رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 622806

راهنمای سرمایه‌گذاری: خرید میلگرد و آهن‌آلات در بازار آهن

یکی از بهترین راه‌های حفظ دارایی در کشور سرمایه‌گذاری در بازار آهن آلات می‌باشد. اما سرمایه‌گذاری در این بازار مانند هر بازار دیگری قوانین و ریسک های خاص خود را دارد. اگر شما هم به فکر سرمایه‌گذاری در بازار آهن آلات هستید، باید همه جوانب و چالش‌های آن را در نظر بگیرید. بنابراین در ابتدا سعی داریم هر آنچه باید درمورد سرمایه‌گذاری در بازار آهن بدانید برای شما معرفی کنیم تا با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید.

راهنمای سرمایه‌گذاری: خرید میلگرد و آهن‌آلات در بازار آهن

سال 1401 بهترین فرصت سرمایه‌گذاری در بازار آهن آلات

سال 1401 یکی از پرفراز و نشیب ترین سال‌های مالی بود. به دلیل افزایش تورم در شش ماهه دوم سال 1401 و بالا رفتن ارز، تمامی‌بازار های مالی به خصوص بازار آهن آلات دچار نوسان شد. این بازار با نوسان دلار، رفتار نوسانی از خود نشان می‌داد و تمامی مقاطع فولادی هم دچارافزایش و کاهش قیمت می‌شدند. بنابراین شش ماهه دوم این سال بهترین فرصت سرمایه‌گذاری در بازار آهن آلات بود.

مقایسه سود حاصل از سرمایه‌گذاری در آهن آلات با سایر بازار های مالی

همان طور که اشاره کردیم بازار آهن آلات در سه ماهه دوم سال 1401، نسبت به سال 1400 نزدیک به دو برابر افزایش قیمت را تجربه کرد. برای مثال قیمت تیرآهن در اسفندماه سال 1401 در مقایسه با اسفندماه سال 1400 حدود 15 هزار و 200 تومان افزایش قیمت را داشت. رشدی معادل با 93 درصد. قیمت این مقطع در مقایسه با پایان سال 1400 حدود 9800 تومان افزایش پیدا کرد که نزدیک 55 درصد افزایش قیمت داشته است.

آیا سرمایه‌گذاری در بازار آهن آلات سوددهی دارد؟

آمارهای سال 1401 نشان دهنده سود بالای بازار آهن آلات در مقایسه با دیگر بازارهای مالی است. به عنوان مثال بازار میلگرد در سال 1400 حدود 23.5 درصد سود را تجربه کرد.

مهم ترین نکاتی که برای سرمایه‌گذاری در آهن آلات باید در نظر بگیرید:

پیش بینی روند قیمت ها را در نظر بگیرید

قیمت مقاطع فولادی تحت تاثیر قیمت دلار، مسائل سیاسی و اقتصادی کشور و غیره است. با توجه به نرخ ارز و شرایط اقتصادی کشور که تحت تاثیر تحریم سال‌های اخیر است، می توانید تا حدودی وضعیت بازار را پیش بینی کنید.

عوامل موثر بر قیمت مقاطع فولادی را بشناسید

عوامل زیادی مانند قیمت دلار، قیمت طلا و شاخص های جهانی رابطه مستقیمی‌با قیمت مقاطع فولادی دارد. از طرف دیگر چون این مقاطع فولادی جز کالاهای وارداتی و صادراتی هم محسوب می‌شوند، بنابراین این بازار حساسیت بیشتری در برابر نوسانات دلار دارد.

اتفاقات روز اقتصادی و سیاسی

تحولات سیاسی و اقتصادی در هر نقطه از جهان روی قیمت مقاطع فولادی تاثیر غیرمستقیمی‌دارد. بنابراین باید در جریان اخبارهای خارجی و داخلی باشید.

میزان عرضه و تقاضا

برای پیدا کردن بهترین فرصت سرمایه‌گذاری در بازار آهن آلات باید میزان عرضه و تقاضا را هم در نظر بگیرید. به عنوان مثال در فصل سرد معمولا شاهد رکود نسبی در بازار هستیم. بنابراین به نظر می‌رسد خرید در نیمه دوم سال و فروش در نیمه اول با ریسک کمتری همراه است.

سرمایه‌گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت؟

سرمایه‌گذاری بلند مدت

تجربه نشان داده است سرمایه‌گذاری در بلند مدت سوددهی زیادی دارد. همچنین برای اینکه دارایی شما در طول زمان ارزش خود را از دست ندهد باید سرمایه اولیه بالایی برای شروع کار داشته باشید. همچنین مقاطع فولادی به شدت آسیب پذیر هستند و پتانسیل نگهداری بلند مدت را ندارند و خیلی زود دچار خوردگی می‌شوند و این مشکل روی قیمت آن‌ها در هنگام فروش تاثیر می گذارد.

سرمایه‌گذاری کوتاه مدت

در سرمایه‌گذاری کوتاه مدت باید توجه داشته باشید که نوسان این بازار بسیار زیاد است، بنابراین اگر روند افزایش یا کاهش بازار را به درستی پیش بینی نکنید، نمی توانید در مدت کوتاهی به سودهای کلان برسید. همچنین باید در نظر بگیرید امکان افت قیمت نیز وجود دارد، پس باید ریسک بالای آن را در نظر بگیرید.

پرسودترین مقاطع فولادی

در بین کلیه مقاطع فولادی، میلگرد و تیرآهن به دلیل کاربردی بودن آن‌ها در ساختمان سازی،سوددهی بیشتری دارند. از طرف دیگر عرضه میلگرد در بورس کالا توسط دولت تا حدودی قیمت آن را کنترل کرده است. البته قبل از سرمایه‌گذاری در این بازار، حتما قیمت میلگرد و تیرآهن را از یک بازرگانی مطمئن در یک بازه چند ماهه در نظر داشته باشید.

بهترین روش‌های خرید را برای سرمایه‌گذاری در بازار آهن آلات انتخاب کنید

فروش آهن آلات در مراکز متنوعی مانند کارخانجات فولاد، شرکت های بازرگانی، بنگاه‌های خرده فروشی و غیره انجام می گیرد. کارخانجات محصولات خود را با قیمت کمتر و با تناژهای بالا عرضه می‌کنند. پس بهتر است به سراغ شرکت های بازرگانی یا بنگاه‌های خرده فروشی بروید. شرکت های بازرگانی این مقاطع فولادی را بدون واسطه و با قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. بازرگانی آراد آهن این بستر را برای مشتریان فراهم کرده است که انواع مقاطع فولادی را با کیفیت و قیمت مناسب و بدون واسطه به مشتریان عرضه کند.

هزینه‌های حمل‌ونقل و انبارداری را فراموش نکنید

قبل از اقدام برای سرمایه‌گذاری در آهن آلات باید به این نکته توجه داشته باشید که با افزایش تناژ، هزینه‌های حمل و نقل هم بیشتر می‌شود، به ویژه اگر فاصله بین مبدا و مقصد زیاد باشد. همچنین انبار مناسبی را در نظر بگیرید که بدون رطوبت باشد و آهن آلات در تماس با دیوار و سطح زمین قرار نگیرند تا دچار خوردگی و زنگ زدگی نشوند.

منبع : سرمایه‌گذاری در بازار آهن آلات؛سود یا زیان مالی؟

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها