رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 622799

سنگ قلاب کردنِ کارگرانِ بازنشسته!

ساعت 24 - حسن صادقی گفت: این متناسب‌سازی به هیچ‌وجه متعلق به ما نیست مگر اینکه دولت به صراحت مکلف شود مثلاً ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از طلب خود به سازمان تامین اجتماعی را بپردازد که باز صراحتاً در متن برنامه بیاید بخشی از آن مثلاً ۵۰ هزار میلیارد تومان صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۲۲ آبان کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، جزئیات همسان‌سازی یا متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد؛ هاجر چنارانی عضو این کمیسیون در مورد این متناسب‌سازی که ظاهراً فقط متعلق به بازنشستگان دولت است، اظهار داشت: «قرار شد تا پایان سال سوم برنامه، دریافتی بازنشستگان کشوری به ۹۰ درصد حقوق و مزایای مستمر شاغلین برسد به این ترتیب که ۴۰ درصد این فاصله در سال اول برنامه هفتم، ۳۰ درصد در سال دوم و ۳۰ درصد دوم نیز در سال سوم اجرایی می‌شود؛ با این حساب، در طول سه سال، دریافتی بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلان می‌رسد».اما چرا خبری از بازنشستگان تامین اجتماعی در این مصوبه نیست؛ چرا سهم بازنشستگان کارگری از متناسب‌سازی و در کل از اصلاحات و تنظیمات برنامه هفتم توسعه، تا این اندازه ناچیز و تقریباً نزدیک به صفر است؟ بازنشستگان کارگری را سنگ قلاب کرده‌اند.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور) در این رابطه می‌گوید: در حوزه متناسب‌سازی در حق سازمان تامین اجتماعی اجحاف شده است؛ برای صندوق‌های دولتی مثل کشوری، لشگری، نفت، فولاد و... قطعاً مصوبه‌ی مجلس، مفید خواهد بود؛ این مصوبه در راستای ادامه‌ی همان همسان‌سازی قبلی‌ست که صفر تا صد آن تا سالِ ۱۴۰۰ اجرا شد؛ حتی این دو سال که همسان‌سازی بازنشستگان آن صندوق‌ها متوقف شد، با حمایت‌های مزدی و مناسبتی جبران مافات کردند. تصمیمات فقط به نفعِ «خودی‌ها»! او اضافه می‌کند: از مجلسی که هیچ‌کدام از نمایندگان آن کارگر نیستند و همه‌ی آن‌ها به نوعی کارمند زیرمجموعه‌ی دولت در حوزه‌های مختلف قضایی، نظامی و اجرایی به شمار می‌آیند، انتظاری جز تصمیم‌گیری برای «خودی‌ها» نمی‌توان داشت. به گفته صادقی، با مصوباتِ برنامه هفتم توسعه، سازمان تامین اجتماعی از حیز انتفاع ساقط می‌شود؛ او به مصادیق این مساله می‌پردازد: در برنامه هفتم از منابع متعلق به بیمه‌شدگان برای انجام تعهدات حاکمیتی استفاده می‌شود؛ بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی که براساس قانون تامین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ در صورت دیرکرد و اهمال، بایستی مستوجب جریمه‌ باشد، ساده محاسبه می‌شود و بهره مرکب را قبول ندارند و در عین حال، پرداخت در قالب سهام و املاک و مستغلات را مردود اعلام کرده‌اند. ... تقریباً بیست مولفه در برنامه هفتم می‌توان برشمرد که تماماً به ضرر تامین اجتماعی و بیمه‌شدگان آن است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه در شرایطی که به دنبال تضعیف سازمان تامین اجتماعی و ضربه زدن به آن هستند، ادعا کرده‌اند می‌خواهیم همسان‌سازی را اجرا کنند؛ می‌افزاید: باید پرسید کجای این همسان‌سازی متعلق به ما کارگران بازنشسته است؛ چه بودجه‌ای برای اجرای همسان‌سازی در سازمان تامین اجتماعی که ۶۵ درصد از مستمری‌بگیران کشور را تحت پوشش خود دارد، اختصاص داده‌اید؟!

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها