رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 623326

پیامدهای آزاردهنده برگشت به دهه 1360

ساعت 24 - تازه ترین خبر این است که وزیر محترم ارشاد و فرهنگ اسلامی خبرداده است برای تولید پوشاک ارزان وعفیفانه با وزارت صمت همکاری خواهد کرد تا این نوع پوشاک برای زنان با قیمت ازان تولید و عرضه شود. این تصمیم دولت سیزدهم دخالت آشکار در بازار پوشاک است و معلوم نیست قرار است ارزان شدن تولید پوشاک ارزان با کدام سازوکارپولی و مالی و ااقتصادی صورت می پذیرد.

یا قرار است وام بانکی ارزان قیمت داده شود"؟ آیا قرار است از مالیات پرداختی تولید کنندگان این دست از پوشاک کاسته شود؟ ایا قرار است برای تولید کنندگان این پوشاک عفیفانه ارز ارزان داده شود؟ وسرانجام اینکه تولید کنندگان پوشاک یادشده چگونه انتخاب خواهند شد که رانت در آن نباشد.

مثال بالا را می توان به ده‌ها تصمیم دولت به ویژه دررده مدیریت میانی گسترش داد ودید که به دلیل نبود راهبردی روزآمد برای ساختار اقتصادی فرسوده شده ایران ، میل برگشت به دهه 1360 و قبضه کردن همه فعالیت های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی در دسصصتور کار مدیران قرار گرفته است. دولت سیزذدهم تا اینجای کار نشان داده است در سیاستگذاری اقتصادی به دلایل گوناگون از جمله ماکارآمدی تیم فرماندهی اقتصادی ونیز ناکارآمدی مدیران ستادی و نیز فقدان دانش وتجربه اقتصادی رییس دولت هرروز میدان فعالیت بازیگران غیر دولتی را تنگ می‌کند.

دولت سیزدهم درحالی نرخ بهره بانکی را تثبیت کرده ونیز بر میزان تسهیلات تکلیفی بانکها افزوده است که در دهه‌های 1370 به بعد کوشش شد از این راهبرد دوری شودواقتصاد ایران آزاد شود. برگشت به دهه 1360 از سوی دولت سیزدهم به این ترتیب توجیه می‌شود که در دهه یادشده ایران در وضعیت جنگی بود وحالا نیز در شرایط جنگ اقتصادی است وباید دست دولت را برای نظارت و کنترل بازگذاشت و دولت باید در تصدی گری دست بالارا اداشته باشد.

آیا این پدیده به زیان شهروندان نیست؟ اگر قرار است شبیه سازی شده و گفته شود به دلیل وجود جنگ اقتصادی باید دولتبر ابعاددخالت ها بیفزاید خوب است پیامدهای آن را نیز قبول کنید. در آخرین سالهای جنگ با عراق وضعیتگونه‌ای بود که رشد اقتصادی منفی شده و نیز روند رشد تورم تشدید شده بودوظرفیت های بخش عمده‌ای از صنایع خالی مانده بود. وضعیت نامساعد اقتصاد کلان یکی از دلیل‌های اصل یبرای قبول آتش بس از سوی نظام جمهوری اسلامی بود. آیا قرار اسد تراژدی دهه 1360 در اقتصاد دنبال و تکرار شود؟ خوب بیندیشید و بعد تصمیم بگیرید.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها