رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 624371

جراح ارتوپد کیست؟

سیستم اسکلتی-عضلانی بدن شما از استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها تشکیل می‌شود و احساس درد در هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند بر حرکات روزمره تاثیر بسیار زیادی بگذارد.

ارتوپدی رشته پزشکی است که به درمان مشکلات و بیماری‌های مربوط به استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها می‌پردازد. جراح یا پزشک ارتوپد نیز پزشکی است که در این زمینه تخصص کافی داشته و می‌تواند برای درمان از روش‌های مختلفی از جمله جراحی استفاده کند.

رشته ارتوپدی وسعت بسیار زیادی دارد و اکثر پزشکان ارتوپد در نوع خاصی از آن تخصص دارند. بنابراین ارتوپد‌ها متخصص هستند و افراد پس از مراجعه به پزشک عمومی یا پزشک مراقبت‌های اولیه می‌توانند به ارتوپد مربوط به مشکل خود مراجعه کنند.

جراح ارتوپد چه می‌کند؟

جراح ارتوپد، دارای شرایط تشخیص مشکلات ارتوپدی و انجام یا تجویز روش‌های درمانی برای بیماران است و می‌تواند به توانبخشی آن‌ها و ایجاد استراتژی‌های طولانی مدت برای درمان بیماری‌ها و مشکلات مربوط به استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها کمک کند. از جمله طیف گسترده روش‌ها که جراح ارتوپد از آن برای درمان استفاده می‌کند، می‌توان به جراحی‌های مچ پا، زانو، مفصل ران، ستون فقرات، دست و گردن اشاره کرد.

دلایل مراجعه به جراح ارتوپد

افراد معمولا به دلیل داشتن احساس درد در مفصل، ماهیچه و استخوان یا هر گونه ناراحتی حرکتی به ارتوپد مراجعه می‌کنند. نشانه مهم دیگری که به شما می‌گوید سریعا باید به پزشک مراجعه کنید، کاهش دامنه حرکتی است که با کمک پزشک ارتوپد و استفاده از روش‌های خاص بازیابی بهبود می‌یابد. از جمله آسیب‌های معمولی که جراح ارتوپد می‌تواند آن‌ها را درمان کند، به شرح زیر است:

  • آسیب دیدگی یا پارگی رباط ها
  • پارگی یا آسیب دیدگی تاندون‌ها
  • استخوان‌های شکسته‌ای که با گچ گرفتن بهبود نمی‌یابد.
  • شکستگی ستون فقرات یا شکستگی لگن ناشی از پوکی استخوان

البته لازم به ذکر است که برای مراجعه به جراح ارتوپد نیازی به آسیب دیدگی نیست و بسیاری از افراد معمولا به دلیل تجربه درد‌های طولانی مدت یا از دست دادن دامنه حرکتی به آن‌ها مراجعه می‌کنند. در برخی موارد نیز ممکن است افراد دچار مشکل یا آسیب قدیمی باشند که به مرور زمان رشد کرده و منجر به ایجاد مشکلات جدی‌تری شده است. از جمله دیگر بیماری‌ها و مشکلاتی که هنگام بروز آن‌ها باید به ارتوپد مراجعه کنید، عبارت است از:

  • آرتروز
  • بورسیت
  • درد مزمن در عضلات و مفاصل
  • تومور‌های خوش خیم یا غیر سرطانی
  • تومور‌های سرطانی که از استخوان آغاز می‌شود یا سارکوم
  • تومور‌های سرطانی که از بخش دیگری از بدن به استخوان گسترش یافته است یا متاستاتیک
  • سرطان‌های خون مانند مولتیپل میلوما که می‌تواند موجب تضعیف استخوان‌ها شود.

روش‌های درمانی که طبق نظر پزشک ارتوپد برای درمان بیماران در نظر گرفته می‌شود معمولا شامل جراحی، دارو درمانی و فیزیوتراپی می‌باشد.

پزشک ارتوپد چه اقداماتی انجام می‌دهد و چه انتظاراتی باید از او داشته باشیم؟

زمانی که برای اولین بار به پزشک ارتوپد مراجعه می‌کنید، پزشک از شما سوالاتی درباره سوابق پزشکی و علائم و نشانه‌هایی که دارید، می‌پرسد و مدارک و آزمایش‌های شما را بررسی می‌کند. به همین دلیل لازم است هنگام مراجعه به ارتوپد، تمامی مدارک و آزمایش‌های خود را همراه داشته باشید. پس از آن، با انجام معاینات فیزیکی، علت مشکل شما تا حدودی تشخیص داده می‌شود و برای تشخیص دقیق‌تر لازم است حتما آزمایش‌های عکسبرداری مانند اشه ایکس یا MRI انجام دهید.

هنگامی که علت مشکل و ناراحتی به طور دقیق تشخیص داده شد، پزشک ارتوپد با شما در مورد گزینه‌های مختلف درمانی صحبت کرده و به منظور تصمیم‌گیری صحیح، تمامی مزایا و معایب هر روش را بیان می‌کند. سپس طبق نظر شما و تشخیص پزشک ارتوپد، بهترین روش‌های درمانی برای شما تعیین می‌شود و زمان پایان ناراحتی‌هایتان فرا می‌رسد.

جها آشنایی با بهترین ارتوپد در تهران بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://drbotoukesh.ir/%d9%85%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d9%88%d9%be%d8%af%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86/

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها