنی و بهبود وضعیت فنی وسایل‌نقلیه، ارتقای ایمنی کاربران جاده‌ای با اولویت کاربران آسیب‌پذیر، ارتقای خدمات امدادی در طول راه‌ها و تبدیل نظام ارزیابی اقدامات و مدیریت منابع پروژه‌های ایمنی است، که باید به طور موازی و همزمان پیش رود تا بر این اساس بتوان به هدف‌گذاری پیش‌بینی شده دست یافت.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها