رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 623893

انتظار عجیب نظام سیاسی ایران از آمریکا

ساعت 24 - نظام سیاسی ایران در بالاترین سطح مدیریتی هیچ ابایی ندارد که تصریح کند با نظام اندیشه‌ای و سیاسی حاکم بر ایالات متحده آمریکا سر سازش ندارد و تا جایی پیش می‌رود که این نظام را شکست دهد. نظام سیاسی ایران همه دولتهای آمریکا اعم از دموکرات یا جمهوریخواه را دولت متخاصم می‌داند و باور دارد که آمریکا دشمن شماره یک نظام سیاسی حاکم بر ایران است.

با این همه اما در دهه 1390 و در شرایط ویژه قبل از جنگ غزه نظام سیاسی ایران کوشش کرد برای اینکه از نشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران کاسته شود ونیز میلیاردها دلار از منابع ارزی گرفتارشده در کشورهای گوناگون به دلیل تحریم ازاد شود با آمریکایی‌ها گفت وگو شود. دور تازه گفت وگوها که از اواخر دولت دوم روحانی شروع و به نقطه مهمی رسیده بود با روی کار آمدن دولت تازه درایران متوقف و پس از ان با راهبردی تازه از سرگرفته شد.

نظام سیاسی ایران امیدوار بود وهست با برخی توافق ها در باره پرونده هسته‌ای ونیز تغییرات در مناسبات منطقه‌ای دارایی‌های ارزی ایران از حبس دراز مدت ازادشوند. این اتفاق از یک سوبه گشایش هرچند اندک وکوتاه مدت اری ایران منجر درداخل ایران نیز به مثابه پیروزی معرفی می‌شد. حالا اما به نظر می‌رسد دوروایت درباره آزادی کامل منابع ارزی باقی مانده در کره جنوبی که توافق ان انجام شده وجود دراد. یک روایت را امریکایی‌ها می گویند و باوردارند با تصویب یک قانون در کنگره این دارایی حبس شده دوباره غیر قابل برداشت می‌شود.

روایت دیگر از سوی مقامهای اقتصادی وسیاسی ایران است که باوردارند از آمریکا تضمین‌های لازم برای در دسترس بودن 6 میلیارد دلار بلوکه شده گرفته شده و این دارایی ارزی ایران دیگر با خطر زندانی شدن دوباره روبه رو نیست.  ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، درباره تصویب لایحه بلوکه کردن پول‌های ایران در قطر در مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد آمریکا در چارچوب «توافق با واسطه» موظف و متعهد است و باید به مسئولیت خود پایبند باشد. .. منابع آزاد شده در قطر در دسترس ایران بوده و هست و ایران میتواند متناسب با نیازهای خود از آن استفاده کند و خواهد کرد.

ایران در خصوص این توافق تضمین‌های لازم را گرفته است.  واقعیت تلخ این است که دونظام سیاسی ایران و آمریکا یکدیگر را دشمن می‌دانند و نباید از دشمن انتظارداشت بر عهد ووفای خود در جنگ پایدار بماند. آمریکایی‌ها نشان داده‌اند برای هر اقدام خود توجیه‌های به ظاهر قانونی و عرفی دارند و ایران نیز انتظاردارد دلارهایش آزاد شود. در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خواهیم بود دو نظام سیاسی که در جنگ اقتصادی و سیاسی باهم هستند در این باره چه خواهند کرد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها