رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 623691

حملات اسرائیل به نوار غزه از سر گرفته شد

ساعت 24- پایان وقفه‌، ارتش اسرائیل دقایقی پس از هفت صبح روز گذشته و در پایان هفتمین روز وقفه موقت در جنگ، حملات خود به نوار غزه را از سر گرفت. دقایقی پیش از این حملات، صدای آژیر خطر در جنوب اسرائیل و نزدیک مرز غزه به گوش رسیده بود و برخی ناآرامی‌ها در شمال غزه گزارش شد. اسرائیل مدعی است شلیک راکت‌هایی از نوار غزه به اسرائیل نقض توافق بوده و به همین دلیل حملات از سر گرفته شدند

جمعه هفته گذشته، پس از هفته‌ها رایزنی آمریکا و میانجیگری قطر و مصر، حماس و اسرائیل بر سر توقف چهارروزه جنگ در مقابل آزادی گروگان‌ها و زندانیان فلسطینی و افزایش کمک‌رسانی به غزه به توافق رسیدند. روز دوشنبه این توافق برای دو روز دیگر تمدید شد و در روز چهارشنبه نیز طرفین توافق کردند آتش‌بس موقت را یک روز دیگر تمدید کنند. در آخرین روز وقفه، هشت گروگان اسرائیلی دیگر از مجموع ۲۴۰ نفری که در حمله به اسرائیل گروگان گرفته شده‌اند، آزاد شدند و در مقابل ۳۰ فلسطینی نیز از زندان‌های اسرائیل آزاد شدند. در مجموع در هفت روز آتش‌بس موقت ۸۰ گروگان اسرائیلی و ۲۴ گروگان کشورهای دیگر آزاد شدند و در مقابل ۲۴۰ فلسطینی هم از زندان‌های اسرائیل آزاد شدند.

با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرده بود پس از آتش‌بس موقت جنگ را از سر می‌گیرد. اکسیوس نیز گزارش داده بود که او به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است عملیات نظامی در جنوب غزه ضروری است. در همین حال وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید ادامه مذاکرات بین دو طرف با هدف بازگشت به وقفه در جنگ، گفته است: «دولت قطر به همراه شرکای میانجی خود متعهد به ادامه تلاش‌هایی است که منجر به توقف بشردوستانه شد و از انجام هر کاری که برای بازگشت به آرامش لازم است، دریغ نخواهد کرد». قطر تاکید کرد که ادامه بمباران نوار غزه در نخستین ساعات پس از پایان آتش‌بس، تلاش‌های میانجیگری را پیچیده و فاجعه انسانی در نوار غزه را تشدید می‌کند و در این زمینه «از جامعه جهانی می‌خواهد که به‌سرعت برای توقف خشونت اقدام کند». روسیه هم ضمن ابراز تاسف نسبت به ازسرگیری درگیری‌ها بین گروه حماس و اسرائیل اعلام کرد که آتش‌بس می‌توانست تا آزادی همه گروگان‌های غزه تمدید شود.

دمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه، در جلسه توجیهی خود گفت: «البته ما ترجیح می‌دادیم اخبار تمدید وقفه بشردوستانه درگیری‌ها را دریافت کنیم. این انتظار در حالی وجود داشت که می‌دانیم هنوز روند آزادی گروگان‌ها تکمیل نشده است».

روزنامه شرق 

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها