رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 623733

دو ویژگی منحصربه‌فرد استراتژیست کهنه‌کار / چرا کیسینجر در امریکا مهم بود؟

ساعت 24- هنری کیسینجر صدساله در حالی درگذشت که دستگاه دیپلماسی امریکا، میراث دکترین او را هنوز دنبال می‌کند. اما چرا و چگونه کیسینجر حتی بعد از خروجش از دولت امریکا، بر تصمیمات دیپلمات‌ها اثرگذار و هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از مشاوره‌های او در تصمیم‌سازی‌های امریکا بهره‌برداری می‌کردند؟

 

دو ویژگی منحصربه‌فرد استراتژیست کهنه‌کار / چرا کیسینجر در امریکا مهم بود؟

 هنری کیسینجر، یکی از تاثیرگذارترین و جنجالی‌ترین دیپلمات‌های قرن بیستم، روز چهارشنبه در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت. کیسینجر که به‌عنوان وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی در دوران ریاست‌جمهوری ریچارد نیکسون و جرالد فورد خدمت کرده، مدت‌ها پس از خروج از دولت امریکا در سال ۱۹۷۷، صدای رسای سیاست خارجی ایالات متحده باقی ماند. او زمانی در بیانی اغراق آمیز گفته بود "من حدود ۱۰۰ ساعت در روز کار می‌کنم" و با اطمینان به خبرنگاری گفته بود که رهبران جهان مانند شی جین پینگ یا ولادیمیر پوتین، تماس‌های او را پاسخ می‌دهند.

غالب اساتید علوم سیاسی و روابط بین‌الملل از او به‌عنوان سیاستمدار و دیپلماتی " واقع‌بین" یاد می‌کنند. او همچنین به دلیل دکترین تعامل با جهان بر اساس اهداف عمل‌گرایانه به‌جای آرمان‌های اخلاقی و با دیپلماسی پنهانی که به گرم‌شدن روابط امریکا با چین کمک کرد، اعتبار فوق‌العاده‌ای یافت. اما کیسینجر هم‌زمان به اتهام جنایات جنگی برای بمباران‌های وحشیانه و دیوانه وار جنگ ویتنام، بمباران کامبوج در طول جنگ ویتنام، حمایت از نسل‌کشی پاکستان در بنگلادش و چراغ‌سبز به دیکتاتوری آرژانتین مورد انتقاد است.

در کتاب "قیمت قدرت" در سال ۱۹۸۳، سیمور هرش، روزنامه نگار سرشناس آمریکایی، کیسینجر را به عنوان یک فریبکار دو رو مورد انتقاد قرار داد. والتر ایزاکسون روزنامه نگار و نویسنده بیوگرافی او، در سال ۱۹۹۲ کیسینجر را به عنوان یک دیپلمات عملگرای پیچیده به تصویر کشید که هنر ظریف تسلط بر حریف را به خوبی آموخته بود. این در حالی است که کریستوفر هیچنز، منتقد اجتماعی، در کتاب «محاکمه هنری کیسینجر» در سال ۲۰۰۱ او را جنایتکار جنگی خواند. گِرگ گراندین، مورخ چپگرا، در کتاب «سایه کیسینجر» در سال ۲۰۱۵ می‌گوید جنگ‌های بی پایان نشان می‌دهند که امریکا هنوز بهای سیاست‌های کیسینجر را می‌پردازد. اما در همان سال، یک بیوگرافی درباره کیسینجر که توسط مورخ محافظه کار نیل فرگوسن کیسینجر نوشته شده بود، او را به عنوان یک ایده الیست به تصویر می‌کشد که واقع بینی متاثر از بیسمارک با چشم انداز کانت را دنبال می‌کرده است.

دو ویژگی منحصربه‌فرد استراتژیست کهنه‌کار / چرا کیسینجر در امریکا مهم بود؟خبر آنلاین 

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها