رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 622441

معرفی خرابی های رایج یخچال فریزر | بررسی 7 مشکل اساسی یخچال

ویژگی‌های فنی و نحوه عملکرد تمامی یخچال فریزر ها یکسان است بنابراین مشکلات و خرابی‌های یخچال فریزر نیز در اکثر برندها یکی است ، بعنوان مثال تمامی سیستم های خنک کننده یخچال فریزر های خانگی از یک کمپرسور ، یک یا 2 عدد اواپراتور ، کندانسور و سیستم های یخ زدایی استفاده میکنند ، بنا براین مشکلات و خرابی‌های یخچال فریزر را ها را میتوان در یک دسته بندی بررسی کرد.

ما در این صفحه قصد داریم چند خرابی متداول یخچال فریزر ها را و علت بروز مشکلات و نحوه عیب یابی را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی خرابی‌های اصلی یخچال فریزر

در طی 10 سال گذسته با مشاوره از مراکز تخصصی تعمیر یخچال فریزر برخی از مشکلات بیش از سایر موارد تعمیر و رفع شده‌اند ، این موارد به ترتیب پرتکرار بودن آن‌ها در 7 مورد اصلی دسته بندی میشوند.

  1. عدم سرمایش در یخچال فریزر
  2. مشاهده یخ زدگی در قسمت دیواره‌های یخچال و فریزر
  3. کار نکردن موتور یا کمپرسور یخچال فریزر
  4. خاموش شدن ناگهانی یخچال فریزر
  5. عدم کار کرد فن‌ها و بالا رفتن دمای کابین یخچال فریزر
  6. نشتی آب و جمع شدن در قسمتی از یخچال فریزر
  7. نشتی گاز ( باصطلاح خالی شدن گاز )

به گفته تعمیرات لوازم خانگی سرویس برتر این موارد از اصلی ترین و بیشترین خرابی‌های دیده شده در یخچال فریزر ها و ساید بای ساید های خانگی است که در از سال 1391 تا سال 1401 در https://service-bartar.org ثبت و تعمیر شده است.

بررسی عدم سرمایش و دلایل بروز این مشکل

کاهش قدرت خنک کنددگی یخچال فریزر و بالا رفتن دما در این دستگاه به علت نقص در یکی از قسمت های زیر است :

  • خرابی ترموستات : ترموستا وظیفه کنترل دما در یخچال فریزر های قدیمی‌را برعهده دارد ، در صورتی که عملکرد ترموستات ناقص یا بطور کلی از بین رفته باشد مشکل عدم سرمایش در قسمت یخچال و فریزر مشاهده میشود.
  • معیوب بودن سنسور : در مدل‌های جدید و بروز یخچال فریزر بجای ترموستات سنسور وظیفه کنترل دما را برعهده دارد ، این قطعه نیز در صورت معیوب بودن باعث اختلال در خنک کنندگی یخچال و فریزر میشود.
  • عدم کار کرد کمپرسور یا موتور : کار نکردن کمپرسور میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که ما در یک قسمت مجزا به آن خواهیم پرداخت این مورد هم یکی از دلایل بروز این مشکل است.
  • کثیفی کویل‌های کندانسور : در قسمت کنداستور دمای گاز تبخیر شده کاهش پیدا میکند ، کثیفی این قسمت و عدم توجه به سرویس یخچال فریزر میتواند باعث اختلال در کاهش دمای گاز و در نهایت از بین رفتن سرمای یخچال فریزر میشود.
  • مسدود شدن دریچه‌های هوا : در یچه‌های هوا در صورت مسدود بون مانع اتپنتقال سرما در یخچال و فریزر میشوند ، این مورد خود به دلایل مختلفی مسدود میشود
  • نشتی گاز : نشتی یا کاهش مقدار گاز مبرد نیز از اصلی ترین دلایل خنک نکردن یخچال است ، این مورد در ادامه بیشتر توضیح داده میشود.
  • خرابی برد اصلی یخچال : برد الکترونیکی به عنوان مغز یخچال فریزر وظیفه نظارت و کنترل اجزای مختلف یخچال فریزر را برعهده دارد ، خرابی یک قسمت از این برد میتواند عملکرد کل یخچال را تحت تاثیر قرار دهد.
  • خرابی تایمر : در مدل‌های قدیمی سیستم کنترل هوشمند نبوده و کار کرد قطعات در زمان‌های تعیین شده توسط تایمر کنترل میشد ، خرابی این قطعه اثراتی همچون خرابی برد الکترونیکی را در مدل‌های جدید همراه دارد.

علت یخ و برفک زدگی یخچال فریز چیست ؟

یخ زدگی و برفک زدن داخل یخچال فریزر یکی از خرابی‌های رایج یخچال فریزر هاست که به دلایل مختلفی بوجود می آید

  • بسته نشدن دَر یخچال : باز ماندن طولانی مدت درب و ورود هوای خارجی به داخل یخچال باعث ایجاد توده‌های بزرگ برفک و تکه‌های یخ در یخچال فریزر ها میشود
  • خرابی نوار دَر یخچال : خرابی نوار درب مانند باز ماندن در باعث ورود هوای محیط به داخل یخچال میشود.
  • کار نکردن سیستم برفک زدایی : دیفراست یا سیستم برفک زدایی وظیفه ذوب کردن یخ و برفک تولید شده داخل یخچال فریزر را برعهده دارد ، چنانچه به هر دلیلی این سیستم معیوب باشد برفک درون یخچال فریزر مشاهده میشود.
  • خرابی کلید دَر : زمانی که کلید درب باز و بسته شدن دَر یخچال را تشخیص ندهد ما با توده برفک و یخ زدگی بعد از مدت زمان کمی‌روبرو میشویم
  • تنظیمات نادرست دما : تنظیم دمای مناسب در فصل تابستان و زمستان تاثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد یخچال فریزر دارد ، در صورت عدم تنظیم درست دما ممکن است ما با این اتفاق روبرو شویم.

کار نکردن موتور یا کمپرسور از خرابی‌های رایج یخچال است

اگر ما برد الکترونیکی را مغز یخچال فریزر بدانیم موتور را باید ستون فقرات سیستم خنک کننده یخچال بدانیم ، عدم کار کرد موتور یخچال فریزر معمولا به یکی از دلایل زیر در یخچال فریزر اتفاق می‌افتد

  • خرابی رله‌ها : رله‌ها وظیفه انتقال قدرت ( برق ) به کمپرسور جهت راه افتادن آنرا بر عهده دارند ، در بسیاری از مواقع سوختن رله‌ها دلیل کار نکردن موتور یخچال فریزر است.
  • گرمای بیش از حد : اورلود یک قطعه برای جلوگیری از کار کرد موتور در دمای بالا است ، این قطعه در صورت تشخیص دمای بالا در کمپرسور از رسیدن جریان برق ( ولتاژ ) به موتور جلوگیری میکند تا موتور در دمای بالا آسیب نبیند.
  • خازن : این قطعه وظیفه تقویت ولتاژ ورودی کمپرسور را برعهده دارد ، چنانچه‌این قطعه معیوب باشد ولتاژ مورد نیاز جهت راه‌اندازی موتور صادر و موتور روشن نمیشود.
  • قطعی در سیم کشی : ممکن است در اثر یک اتصال کوتاه یا قطعی در اثر وارد شدن ولتاز زیاد سیم کشی معیوب شده و موتور کار نکند.
  • معیوب بودن برد چنانچه تمامی موارد بالا را چک کردیم و از سالم بودن عملکرد آن‌ها مطمئن شدیم باید به سراغ برد برویم ، احتمالا دستور جهت کار کرد موتور از قسمت برد صادر نمیشود.
  • سوختن موتور : ممکن است در اثر ذوب دن عایق های سیم پیچ ، مشکلات مکانیکی و یا قطعی در کمپرسور موتور شروع بکار نکند

خرابی موتور یکی از مشکلات رایج یخچال فریزر هاست که باید توسط نمایندگی‌ها مورد بررسی قرار بگیرید ، برای بررسی این مورد با نمایندگی برند خود مثلا : نمایندگی تعمیر یخچال ال جی در تهران کمک بگیرید.

بررسی دلیل خاموش شدن ناگهانی یخچال فریزر

یکی دیگر از خرابی‌های رایج در یخچال فریزرها خاموش شدن ناگهانی یخچال فریزر و روشن نشدن آن است که به دلایل مختلفی در دستگاه بوجود می آید

  • قطع شدن برق : ممکن است پریز برق ، دوشاخه برق یا کابل ارتباطی معیوب باشد در اولین مرحله باید این قسمت ها مورد بررسی قرار بگیرند
  • خرابی منبع تغذیه برد الکترونیکی : اولین قسمتی که ولتاز به آن وارد میشود منبع تغذیه برد اصلی است ، به همین دلیل این قسمت بیشتر از سایر نقاط آسیب پذیر است ، برا عیب یابی یخچال باید این قسمت توسط مهندسان الکترونیکی مورد بررسی قرار گیرد.
  • خرابی ترموستات : در مدل‌های قدیم ولتاز ورودی در ترموستات به سایر نقاط تقسیم میشود ، ممکن است در اثر قطعی این قطعه یخچال فریزر بطور ناگهانی خاموش شود
  • خرابی سیم کشی : قطعی یا اتصال در سیم کشی میتواند مانع رسیدن ولتاژ به صفحه نمایش یخچال و اختلال در عملکرد کل یخچال فریزر شود.
  • خرابی صفحه نمایشگر : ممکن است یخچال کار کند اما برروی صفحه نمایش علائمی ظاهر نشود ، این مورد نیز نیاز به بررسی دقیق تر و عیب یابی صفحه نمایش توسط تکنسین را دارد.

اختلال در کار کرد فن‌ها یکی از خرابی‌های متداول یخچال فریزر هاست

از کار افتادن فن‌ها به معنای پایان انتقال سرما در کابین یخچال فریزر است ، این مورد به یکی از دلایل زیر اتفاق می‌افتد.

  • خرابی فن‌ها : در ابتدا باید به سراغ سالم بودن یا نبودن فن‌ها برویم ، ممکن است در اثر عوامل مختلف فن عمل نکند ، با استفاده از ولتاژ فن و القای ولتاژ مطمئن شوید فن بدرستی عمل میکند.
  • عدم ارسال دستور توسط برد : چنانچه فن سالم بود و به درستی میچرخید باید ببینیم ولتاژ از طریق برد به فن ارسال میشود یا خیر
  • آزاد بودن پروانه فن : ممکن است پروانه فن در توده‌ای از برفک گیر کرده یا یک جسم خارجی باعث عدم چرخش پروانه فن شود.

جمع شدن آب در یخچال فریزر

جمع شدن آب در کف یخچال یا فریزر یکی دیگر از مشکلات رایج یخچال فریزر هاست که به یکی از دلایل زیر اتفاق می‌افتد.

باز ماندن درب یا خرابی نوار : وارد شدن هوای محیط به درون یخچال و افزایش رطوبت در یخچال فریزر یکی از دلایل بروز این مشکل است ، ابتدا به سراغ در بروید.

تغییرات ناگهانی دما : میزان رطوبت و تغییرات ناگهانی دما میتواند باعث بروز این مشکل شود.

گرفتگی مسیر تخلیه آب : در مرحله بعدی به سراغ درین یا مسیر تخلیه آب میرویم ، ممکن است در اثر عملکرد ناقص سیستم یخ زدایی این قسمت دچار یخ زدگی شده و مانع خروج آب و انتقال آن به کف یخچال فریزر ما شود.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها