رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 623012

سلاح‌ورزی : رییس مطیع دولت نخواهیم داشت

ساعت 24 - تندروهای دولت سیزدهم در فضایی که همراهی بقیه اعضای کابینه و نیز رسانه‌های پرشمار حکومتی را با خود داشتند در یک فرآیند نفس‌گیر و بدیع توانسته‌اند رییس منتخب اکثریت اتاق بازرگانی را کنار بزنند. رییس اتاق در نشست روز یکشنبه اتاق تصریح کرد انتخابات تازه برای برگزیدن رییس تازه را برگزار خواهد کرد و گفت از دل این انتخابات رییس دلخواه دولت بیرون نخواهد آمد.

بدون چون و چرا اطلاعاتی که از این‌سو و آن‌سو به گوش اعضای اتاق بازرگانی و به ویژه هیات نمایندگان رسیده، نشان می‌دهد دولت برای نشاندن فردی که تابعیت تمام‌عیار از دولت را داشته باشد و فضای انتقادی اتاق به کارنامه دولت را به فضای سکون و سکوت برگرداند، کوشش خواهد کرد. آیا این اتفاق می‌افتد؟ به نظر می‌رسد اعضای هیات نمایندگان که در سه دوره پشت‌سر هم به سلاح‌ورزی رای دادند تا نایب‌رییس اول و رییس اتاق شود، ویژگی‌هایی در او دیده بودند که رقبایش نداشته‌اند. بنابراین رای دادن آن‌ها به فردی با ویژگی‌های خلاف سلاح‌ورزی یک اتفاق حتمی است و پیام سلاح‌ورزی نیز این بود که گفت رییسی بهتر از من انتخاب خواهد شد و این بهتر بودن نسبت مستقیم در استقلال رای و نظر از نهاد دولت است.

حالا برخی رسانه‌ها برای مرعوب کردن اعضای هیات بازرگانی و نیز برحذر داشتن سلاح‌ورزی در تبلیغ یکی از اعضا برای ریاست دست پیش گرفته و نسبت‌های سیاسی به سلاح‌ورزی می‌دهند که می‌خواهد چه کند و چه نکند و در مقابل دولت بایستد و…

بدیهی است که نهاد اتاق بازرگانی از نظر اندیشه‌ای و از نظر اختلاف منافع با نهاد دولت و به ویژه با دیوان‌سالاران دولتی و سیاستمدارانی که می‌خواهند قدرت را یکسره در اختیار بگیرند، با قانون‌های روزمره و به نفع نهاد دولت باید پایداری کند. ویژگی‌های نهادهای مدنی ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی دولت‌هاست و هیچ دولتی نمی‌تواند خود را با کلیت شهروندان یکسان انگاشته و بگوید چون دولت است همه باید از او اطاعت کنند.

رییس دولت سیزدهم در دو سال تازه‌سپری‌شده نیمی از اعضای دولت و بخش مهمی از اعضای اقتصادی تیم خود را تغییر داده و معلوم نیست در انتخابات بعدی رای بیاورد و حق ندارد همانند همه دولت‌های قبلی از نهادهای مدنی تابعیت بی‌چون وچرا بخواهد. تنها مزیت اتاق برای هیات نمایندگان این است که می‌توانند در قالب نشست‌ها و کمیسیون‌ها تنگناهایی را که دولت برای آن‌ها ایجاد می‌کند در این نهاد بیان کنند و بدیهی است برای صیانت از این حق به کسی رای می‌دهند که در مسیر رییس‌برگزیده ۲۸ مرداد حرکت کند.  

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها